Energia bierna - ciepło - Page 2

Re: Energia bierna - ciepło

Pytania sugerują, że wypowiedź poprzednika jest prawie bez sensu, a dalsza
treść wyraża to samo co powiedziane wyżej.
Potrzebuje mocy biernej = ma pobór z przesunięciem fazy.
Konstrukcja taryf (kary) powoduje opłacalność instalacji kompensatora.
P.G.

Re: Energia bierna - ciepło

Tyle, że nikt do niczego nie potrzebuje energii biernej. Problem polega
nie na tym, że odbiorca pobiera energię bierną, tylko na tym, że ją
WYTWARZA i od odbiorcy rozłazi się po całej sieci.

Spójrzmy inaczej:

Jest sobie silnik trójfazowy, asynchroniczny, klatkowy. Do silnika
płynie moc pozorna (woltoampery VA).

Jeśli silnik napędza jakieś urządzenie, to z wału silnika wychodzą waty
(W) mocy mechanicznej. Wtedy cos fi jest bliski 1, więc moc pozorna
przerabiana jest na moc czynną.

Jeśli zaś silnik idzie luzem, to dopływające woltoampery są zwracane do
sieci jako woltoampery reaktancyjne (VAr). W ten sposób, nieobciążony
silnik staje się źródłem mocy biernej, cos fi jest bardzo małe.

Z powyższego wynika, że najbardziej by się opłacało, żeby silnik był
zawsze zwymiarowany na potrzeby maszyny i obciążony na 100%. Wtedy
teoretycznie nie produkowałby mocy biernej w ogóle. Ale tak nigdy nie
jest w praktyce, więc żeby "zbijać" moc bierną produkowaną przez idące
luzem silniki, używa się kompensatorów w postaci baterii kondensatorów z
jakimś układem aktywnym, a w przeszłości silników synchronicznych z
odpowiednim układem wzbudzenia.

Re: Energia bierna - ciepło

Zdaje sie, ze wedlug nomenklatury energetycznej wytwarzanie energii biernej
to jest wtedy, kiedy sie ja oddaje do sieci, czyli kiedy ma miejsce
przekompensowanie.

No tak, pomijajac aspekt, czy wytwarza czy pobiera. Zalozmy, ze taki silnik
mi biegnie na taryfie G. Oczywiscie place za to bardzo niewiele. Odbiorca z
grupy taryf przemyslowych placi podobnie, ale oczywiuscie bije mu licznik
energii biernej i jesli przekroczy limity...

No a jak te kondensatory dopne i spadnie impedancja obwodu, to nie bedzie
jakiegos wzrostu poboru energii czynnej?

Pozdrawiam
SDD

Re: Energia bierna - ciepło
napisał

Tylko jak rozumiem z dalszego ciagu - "wytwarzanie" i pobieranie to
to samo.

Bo jak sobie wyobrazasz niewytwarzanie ?
To odbiorca decyduje co bierze, elektrownia moze co najwyzej
przejsc na napiecie stale ..

A jak odbiorca zainstaluje kompensator, to owszem - energia bierna
krazy (wole sie nie klocic na temat tego kto ja wytwarza) ale tylko
u niego na posesji.
Elektrowni nie obchodzi.

Owszem, to krazenie nawet w zakladzie troche kosztuje, ale coz
robic.

J.

Re: Energia bierna - ci epło
On Thu, 08 Sep 2011 15:55:35 +0200, Tomasz Wójtowicz

Przestawiłem kolejność cytatów.

W stanie jałowym wdzisz praktycznie tylko prąd magnesowania i
niewielki prąd potrzebny do kręcenia silnika luzem. Ten prąd wybitnie
charakter indukcyjny i jest ułamkiem prądu pobieranego przy obciążeniu
nominalnym.

I te waty są na tyle duże, że w stosunku do nich prąd jałowy staje się
mały, dzięki temu cosinus_fi pod obciążeniem rośnie prawie do jedności
przy naprawdę dużych jednostkach.

Także nie ma czegoś takiego, że silnik nie wymaga mocy biernej
(pobiera moc indukcyjną = generuje/oddaje pojemnościową), tylko na
jałowo ta moc stanowi większość mocy pobieranej przez silnik, a pod
obciążeniem bardzo niewiele.

