Cyfrowa ramka do zdjęć i grzejący się scalak AM7 333

Panowie, może Wy pomożecie z takim problemem: jest sobie cyfrowa ramka
do zdjęć Intenso Photopromoter 8". Ramka funkcjonowała (właściwie
 nonstop) przez jakieś dwa lata, po czym szlag trafił jej zasilacz. Po
wymianie zasilacza na nowy, nie wdając się w szczegóły, osiągną
łem taki efekt: ramka włączona bez karty SD działa przez 2-3 sekund
y po czym się zawiesza na "twardo". Ustaliłem, że te 2-3 sekundy są
 czasem rozgrzewania się scalaka wymienionego w tytule postu, scalak rozg
rzewa się do temperatury rzędu kilkudziesięciu stopni. Zakładając
 nań prowizoryczny, dość spory radiator udało mi się doprowadzi
ć do właściwie poprawnej pracy ramki, ale tylko bez karty SD, wetkni
ęcie karty powoduje, że układ grzeje się dużo intensywniej i zawi
esza się mimo radiatora.

W necie nie udało mi się znaleźć żadnej, nawet krótkiej wzmiank
i n/t takiego układu, ale może ktoś coś wie, bądź serwisował
coś takiego i może coś podpowiedzieć?
Zdjęcie elektroniki tejże ramki:

https://picasaweb.google.com/lh/photo/wOzbGn4_JkejPavH-uumAl1DKSZoiyLDwzzCs
B2eDOw?feat=directlink

J.

Re: Cyfrowa ramka do zdjęć i grzejący się scalak AM7333

Pewnie nowy zasilacz uszkodził trwale ramkę bo dawał za duże U.

http://matty.99k.org/BF801-photo-frame/
http://matty.99k.org/BF801-photo-frame/EBK701_AM7733_X1_20110815.pdf

--
Piter

Re: Cyfrowa ramka do zdjęć i grzejący się scalak AM7333
W dniu piątek, 19 kwietnia 2013 21:54:44 UTC+2 użytkownik PiteR napisa
ł:

Wiesz... potrafię dobrać zasilacz, naprawdę :)
Natomiast nie moge wykluczyć, że stary zasilacz w momencie śmierci po
słał w ramkę "strzała".
Dzięki za materiały, zaraz przejrzę.

J.

Re: Cyfrowa ramka do zdjęć i grzejący się scalak A M7333

Miałem drobny układ na wzmacniaczu TDA2822, z zasilaniem, które było
kluczowane przez tranzystor OIDP BC238. Tranzystor ten padł i chyba jeszcze
jakiś element. Kupiłem części (grooosze), wymieniłem tranzystor kluczujący,
układ ruszył. Ale tranzystor kluczujący grzeje się jak ostatnia świnia,
jeszcze 5 sekund i spłonie żywym ogniem (co już mi się zdarzyło 25 lat temu
z BD135). Układ chodzi, tylko tranzystor kurewsko gorący. Skoro gorący, to z
prawa Ohma, oraz równoważności ciepła, pracy i energii, znaczy, że płynie
duży prąd. I zgadza się, układ pobiera coś koło 200 mA. Skoro padł
tranzystor kluczujący, to gdzieś tu jest problem. Szybki rzut oka na dane
katalogowe TDA2822 - kilka mA. Miałem pod ręką, wymieniłem. Włączam znów,
startuje tak samo, ale hura, prąd 6 mA. I tranzystor kluczujący NIE GRZEJE
SIĘ. Być może padła druga sekcja (układ wykorzystywał tylko jedną) TDA2822 i
ona tak żarła prąd, a sprawna nadal działała?

Może tak jest i tutaj? Rzeczywiście coś strzeliło, możliwe, że nie biorącego
udziału w ukadzie, ale prąd jest uprzejme żreć jak wygłodniały sęp?

Re: Cyfrowa ramka do zdjęć i grzejący się scalak AM7333

A TDA się też nie grzał nadprogramowo?

