Chyle czola ....

Wczoraj zonka zagotowala swojego "rumaka" ;)
wiec trzeba bylo sie troche usmarowac, ale mimo wszystko ....
CHYLE czola przed inz. ktory projektowal silnik wentylatora dla Seicento 900
:[
(uzwojenie drutem ~0,6 ok 16 zwojow na sekcje)
efekt .... po kilku latach eksploatacji oraz  ~35kkm
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/be6740b690cba023.html

Skoro juz rozdarte, to jest pewna pokusa przewinac
mysle ze daloby sie upchnac ciut wiecej zwojow
ew. grubszym drutem - moze jakies wskazowki ?
.... bo ja to tylko technik jestem, i od lat nie w zawodzie.

Pozdrawiam

Re: Chyle czola ....

.html

a krytykujesz jak "zawodowiec"     :-), po co ci wskazF3%wki ?

Re: Chyle czola ....

.html

Z zawodu (wyuczonego) jestem tech. elektronikiem
- a wlasciwie to bylem 26 lat temu
Zapewne wiele sie pozmienialo od tamtego czasu,
ale prawo Georga Ohma chyba nie ?

Pozdrawiam

Re: Chyle czola ....

myB6%lEA%, BF%e nie warto przezwajaE6%.

nie jest wykluczone, BF%e byB3%o jakieB6% zwarcie miEA%dzy zwojami, =
ktF3%re spowodowaB3%o przedwczesnB1% awariEA%

moBF%e szybciej, taniej i wystarczajB1%co trwaB3%o bEA%dzie wstawiE6% =
wirnik ze "szrotu"

pozdrawiam

Re: Chyle czola ....

W lokalnym sklepie gostek rzucil kwote 180 zl :]
na aledrogo widzialem ~125 (nie sprawdzalem ile wysylka)
Tesciu ma w zapasach rozne druty nawojowe, kiedys tam nalogowo nawijal trafa
;)
wiec koszt w tym wypadku = czas wlasny + ew. satysfakcja ;)

Moglo byc i tak, ew. inna opcja to przykorodowana os wirnika w panewkach
co moglo stanowic dodatkowy opor "krecenia sie"
Obwod jest zabezpieczony topikiem 30A !!
(moze i uzasadnione ze wzgledu na, zakladam spory prad rozruchowy)
ogledziny wskazuja na to, ze zanim przepalil sie bezpiecznik to niezly prad
buszowal
i to nie przez krotka chwile ;)
(stopiona izolacja IMO lezaca na czole lameli wirnika)

Tak czy inaczej mam nieodparte wrazenie ze uzyto zbyt cienkiego drutu
- nie mialem mozliwosci sprawdzic jaki to prad pobiera w czasie normalnej
pracy
ale mozna by w sumie oszacowac -  Ro (dla Cu) * l/s  ?
tylko nie mam pojecia jaka sie przyjmuje gestosc pradu dla zwojow w silniku

kupujac na szrocie nie mam gwarancji ze nie wezme takiego samego szankla
(znaczy sie w podobnym stanie) i ze jeszcze jakis czas pozyje .....

pozdrawiam

Re: Chyle czola ....

Tu obok jeden ma silnik od kosiarki, z kt├│rym nie wie co zrobi─ç.
Mo┼╝e si─Ö nada do cienko-cienko.

Re: Chyle czola ....

Ale ja go nie usiluje przerobic na helikopter ;)

Re: Chyle czola ....
Pomyli┼ée┼Ť samochody.

Sylwester Łazar
Re: Chyle czola ....

To przewiC5%84 ale drut daj taki sam, tylko parC4%99 zwojC3%B3w wiC4%
99%cej jak oczywiC5%9Bcie
zmieC5%9Bcisz, zmniejszy siC4%99 wtedy trochC4%99 prC4%85d i szanse =
spalenia takC5%BCe.
-- =

Pozdr
JanuszK

Re: Chyle czola ....

Wirnik w fazie suszenia po impregnacji
o sukcesie badz  ew. porazce - poinformuje
w poniedzialek lub wtorek ;)

Pozdrawiam

Re: Chyle czola ....

A nie bylo to jakos tak, ze sie wentylator zatarl, a potem wirnik
spalil ?
Przeciez to niemozliwe zeby w tych tysiacach samochodow te silniki tak
sie normalnie palily.

J.

Re: Chyle czola ....

IMHO producent zaoszczędził na wyważaniu. Silnik rzadko używany,
gwarancję na pewno przeżyje, a że parę lat potem rozbije łożyska i się
zatrze, to ju┼╝ usera zmartwienie.

--
P. Jankisz
Re: Chyle czola ....

To nie jest nawet kwestia rozbicia panewek.
Sama KONSTRUKCJA jest parszywa, silnik jest za chlodnica
wiec jest omiatany rowniez mokrym i zasyfionym powietrzem.
W zimie na krotkich trasach raczej napewno retmostat go nie zalacza
W efekcie IMO czesto dochodzi do korozji osi co powoduje zwiekszenie oporow
a tym samym w efekcie mozliwe spalenie wirnika.
Przypuszczam ze w pierwszej fazie dochodzi do stopienia plastikowej izolacji
na czole korpusu wirnika, a jak sie  te "farfocle" dostana
miedzy miedzy szotki a komutator to juz jest calkowity klops.

Jak pisalem, wirnik przewiniety i sie suszy,
dalo sie dolozyc po 4 zwoje do kazdej sekcji /uklad polowkowy/
w lameli sa teraz 2 sekcje zamiast 16 - 20 zwojow.
Zobaczymy jak sie toto bedzie zachowywac jak zywica wyschnie
- a kupic nowy (co nie znaczy lepszy) to zawsze zdaze  ;P

Zastanawiam sie czy czasem nie wartaloby popelnic jakiegos ogranicznika pradu
bo 30A topik  przy mocniej obciazonym silniczku (np. przytarcie)
moze znow skonczyc sie spaleniem uzwojen przed przepaleniem tegoz bezpiecznika.

Pozdrawiam

Re: Chyle czola ....

to jest fiat, we fiacie to nawet alternator potrafi skorodowac :)

bedzie sie za wolno krecic :-)

Ale uwazaj, bo jak sie spali za wczesnie, to naprawa silnika glownego
moze drozsza byc :-)

J.

Re: Chyle czola ....

Wystarczy, ┼╝e  gwarancj─Ö prze┼╝yje :>

--
P. Jankisz
Re: Chyle czola ....

Silniczek przewiniety, zaimpregnowany, zamontowany.
w sekcji zmiescily sie dwie polowki uzwojenia po 20zw  zamiast 16.
Robi sporo wiatru - z zamontowanym smiglem bierze ciut ponad 4A pradu,
- co do wywazania, to raczej nie bylo szans :D
chocby ze wzgledu na dosc parszywej jakosci smiglo o duzej srednicy ;)

Pozdrawiam

Re: Chyle czola ....

Wentylatory też się wyważa, pogadaj z modelarzami lotniczymi.

--
P. Jankisz
Re: Chyle czola ....

Ze tak powiem, rozbawiles mnie z samego rana ;)
no ale moze kiedys, jak zdecyduje przerobic zony SC na samolot :D

Pozdrawiam

Re: Chyle czola ....

A co w tym ─╣┬Ťmiesznego, je─╣┬Ťli to jest robione fabrycznie ?

--
P. Jankisz
Re: Chyle czola ....

To ze mowimy o wentylatorze na chlodnicy od SC
wiec zastanawiam sie czy wogole widziales go w naturze
czy tak sobie poprostu teoretyzujesz ;)

Site Timeline