Hocki klocki są oczywiście możliwe przy maszynach synchronicznych,
gdzie po przypięciu do sieci sztywnej za pomocą wzbudzenia regulować
można cosinus_fi. Nie jestem też pewien czy jeszcze w Polsce działa
jakiś kompensator synchroniczny wpięty do SEE.
--
Grzegorz Krukowski

Re: Energia bierna - ciepło
W dniu 2011-09-08 22:00, Grzegorz Krukowski pisze:

> [...]
 > można cosinus_fi. Nie jestem też pewien czy jeszcze w Polsce działa
 > jakiś kompensator synchroniczny wpięty do SEE.

Wbrew pozorom jest dosyć sporo małych elektrowni z prądnicami
synchronicznymi. Oprócz wad mają jedną niewątpliwą zaletę: przy
odpowiedniej regulacji wzbudzenia potrafią całą (no prawie) moc oddać
jako czynną.

Pozdrawiam
Lechu

Re: Energia bierna - ci epło
On Thu, 8 Sep 2011 11:17:59 +0200, "J.F."

Nie. Patrzysz bowiem z punktu widzenia odbiorcy, popatrz od strony
generującego. Np. osiiedle domków bierze 100kW, linia jest bezstratna
ale na transformacje potrzebuje 10kvar, czyli generator musi
dostarczyć 100kW + 10 kVar. Jeżeli generator miałby dawać czyste 100kW
to gdzieś te 10kVar brakujące z jego strony trza wytworzyć. I tak się
jakoś składa, że patrząc od strony generującego bateria kondensatorów
(moc pojemnościowa) jest widziana jako dodatkowy generator o mocy
indukcyjnej.

Patrz wyżej - to zależy od punktu odniesienia.

Przekompensowana linia może mieć w pewnych przypadkach wyższe
niapięcie na końcu niż na początku. Efekty łatwo przewidzieć.
--
Grzegorz Krukowski

Re: Energia bierna - ciepło

No to w koncu powoduje czy nie ?
Powoduje. Kwestia tylko ilosci.

Tez.

A sie nie zmiesci .. bo sie beda grzaly :-)

Bo ja wiem ... ktos ma jakies podliczenie ? :-)

J.

Re: Energia bierna - ciepło

No tak, tyle, ze z tego, co zrozumialem, to to owo grzanie idzie "na konto"
zuzycia energii czynnej.

No wlasnie, ale tez pewnie na konto energii czynnej... - bo jesli na
biernej, to niech sie grzeja :)

Pozdrawiam
SDD

Re: Energia bierna - ciepło

Chyba oba samce. Miałem kiedyś stary licznik. Wyprodukowany w latach
pięćdziesiątych XX wieku. Używałem go do tego do czego używa się teraz
elektronicznych liczników wtykanych w gniazdko. Po podłączeniu za nim dławika od
jakiejś lampy wyładowczej ciekawostka. Na dławiku wydrukowane 2A i licznik
zasuwa tak jak by z 450W było podłączone. Ale do tyłu zasuwa. Jak podłączyłem
równolegle do dławika 500W to się ledwo kręci do przodu. Podłączyłem kilowata i
licznik idzie jak by z 500W było podłączone. Mówię sobie że siły przyrody w
służbie człowieka. Wszyscy perpetuum mobile szukają a ja znalazłem. Dorobiłem
piękną wtyczkę z kabelkiem. Wetknąłem za współczesnym licznikiem a on pomyka do
przodu jak by żarówka ze 20W była włączona. Faszyści od prądu coś musieli
wykombinować że nie działa jak na bardzo starym liczniku. To się mogłem tylko
opić z żalu że mi miliony koło nosa przeszły. A tak czysto teoretycznie. Co by
się działo w takiej sytuacji. Ładujemy kondensator z sieci. Jak w dodatniej
połówce będzie na nim maksymalne napięcie to odłączamy napięcie i rozładowujemy
kondensator przez dołączone w tym momencie obciążenie. W ujemnej to samo z
drugim kondensatorem. Albo prościej. Mostek za nim klucz załączający kondensator
w okolicach zera. Przy maksymalnym odłącza zasilanie i drugi klucz załącza
obciążenie.

Re: Energia bierna - ciepło

Generalnie nie powinien sie tak zachowywac.