Jest takie zjawisko latch-up się zwie. W skrócie i uproszczeniu:
wywoływane jest spadkiem/wzrostem zasilania poza parametry (chwilowym),
powoduje odpalenie pasożytniczego tranzystora między + a masą, mija
dopiero po odłączeniu zasilania, ale wcześniej często uszkadza układ
termicznie - np robiąc drobne zwarcie które powoduje potem zwiększony
pobór prądu i grzanie.

Re: Cyfrowa ramka do zdjęć i grzejący się scalak A M7333

tyrystora (złożonego z tranzystorów).
P.G.

Re: Cyfrowa ramka do zdjęć i grzejący się scalak AM7333

No i nie z powodu zasilania spoza zakresu, tylko pojawienia się na
którejkolwiek nodze napięcia spoza zakresu wyznaczonego przez zasilanie
układu. Aczkolwiek np. w przypadku chwilowego spadku napięcia zasilania
przy podtrzymaniu napięcia na którejś nodze np na kondensatorze może się
coś takiego zdarzyć.

Pozdrawiam

DD

Re: Cyfrowa ramka do zdjęć i grz ejący się scalak AM7333

To chyba wtedy by przy każdym włączeniu/wyłączeniu, stany nieustalone
załatwiały układ na cacy... (bo i potrafią, nie zaprzeczam).

Re: Cyfrowa ramka do zdjęć i grzejący się scalak AM7333

Nie, bo przy włączaniu najpierw rośnie napięcie zasilania. Napięcie na
kondensatorach dołączonych pojawia się później, więc problemu nie ma.
Przy wyłączaniu nawet jeżeli dojdzie do takiej sytuacji, to i tak nie ma
to większego znaczenia, bo zasilanie i tak już pada i nie zdąży krzywdy
zrobić. Ale właśnie chwilowy zanik przy źle zaprojektowanym układzie
(damy większy elektrolit, bo przecież są już tak tanie i małe, że nie ma
większego znaczenia 10 czy 100 mikro, a co, stać nas, będzie lepiej,
albo mniej typów elementów będzie w BOMie...) może spowodować taki
problem. Dlatego m.in. nie należy bawić się wyłącznikiem.

Pozdrawiam

DD

Re: Cyfrowa ramka do zdjęć i grz ejący się scalak AM7333

(damy

Rozumiem... taki niuans, prąd nie w tę stronę i bubu... Przegryzę się z tym

na spokojnie, bo jest tu element, który mi nie chce zatrybić, ale nic złego,
czasem to przychodzi później. W sumie znam ten problem, tylko go po prostu
nie rozkminiałem. I rzeczywiście, staram się dbać, aby np. kabel zasilający

nie był połamany, szkodliwe oscylacje wietrzę... Przegryzę się z tym.

Re: Cyfrowa ramka do zdjęć i grzejący się scalak AM7333

Z grubsza tak można na to patrzeć "od zewnątrz". Jak chcesz wiedzieć jak
to działa, to trzeba sobie narysować przekrój przez strukturę z dwoma
tranzystorami i poszukać możliwych układów pnpn. Jest tego trochę. Nie
bardzo mi się chce rysować, ale jak chcesz to w wolnej chwili poszukam
czegoś na sieci.
Fajnie wyglądało jak na testach EMC strzelili mi ujemnym napięciem na
wyjście ULN2803. Dodatnie impulsy (1kV przez bodaj 1 mikro i 40 omów)
wytrzymywał spokojnie bez żadnych zabezpieczeń, po pierwszym ujemnym od
razu zaczął się grzać i dziwnie działać. Potem trzeba go było wymienić.
Trzeba było robić zabezpieczenia.

Pozdrawiam

DD

Re: Cyfrowa ramka do zdjęć i grzejący się scalak AM7333
Jak się przyjrzysz to większość złącz w rodzaju USB czy kart SD ma piny
różnej długości m.i. dlatego.

