fajny uklad

http://www.youtube.com/watch?v=_VZp4Hm6QAo

Trzy diody, trzy wlaczniki, wszystko w szeregu..ciekawe?

Re: fajny uklad

Niedawno było - kwestia zasilania i filtrów subminiaturowych, tyle, że
połączonych szeregowo. Zasada IMHO ta sama.

Re: fajny uklad

Moglbys podrzucic to wyjasnienie?
Szukam i szukam i za cholere nie moge znalezc :/

Re: fajny uklad

Mówisz i masz :)

http://www.youtube.com/watch?v=mzDTZuFJYX4

Re: fajny uklad

Wątek "jak to jest zrobione?" z maja.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /

Re: fajny uklad

Tak z ciekawości, jako, że nie zamieściłeś wrotki - komu i na co
odpowiadasz?

Re: fajny uklad
na tym linku nie widać może dobrze, ale na innych to ja nie widzę, żeby
któreś diody były modyfikowane, gdzie niby to wszystko upchnął?

Re: fajny uklad

Widzisz - sztuka iluzji :)
Taki magik, znikający pomocnicę z szafy i ujawniający ją 5 sekund później
nie czyni czarów, wyciagający krókika z 2 sekundy temu pustego kapelusza
takowoż.
Właśnie, sztuka iluzji - skupić wzrok widza na tym, co należy zobaczyć, a po
cichu asystentkę ukrytym korytarzem do tajnego przejścia, zagłuszając jej
bieg głśnym graniem orkiestry...
Tak i tutaj, umiejętne spreparowanie części, oświetlenie nie wyciągające
szczegółów na wierzch, nienajlepsza jakość kamery :) - i szczegóły znikają.
W połączeniu z SMD - fajna sprawa, można czynić magię :)
Skoro kiedyś zrobiłem taki numer... Z książki "Elektronika dla Wszystkich",
taka zielona, chyba Wojciechowskiego, zmontowałem wzmacniacz, zatytułowany
przez autora Mini-Max, w miejsce głośnika słuchawka W66 OIDP. Na wejście
nawinięte na rdzeń ferrytowy hmm.. śjakieś 20-50 zwojów grubym drutem.
Żadnej anteny... Tylko bateria, układzik i wisząca na wejściu cewka. W
słuchawce głośno... Wolna Europa, dość głośno i czysto (i z zanikami
typowymi dla propagacji).
Takie niewyjaśnione sprawy, dobrze, ze mnie wówczas władze nie wylukały :))

Dla mnie to tylko dowód, luźno parafrazując styl Gombrowicza w Ferdydurke -
trzeba lubić elektronikę, bo elektronika fajna jest :) (i ma mnóstwo
fasynujących tajemnic, które super jest odkrywać)

Re: fajny uklad

Mniej wiecej potwierdzam.
I to wcale nie "najsilniejszy nadajnik Europy" czyli Warszawe I, a Wolna
Europe (no chyba ze to byl Glos Ameryki).

We Wroclawiu, gdzie do Monachium jest 500km a do Gabina jakies 240.

J.

Re: fajny uklad

Kiedyś myślałem, że nadajnik W.E. jest w... Krakowie. :)
Jako "radiowo zboczony", przyturlałem się kiedyś do rodziny w Kraq ze swoim
radiem przenośnym.
W Warszawie zwykle W.E. była słabo słyszalna i zagłuszana. W Krakowie
czysto, potężnie i głośno, jakby nadajnik był gdzieś w mieście, jakby to na
przyziemnej było odbierane (na KF, nie średnich). Mocniej, niż PR1 na
długich. Moja W.E.... na cewce (bez kondensatora nawet, pewnie rezonowało z
pojemnościami pasożytniczymi), to nie wiem, czy średnie, czy raczej krótkie,
to w dzień było.
Co do twojego odbioru - zależy, gdzie odebrałeś (średnie, krótkie niskie,
krótkie wysokie) i o jakiej porze dnia WE i PR1. W '93 w Krynicy morskiej,
latem wieczorami trzeba było kręcić radiem (PR1 na długich) - zaniki były
potężne, do tego stopnia, że odbiór stawał się nieczytelny, trzeba było
przekręcić radio, nawet o 90 stopni. WE/GA nie sprawdzałem (zresztą, w tym
radiu nie miałem już KF, tylko długie i średnie, oraz UKF niski, który
jeszcze działał), wtedy już się tak nie słuchało, zresztą, latałem po plaży
z radiem na 2 metry i gadałem z Trójmiastem.
W ogóle propagacja fal radiowych, to szalenie ciekawa dziedzina fizyki, jak
np. dzięki temu zagada się z kimś po drugiej stronie Ziemi :)
Hihi, od ceweczki na LEDce, dojechaliśmy do cewek w radiach :))

Re: fajny uklad

Hehe, moje pierwsze radio, które miało odbierać PR1 na długich odbierał
świetnie WE na średnich. Pewnie przeliczyłem się przy nawijaniu cewki, młody
byłem ;-)

To już wystarczy sam UKF. A choćby coś takiego: leżę sobie w wannie i
słucham radia. Stare, przenośne coś, z niskim UKFem. Odbieram tym stację
lokalną, berlińską na górnym. Po prostu filtr puszcza, a heterodyna jest
76-86MHz. o i słyszę, jak ktoś mówi o plonach zbiorów na Ukrainie. Po
ukraińsku, ok, ale jakoś nie tłumaczą. Akurat pełna godzina była i poszły
wiadomości. To było Radio Ukraina, nadajnik chyba w Kijowie (71 coś tam
MHz). Wyskoczyłem z wanny i zrobiłem parę łączności na 50MHz z Rumunią,
Ukrainą i Bułgarią.
A na 2m to z Malagą oraz Rosją (na wschód od Moskwy) sobie pogadałem. 10W z
Berlina.