Nie bardzo rozumiem, ale po podlaczeniu _tylko_ duzego dlawika 20W
poboru mocy czynnej jest jak najbardziej adekwatne.
No chyba ze to bylo 500W grzejnika + dlawik a licznik liczyl 20W -
gratuluje oszczednosci :-)

A co ma byc ? Jest pobor mocy czynnej to licznik powinien to
zliczac.

Kondensator przez cwierc okresu energie pobiera i licznik to liczy.
Przez nastepne cwierc oddaje i licznik sie cofa (w praktyce z
uwagina bezwladnosc to stoi w miejscu). Ale jak po cwierci okresu
odlaczysz kondensator, to nie oddaje i sie nie cofa.

J.

Re: Energia bierna - ciepło

UBF%ytkownik "kogutek"  napisaB3% w wiadomoB6%ci grup =
dyskusyjnych: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl...20%

Gdybym chcial sobie poeksperymentowac z energia bierna, to o jakich =
parametrach kondensatory moge bezpiecznie podlaczyc do gniazdka?

Pozdrawiam
SDD

Re: Energia bierna - ciepło

Gdybym chcial sobie poeksperymentowac z energia bierna, to o jakich
parametrach kondensatory moge bezpiecznie podlaczyc do gniazdka?

Sorry za HTML w tamtym poscie, ale uzylem komputera z innym klientem...

Pozdrawiam
SDD

Re: Energia bierna - ciepło

Widać, że przestajesz się bać prądu. A to może być niebezpieczne.
Proponuję, nie rób żadnych eksperymentów z prądem o napięciu ponad 12V.

t-1

Re: Energia bierna - ciepło

Chlopie, mam 36 lat.
Nie bede do eksperymentow majacych na celu weryfikacje wiedzy teoretycznej
(a moze i odkrycie czegos nowego :) wolal elektryka z uprawnieniami SEP.

Sam sobie policze ze wzorow na kapacytancje, ale chcialbym tez poznac zdanie
praktykow.

Pozdrawiam
SDD

Re: Energia bierna - ciepło
Hello SDD,

Mógłbyś być moim synem ;)

W Twoim wieku zrobiłem jedno z większych głupstw, jakie może zrobić
ktoś, mieniący się obeznanym z elektryką. Cud że żyję. Ale na pewno
drugi raz tego nie zrobię. I nie pytaj, co zrobiłem, bo to strasznie
głupie było i się wstydzę :(

Re: Energia bierna - ciepło

No ale wlasnie dlatego pytam, zeby sie nie okazalo, ze podepne jakis maly
elektrolityczny kondensator i on mi wybuchnie na przyklad.
A pare pare razy mnie "kopnal" w zyciu, wiec jestem ostrozny. Aha, juz sie
rozmnozylem, jak cos, wiec Darwin mi nie taki straszny :)

Pozdrawiam
SDD

Re: Energia bierna - ciepło

Użytkownik "SDD"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:j4aa7t$mnb$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Z dużą dozą prawdopodobieństwa wybuchnie. Potrzebujesz kondensatora
bipolarnego na wysokie napięcia. poszukaj czegoś na hasło "kondensator
rozruchowy".

Re: Energia bierna - ciepło

Powiedz, powiedz Romanie... ku przestrodze młodych szczylów :-)

Re: Energia bierna - ciepło

A i jeszcze czy ktos zna moze jakies ukryte funkcje licznika L3Fn.... firmy
jmtronic.
Nie chodxzi mi w tym momencie o tricki z oszukaniem jego wskazan (o to tez,
ale wiadomo, ze nikt nie napisze), ale o sklonienie go do pokazania
parametrow poboru mocy, ktore potrafi on mierzyc, ale uzytkownikowi z taryfa
G12 nie ppokazuje.

Poki co odkrylem, ze po dlugim przycisnieciu Display wchodzi w tryb ALT i
pokazuje napiecia i prady w poszczegolnych fazach oraz łączną moc czynna
podpietych urzadzen z dokladnoscia do 1 wata (zajebista sprawa).

Chodzi o to, jak zmusic go do pokazania poboru energii biernej? Poki co
jedyna mozliwoscia jest migajaca lewa dioda (1000 migniec = 1 warogodzina).

Pozdrawiam
SDD

Site Timeline