Dzisiaj właściwie każdy producent daje na pinach wejściowych diody
zabezpieczające - ich wykonanie jest "w technologii" a rozmiar w
porównaniu z padem jest pomijalny.

Re: Cyfrowa ramka do zdjęć i grzejący się scalak A M7333

Właśnie, niezbyt, ale za długo nie czekałem, by mi klucz znów nie
eksplodował (coś mi chodzi po głowie, że ślina, wzięta na palce i dotknięta
do klucza, zagotowała się). Nie chodzi o koszt, bo tranzystor kosztował 80
groszy (LOL), a sam scalak chyba niecałe 2 złote. Ale stuprocentowo
sprawdziłem, że to układ - po prostu między zasilaniem, a nóżką układu...
Chodziło o to, by niepotrzebnie nie marnować energii na głupiego robotę.

Też przypuszczałem, że to jakaś sraczka ze strukturą wewnętrzną. Mogłem
sprawdzić jakoś tę drugą sekcję, ale już wymieniłem układ i nie chciałem do
tego wracać... Przepięcie - mogo być, albowiem zasilacz dawał na jałowym
chyba kawałek ponad 12V, a pod obciążeniem zbliżał się do wymaganych 9V...
zanim po skluczowaniu się ustabilizowało, to mogło coś tam zrobić...
Przezornie kupiłem też 7809 i wstawiłem do tego zasilacza, dostając piękne
9V, do tego niebujające się jak kondon w zwisie. Choć TDA2822 w katalogu ma
3-15V, więc to raczej odpada. To takie chińskawe radyjko z DFC77 (!) było
(nawet łapało ten zegar), z dość posranym montażem tego wszystkiego w
środku - dlatego nie chciałem za długo eksperymentować z ryzykiem ponownego
spalenia klucza, choć przezornie kupiłem zapas, który mi się teraz kurzy, bo
radio nie moje. Trochę myślałem, co mogło upalić układ i poskutkować
uszkodzeniem klucza... ale nie chciało mi się.

Re: Cyfrowa ramka do zdjęć i grzejący się scalak AM7333

Ktoś zrobił kluczowanie zasilania na tranzystorze npn? Chyba, że od
minusa... Inaczej tak trochę bez sensu.

Tranzystor ten padł i chyba

Masz w zasadzie dwie możliwości (bo odpalenie pasożytniczego tyrystora
wymagałoby doprowadzenia napięcia spoza zakresu napięcia zasilania -
raczej bardzo mało prawdopodobne) - albo po prostu była uszkodzona druga
sekcja, albo skubany zaczął się wzbudzać. Może być jeszcze trzecia -
wzbudzenie drugiej sekcji z powodu nie podłączenia niczego, niektóre
układy tego nie lubią. Ale wtedy musisz się liczyć z powtórką. Jeżeli
wykorzystywana część układu działała poprawnie (nie było słychać
"dziwnych" zniekształceń), to druga strona - padła albo się wzbudzała.

Pozdrawiam

DD

Re: Cyfrowa ramka do zdjęć i grz ejący się scalak AM7333

No nie wiem, może BC237, nie chcę kłamać, skleroza nie boli, minęło parę
lat.. minus był na masie, to pamiętam. W każdym razie, mocowo klucz był
mniej-więcej z tej paki i o liczbowo zbliżonym numerze.

Z jakiegoś powodu uszkodzenie, to najpewniej.

Odpada - także palcem macałem, a wtedy powinno się coś zmieniać na
mierniku,
zmian zero.

Też raczej nie. Choć w moim radiu (Baofeng UV5R) druga sekcja jest ożeniona
z masą.

Nie było cech wzbudzenia, acz rozważałem to. Czyli tylko po prostu pad.
Nowy układ był OK.

Re: Cyfrowa ramka do zdjęć i grzejący się scalak AM7333

a to przepraszam.
Pewnie stary zasilacz uszkodził trwale ramkę bo dawał za duże U.
:)

--
Piter

Site Timeline