Waldek, DL7ANQ && SO6ANQ

Re: fajny uklad

Przebijam - tradycyjny, najbardziej "poczatkujący" układ, sluchawka zwarta
diodą, ANT, GND, odbieram... PR2! W czasach, gdy nadawali TYLKO na UKF
(dolny, a za pomyślenie o górnym można było mieć kłopoty, bo na górnym, to
zgniły Zachód nadawał), więc TYLKO FM. Jakim cudem uległo to detekcji i było
wyraźne, czytelne... nie wiem...

Oo... pachnie mi warstwą E  :) Albo bardzo silne tropo :)

Rzadkie sporadyczne - złapałem, na dolnym UKF 3 rozgłośnie czeskie, mono,
pojawiły się niemal nagle i niemal nagle po 10-20 minutach zniknęły, innym
razem, (w niezbyt długim rozrzucie czasowym) na wysokim UKF mnóstwo stacji z
Hiszpanii i Francji, z bardzo dobrą jakością, niekiedy nakladajace się
nawet, ok. 20 sztuk... Potrwało to jakieś 2-3 godziny. Pod koniec lat 80. na
dolnym UKF słuchałem na kawałeczku drutu rozgłośni z Łodzi, w nieco innym
czasie często niemal na full miałem Kielce, sporadycznie Kraków, Olsztyn,
Lublin, nawet raz Koszalin. Mniej-więcej w tamtych czasach ok. 4 w nocy,
można było słuchać rozgłośni z Kazachstanu (charakterystyczna harmoszkowa
muzyka tamtych regionów, a w tym czasie nasze rozgłosnie nie działały i
nadajniki były wyłaczone). Niekiedy specjalnie się budziłem, by tego
posłuchać. Działało gdzieś tak do 7-8 rano, potem zanikało. Żadne specjalne
radia, anteny nieraz więcej, niż prymitywne. Łódź nawet i bez anteny w
gniazdku. W Warszawie. Taki miewała silny sygnał.

Teraz przy QRMach trudniejsze... Oraz radia z SSB brak, tylko FM... Ale
zawsze miło kogoś złapać z daleka i powiedzieć "cześć, jak się masz" :))
Hehe, chyba sobie zaraz radio podszykuję celem poplwania w sitko :) Może w
totka wygram, celem nabycia sobie jakiejś lepsiejszej kataryny? :)

Sławek SP5SJT
Re: fajny uklad
Do you believe in fate, Anerys?
< http://solomonsmusic.net/FM_CrystalRadio.html

Sławek (bez znaku ;)
--
  ________
_/ __/ __/ He's going to die just like the others. -- Cypher

Ale tu masz prymitywny, ale zawsze, obwód rezonansowy, który działa tak, że
odstrajasz się deko od sygnału, żeby zero wypadało gdzieś pośrodku liniowej
części charakterystyki - i masz najprostszy, acz też mało efektywny detektor
FM - dewiacja idąc np. w dół powoduje, że poziom sygnału wyprostowanego
zwiększa się, idąc w drugą stronę mamy zmniejszenie, co przekłada się na
uzyskany przebieg m.cz.
W moim przypadku nie było żadnego obwodu, stąd moje "wąty" wobec faktu
uzyskania całkiem dobrej jakości audio, mimo braku jakichkolwiek obwodów
rezonansowych, wspólnie z PR2 był PR1 chyba, w każdym razie dwie stacje
były. Audio z TV nie odbierałem, mimo wysokiego poziomu sygnału z nadajnika
(ok. 5 km od PKiN).
Moje luźne przypuszczenie jest takie, że tzw. okoliczności (układ innych
przewodników, etc. anteny) powodowały, że sygnał już był odbierany
zdyskryminowany i wystarczyło go poddać detekcji AM.

Re: fajny uklad

Na nieliniowości diody detektuje się cuda.

No to jeszcze insza inszość. U kolegi w domu podłączyliśmy miernik RLC
przez transformator głośnikowy podłączony do wzmacniacza audio.
Nadawaliśmy muzykę na różnych częstotliwościach jednocześnie, też na
UKF. No i w różnych modulacjach, bo i AM i FM ;-).

Sporadic E. Bardzo silne i długotrwałe. Na 2m też podobno szło, ino
anteny nie miałem (i dalej nie mam :-()

A to też mogę przebić. Pod koniec lat 60tych oglądałem z ojcem w TV
walkę byków. Transmisja z Corridy z Barcelony. Bezpośrednio w Opolu na
dipolu ;-). Kanał 2, czyli coś koło 50MHz.

A ja mam nawet dość dobrą katarynę. 45W na 2m, 35 na 70cm, 10W na 23cm.
Ale anteny nie mam gdzie postawić. Stoi w szafie i czeka na lepsze czasy
:-(((

Waldek, DL7ANQ && SO6ANQ

Re: fajny uklad

Zagłuszarka była podobno w Kielcach - to mniejwięcej pośrodku.

Mirek.

Site Timeline