co zamiast diody zenera

Witam.
Mam taki problem.
Chciałem mierzyć napięcie do 50VDC na przetworniku A/C AVR.
Dałem dzielnik Rwe10%0k R210%k i równolegle do R2 diodę zenera żeby 5,1V
żeby zabezpieczyć układ.
Napięcie zmierzone na przetworniku mnoże przez 11 i mam napięcie na
dzielniku.
Problem jest tego typu że nie mogę osiągnąć na wejściu ADC 5V. Dopiero jak
dam na dzielnik jakieś 60V to
na wejściu przetwornika mam 5V. Oznaczenie diody u sprzedawcy to SOD27.
Czego mam użyć zamiast tej diody?

Dziękuję za pomoc
Paweł

Re: co zamiast diody zenera

proponuję ogrnaicznik na opampie - dużo lepiej niż na samej zenerce

Re: co zamiast diody zenera
Dałem większy dzielnik tzn: 200k i 10k nieliniowość zaczyna się przy
napięciu większym niż 50V.
Zależało mi na zakresie do 50V więc chyba będzie dobrze.
A na przyszłość to jakie diody montuje się w takim przypadku. Jakie mają
bardziej stromią charakterystykę?

Paweł

Re: co zamiast diody zenera

Diody schottky'ego :-). Tak naprawdę to mógłbyś tą zenerkę całkowicie
wyrzucić. Przy zbyt dużym napięciu mierzonym prąd popłynie przez diodę
klampującą w procesorze. Górny rezystor w dzielniku ograniczy ci ten
prąd do co najwyżej pojedynczych mA (no chyba, że zaraz wyskoczysz z
napięciem pomiarowym 10kV).

Re: co zamiast diody zenera

Rozumiem że chodzi o diodę podłączoną do zasilania w samym porcie która
uchroni
mnie przed zbyt wysokim napięciem.
A jest może w tym porcie druga dioda zabezpieczająca przed podłączeniem
odwrotnej polaryzacji?

Paweł

Re: co zamiast diody zenera
pawel pisze:

> [...]
 > uchroni
 > mnie przed zbyt wysokim napięciem.
 > A jest może w tym porcie druga dioda zabezpieczająca przed podłączeniem

Ogólnie porty w AVRach są nieźle zabezpieczone. Można spróbować nie
dawać nic zabezpieczającego, jeśli jest stosunkowo duży rezystor - a
taki jest.
--
Pozdr
EM

Re: co zamiast diody zenera
Niby na stronie 49 są narysowane diody
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/doc2503.pdf
chyba rzeczywiście można się obejść bez zewnętrznego zabezpieczenia.

Paweł

Re: co zamiast diody zenera

Jako zabezpieczenie można dać zamiast diody zenera, impulsową 4148 anoda do
wejścia, katoda do +5V zasilania jakim dysponujesz. W drugą stronę katoda do
wejścia, anoda do masy. Dioda zenera zaczyna przewodzić cokolwiek znacznie
poniżej napięcia podawanego, impulsowa będzie przewodzic na pewno powyżej
5V.
Równolegle do wejścia jest też potrzebny kondensatorek, jeśli impedancja
źródła jest większa niż jakieś pojedyncze kohmy. To też potrafi wpłynąć na
końcowy wynik.
--
Pozdr
EM

Re: co zamiast diody zenera
Mam taką diodę ale to chyba prostownicza?

Paweł

Re: co zamiast diody zenera

Ale kondensatorek przed dzilnikiem czy za?
W jaki sposób pomoże oprócz oczywiście odfiltrowania zakłóceń?

Paweł

Re: co zamiast diody zenera
Za
Była o tym kiedyś dyskusja
Przetwornik sample&hold polega na tym, że najpierw robi sample - włącza
się tranzystor i ładuje nieduża pojemność - bardzo mała, ale jednak. I
to ładowanie pojemności jeśli jest przez rezystancję, powoduje że w tym
momencie jest tąpnięcie napięcia i mierzymy nieco niższe napięcie, w
zależności od rezystancji źródła. Da się to zaobserwować na oscyloskopie.

Co do diody to jakaś impulsowa, ponieważ ma mały prąd upływu, który
mógłby zafałszować pomiar. Jak ktoś wspomniał można próbować nawet nie
dawać tej diody, w normalnych warunkach nie powinno się nic złego dziać.
--
Pozdr
EM

Re: co zamiast diody zenera
 katoda do20%

4148n ma 0,7V. JeB6%li schottky ma za duBF%y prB1%d to moBF%na daE6% germ=
anowB1%20
BF%eby nie przekroczyE6% VCC o wiEA%cej niBF% 0,3V.

--20%

Re: co zamiast diody zenera

Zenerka zaczyna obciB1%BFaE6% ten dzielnik juBF% od 4V powodujB1%c nieli=
niowoB6%E6.20%
Nawet gdybyB6% daB3% 20K i 2K to bedzie nieliniowo i nie dojdziesz do 5V.=
20%
Lepiej daj diodEA% na wejB6%ciu przetwornika schottky skierowanB1% do 5V.=
 Po20%
przekroczeniu 5.2V wszystko odetnie i nie przekroczysz dopuszczalnego20%
napiEA%cia na wejB6%ciu. DrugB1% daj skierowanB1% od masy do tego wejB6%c=
ia BF%eby20%
zabezpieczyE6% przed ujemnymi.

--20%

Re: co zamiast diody zenera

No tak, teoretycznie można zobie wyobrazić, że dając zwykłą diodę impulsową
napięcie na wejściu może być większe niż VCC o wiecej niż 0,5V. W praktyce
nie wiadomo dokładnie, czy dioda wewnętrznego zabezpieczenia nie ograniczy o
taką wartość lub mniejszą.
Schottka ma jedną bardzo złą cechę w tym zastosowaniu - prąd wsteczny.
Przykładowo dla BAS85 osiąga 1mA !! dla ok. 110*C. Dla temperatury małej
jest to sporo mniej, np 10uA dla 50*C, ale należy się z tym liczyć.
--
Pozdr
EM

Re: co zamiast diody zenera
cia BF%eby
 0,5V. W praktyce20%
2E%

Ja stosowaB3%em BAS43. Ma maksymalnie 200nA.

--20%