Zwieranie prądnicy.

Witam,

Staram się zrobić elektronikę współpracującą z dynamem rowerowym czyli prądnicą synchroniczną wzbudzaną magnesami trwałymi. W jednej z dyskusji pojawił się układ zwierający nieużywane dynamo z komentarzem, że takie dynamo stawia nawet mniejszy opór niż nieobciążone (prądy wirowe). Z pomiarów dynam z którymi się zetknąłem w sieci, wynika, że dynama mają swoją maksymalną wydajność prądową, której nie przekraczają a zmiana obciążenia wpływa jedynie na napięcie wyjściowe. Przy takim założeniu w czasie zwarciu moc tracona jest znikoma w porównaniu z mocą znamionową.

Czy ktoś mający styczność z prądnicami mógłby się wypowiedzieć w temacie?

Jeśli takie zwieranie jest dla dynama nieszkodliwe to znacznie uprościło by mi to układ. W przypadku pozostawienia rozwartego dynama muszę projektować układ na blisko 100V, jeśli będę je zwierał to 16V wystarczy.

Dla zainteresowanych skąd to 100V w dynamie na 6V poniżej charakterystyka nieobciążonego dynama (AC):

Andrzej W.

Użytkownik "Andrzej W." <awa_wp.a_to snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:h9d0np$tru$ snipped-for-privacy@mx1.internetia.pl...

Bujdy jakies, co akurat stosunkowo latwo sprawdzic - niech ten co tak pisze zewrze sobie i zademonstruje na dystansie 10 km :-) Moze tez zademonstrowac na induktorze telefonicznym, o ile gdzies znajdzie.

Tak to jakos wychodzi. Im wieksze obroty tym wyzsze napiecie, ale tez i czestotliwosc i impedancja uzwojen.

No, w sumie ciekawa uwaga. faktycznie straty nie powinny byc duze. A sa..

jestem tym, ktory tak twierdzi. Stosuje zwieranie dynama i dziala to dobrze. W praktyce, w trakcie jazdy rowerem poprawe odczuwam minimalnie, nie dysponuje odpowiednimi urzadzeniami pomiarowymi zeby zmierzyc precyzyjnie moc mechaniczna pobierana przez dynamo, natomiast przy pomiarach wydajnosci dynama napedzanego wiertarka zwarcie dynama pozwalalo osiagac wiertarce nieco wyzsze obroty (zauwazalnie golym uchem;) ).

Wszystko dotyczy mocy mechanicznej pobieranej przy obrotach, samo ruszenie dynama z miejsca i bardzo niskie obroty w oczywisty sposob ucierpia na tym (obroty na tyle niskie, ze dynamo nie bedzie przeciazone, w rowerze predkosc <= 5 km/h)

Induktor telefoniczny ktory znalazlem w domu ma chyba nieco lepszy rdzen, takie zjawisko w nim nie jest zauwazalne. Albo nie mam dynamometru w łapie;)

PS. pare lat temu natknalem sie na niemiecki artykul, w ktorym porownywano moc mechaniczna pobierana przez tansze i drozsze dynama, sprawnosc, wydajnosci:

chyba ostatni wykres przedstawia zwarte dynama. Nie pamietam, czy to tam napisali bezposrednio ze oplaca sie zwieranie, czy na stronie, ktora linkowala do tego artykulu ktos zasugerowal - nie umiem tego teraz sprawdzic, bo nie znam niemieckiego;)

Tak czy siak, skoro wydajnosc spada wraz ze wzrostem predkosci obrotowej, to gdzies ta (spora) moc sie wydziela i nie podejrzewalbym tu lozysk;)

Reply to
Bartosz Zaborowski

"Bartosz Zaborowski" snipped-for-privacy@t.l.e.n.pl>

Konkretnie napisali, ze w przypadku dwoch dynam, ktore powodowaly najwieksze opory toczne, WSKAZANE jest w ciagu dnia zwierac je na krotko, aby zmniejszyc opory toczne.

Reply to
Schweinchen

Też mogę potwierdzić taki fakt. Układ zabezpieczenia np. z tyrystorem wyzwalanym diodą Zenera powinien wystarczająco zabezpieczyć przed napięciowym 'rozbiegnięciem' się dynama.

Reply to
EM

..

Znaczy, że zwarte dynamo pozwala osiągnąć wiertarce większe obroty, niż rozwarte? Jaki silnik ma wiertarka?

Reply to
PcmOL

Bartosz Zaborowski pisze:

Z tego wykresu wynika, że zwarcie zwiększa obciążenie dla dobrych dynam a zmniejsza dla tych gorszych. Niestety, zwieranie dynama nie jest uniwersalnym sposobem na jego "wyłączenie".

Reply to
Andrzej W.

tak, oczywiscie chodzilo mi o te tansze dynama.

Reply to
Bartosz Zaborowski