Ciężar elektronu w lampie oscyloskopowej.

Witam
Już wyjaśniam o co mi chodzi. Rozpocząłem zabawę z lampą oscyloskopową. Na
razie uruchomiłem tylko powielacz. Chciałem korzystając z jego kolejnych
stopni patrzyć czy zmienia się obraz na lampie.  Niestety nie uruchomiłem
jeszcze odchylania i bojąc się że wypalę "dziurkę" w luminoforze najpierw
włączałem grzanie a dopiero potem włączałem powielacz na chwilę i
patrzyłem
czy pojawia się plamka. Oczywiście rozmyta nieostra plamka się pojawiała.
ALE ( i to mnie zaciekawiło) mimo braku odchylania plamka zawsze pojawiała
się od dołu. Powtórzyłem to z 5 razy. Przy rozgrzanej lampie uruchamiałem
powielacz i plamka wskakuje ale z dołu do środka. Dlaczego tak jest?
Rozumiem że jak startuje powielacz to napięcie na jego wyjściu rośnie
stopniowo. Czyli lampa płynnie zasilana jest o 0 do jakiegoś 1kV. I w tym
początkowym okresie.... no właśnie co? Elektrony nie mają siły dolecieć do
ekranu i lądują na ziemi? Daje znać o sobie pole magnetyczne?
Widać że już dawno nie miałem fizyki. Kto podpowie.

Pozdrawiam MArek

Re: Ciężar elektronu w lampie oscyloskopowej.
a co sie stanie jak obrocisz lampe o np. 90 st? tez pojawia sie od dolu czy
z boku?

Re: Ciężar elektronu w lampie oscyloskopowej.

teraz to jestem w pracy :-(

Marek

Re: Ciężar elektronu w lampie os cyloskopowej.

Ziemia elektrony jak najbardziej przyciaga, i opadna one jak kazde
inne ciala .. tylko pobieznie liczac wychodza mi miliony m/s nawet
pod niewielkimi napieciami.
Czyli nie zdaza opasc zauwazalnie.

Zacznij od zwarcia elektrod odchylajacych ze soba.

J.

Re: Ciężar elektronu w lampie oscyloskop owej.

Pewnie odchylajace elektrody  maja jakis ladunek i taki efekt .

Re: Ciężar elektronu w lampie oscyloskop owej.

Jeśli plamka jest bardzo znacznie odchylona od środka to
najprawdopodobniej elektrody mają jakiś ładunek - mogły się np.
naładować od rozproszonych elektronów po włączeniu lampy (pojemność
elektrod lampy nie jest zbyt duża ale prąd ładujący jest bardzo mały -
może się zdarzyć że "efekt" zmienia się w zauważalnym czasie).
W lampie którą się bawiłem plamka wprawdzie wypadała dokładnie w środku
- ale kierunki odchylania były obrócone względem siatki o jakieś 15-20
stopni. Trochę trwało zanim się znalazłem opis jak się kompensuje takie
zniekształcenie (opis na końcu postu - spróbujcie pokombinować sami :) )
Pozdrawiam
GRG

ps. opisane zniekształcenie można skorygować cewką w osi lampy
("nawiniętą na lampę"). Regulując płynący przez nią prąd można obracać
wyświetlany obraz.

Re: Ciężar elektronu w lampie oscyloskopowej.
A czy ta lampa ma założony ekran?
Prawdopodobnie to wpływ ziemskiego pola magnetycznego.

--
Desoft

__________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow
Re: Ciężar elektronu w lampie oscylos kopowej.
W dniu 2009-09-14 07:04, Desoft napisaB3%/a:

SzczEA%B6ciarz jesteB6%! Co zrobiE6%/jak ustawiE6%, aby mF3%c chwaliE6% =
siEA% tym20%
programem tak jak Ty? ;-)

http://odsiebie.com/pokaz/4929730---f96d.html

--20%
Cz.

Re: Ciężar elektronu w lampie oscyloskopowej.

Szczęściarz jesteś! Co zrobić/jak ustawić, aby móc chwalić się tym
programem tak jak Ty? ;-)

Ja tego nie umiem wyłączyć :-(

__________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow
4422 (20090913) __________

Re: Ciężar elektronu w lampie oscyloskopowej.
W wiadomości

To może wykonaj czynności odwrotne do włączenia  ;)

--
Big Jack
         //////     GG: 660675

Komputer jest świeżo po instalacji, w takim stanie go dostałem. Dopiero
dobieram ustawienia.
Ale już znalazłem:

Eset Smart Security -> ustawiena -> ochrona programów poczty e-mail ->
Oznacz wysyłaną wiadomość e-mail
i tutaj wstawiłem: tylko zainfekowana poczta.

--
Desoft

Re: Ciężar elektronu w lampie oscylos kopowej.
W dniu 2009-09-14 08:18, Desoft napisaB3%/a:

GdybyB6% przeczytaB3% mojego poprzedniego maila do koF1%ca to byB6% szybk=
o znaB3%20
odpowiedBC%  ;-)

--20%
Cz.

Re: Ciężar elektronu w lampie oscylos kopowej.

ROTFL!

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Re: Ciężar elektronu w lampie oscylos kopowej.
Wtedy efekty zależałby do orientacji lampy a obraz był stabilny - tylko
trochę obrócony - przypuszczalnie niedokładnie zgrali szyjkę lampy z
przodem. Gdyby ekran był okrągły nic by to nie przeszkadzało - ale jest
prostokątny, na dodatek z naniesioną siatką :)
Pozdrawiam
GRG

Re: Ciężar elektronu w lampie oscyloskopowej.

Dawno temu - dlatego nie pamiętam szczegółow - gdy bawiłem się w takie
tematy, to nie chciało to działać bez ekranu.
Nie pamiętam czy płytki odchylające są z materiału magnetycznego, czy jakaś
inna przyczyna.
Generalnie - wiele oscyloskopów otwierałem i nie widziałem żeby któryś nie
posiadał ekranu. Fakt, najnowocześniejszy to był KR7010 (chyba).

Właśnie zajrzałem do aktualnie używanego - lampa jest w ekranie. :-)

--
Desoft

Site Timeline