Burza i zabezpieczenie

Mam dylemat co do skuteczności takiego oto zabezpieczenia.
W budynku są jakieś urządzenia włączone do gniazdek i czasem biura są
zamknięte, a nadchodzą wyładowania.

Czy danie stycznika NC (normalnie zwartego) i odłączającego trzy fazy oraz
zero na godzinę przy stale podłączonym PE coś da w kwestii ochrony przed
wyładowaniami ?
Jeżeli skrzynki są blisko biura, powiedzmy na klatce i każdemu zapodać taki
stycznik ? Na ile zmniejszy się uszkadzalność elektroniki ?

Re: Burza i zabezpieczenie

Są gotowe moduły zabezpieczające, zawierające w środku np. warystory. To
jest najlepsza metoda. Kombinowanie na własną rękę ze stycznikami nie
gwarantuje Ĺźadnego sensownego rezultatu.

Re: Burza i zabezpieczenie

Ale warystory się zużywają i po kilku latach nie wiadomo czy jeszcze
działają i po trzecie sa cały czas pod pradem jak i urządzenia. Czy mam
rozumieć, Ĺźe odłączanie urządzeń od prądu ale na klatce schodowej  nic
nie
da? Mimo zabezpieczeń w zrozdzielniach i tak sprzęty się psują.

Re: Burza i zabezpieczenie

Zabezpieczenie w rozdzielni zmniejszy tylko przepięcia pomiędzy L/N/PE a to
mały kawałek sukcesu.
Wystąpi duże napięcie pomiędzy PE przypiętym do budowy a innym wejściem
urządzenia i je szlag trafi. To standard przy uderzeniu pioruna. Podstawa to
gaszenie różnicy potencjałów pomiędzy wejściami, obudową. A to już
trudniejsze bo nie można ingerować w sygnał a jednocześnie trzeba go
zabezpieczyć.

Łukasz

Re: Burza i zabezpieczenie

Ale nie popłynie jednak do ziemi? Którędy ma iść? Przez trafo ethernetowe ?
A co z urządzeniami bezprzewodowymi ale włączonymi do zasilania L-N-PE. Jak
im zabiorę L-N i zostanie PE?
A co z TV ? No ma dekoder i antenę SAT.
O ile takie rozłączenie z przypiętym PE poprawi, a o ile pogorszy ?
Przecież nie wolno mi odpinać PE ? Czy wolno odpiąć wszystkie kable naraz ?

Re: Burza i zabezpieczenie

Jak się pojawi pomiędzy kablem ETH a PE kilkanaście kV to przebije i
popłynie.

Bezprzewodowym pomoĹźe.

Nie wolno odłączać PE.
Zabezpieczenie wykonuje się zbierając w jednym punkcie wszystkie sygnały
we/wy i zasilanie urządzenia i w tym punkcie je się filtruje i uziemia tak
aby w urządzeniu nie występowały pomiędzy nimi napięcia niebezpieczne.
Takie
zabezpieczenie może być tuż obok urządzenia. Wszystko trzeba przemyśleć i
prześledzić jak może popłynąć prąd od wyładowania. Przy mocnym p. nic
nie
pomoże ;-) a czasem pomaga np sam gasik przepięć na kablu w.cz. SAT.

Łukasz

Re: Burza i zabezpieczenie

A co jeĹźeli TV ma wyjętą wtyczkę z sieci albo  nie ma bolca w ogĂłle i go
odłączymy od L-N ale ma stale włączoną samą antenę?
Jaka jest szansa, że wleci anteną i wyskoczy stołem ?

No właśnie wiem :-( Tak bym dał stycznik na wszystkie kable. Zawsze te pół
centymetra na stykach to już coś.

Re: Burza i zabezpieczenie

Uderzenie pioruna generuje ogromne pole elektryczne. Przepływ prądu w
"zwodach" (bardzo mi się podoba ta nazwa ;-) powoduje powstanie
zmiennego pola magnetycznego. Jest możliwe wyindukowanie znacznego
napięcia nawet na ścieżkach na płytce urządzenia niepodłączonego do
niczego. I szlag je trafi.
Rozwiązaniem jest odpowiednie ułożenie instalacji odgromowej, tak, aby
zbudować coś w rodzaju klatki Faradaya. Drugim elementem jest
"ekwipotencjalizacja", polegająca na podłączeniu wszystkich metalowych
elementów konstrukcji budynku (zbrojenie, rurki ogrzewania, instalacja
hydrauliczna etc.) do uziomu. Ale za to się nie bierz, jeśli nie masz
odpowiedniej wiedzy!
Zabezpieczenie instalacji elektrycznej to tylko, jak już napisano,
niewielka część sukcesu.

Pozdrawiam,
Paweł

Re: Burza i zabezpieczenie

No tak ale to są "urban legends". Zwykle jak wyłączysz z gniazdka i
odłączysz antenę to się nic nie psuje.
Wiele domów nie ma piorunochronów albo ma je źle zrobione, tylko dla picu.

Bardziej mnie interesuje o ile poprawimy sytuację odłączając L-N od
komputera z podłączonym PE i mamy komputer z wifi na USB albo ethernet na
kablu. Zwykle jak walnie blisko to psują się zasilacze i w co drugim
urządzeniu coś jeszcze pada ale mam wrażenie, że to nie chodzi o centralne
walnięcie tylko walnięcie w sieć niskiego albo średniego napięcia. I to jest
chyba głównym powodem strat w domach, a nie bezpośrednie trafienie.

Re: Burza i zabezpieczenie

Nie jest, znam z autopsji. 25 lat temu piorun pierdyknął w drzewo koło
mojego domu (ok. 5m). Miałem wyładowanie w mieszkaniu, spalił się
przewód antenowy między kablówką a telewizorem. Zarówno kablówka, jak i
telewizor przeżyły bez szkody (choć podłączone). Ale stare radio, które
stało na parapecie i nie było podłączone do niczego miało popalone
oświetlenie skali. Stopione przewody i popalone żarówki. Ponieważ to i
tak była półzwłoka to w końcu radio wyrzuciłem.

Re: Burza i zabezpieczenie

Znajomym spalił się router adsl z VoIP (Cisco/Linksys). Mieszkają w miejscu
jakoś szczególnie upodobanym przez Zeusa, więc przed burzą zawsze odłączają
co się da. Zostały nieodłączone tylko dwa telefony na kilkumetrowych
kablach -- no bo niby po co to odłączać. Jak grzmotnęło, to się w kablach
wyindukowało takie napięcie, że obudowa w środku była osmalona.

Ciekawe były dalsze losy tego routera. Po tej przygodzie włączał
i wyłączał się co kilka sekund -- a to za sprawą bezpiecnika polimerowego
na wejściu. Po zwarciu śrubokrętem bezpiecznika system wstał, ale zaczęło
się dymić z jakiegoś stabilizatora na płycie. Podymiło całkiem zdrowo
i przestało. A jak przestało i się wypaliło, to zaczął już normalnie
pracować. Z wyjątkiem części VoIP. I zdaje się, że działa tak do dzisiaj.

Re: Burza i zabezpieczenie

Mam kilka poburzowych zasilaczy z rejestratorów w których w scalakach są
dosłownie kratery a rejestratory na nich wstają i pracują niemal normalnie
albo tylko jakieś "centki" latają po ekranie.

Marek

Re: Burza i zabezpieczenie

Nic się nie wyindukowało. Przeanalizuj sprawę raz jeszcze i jak
dojdziesz do wniosku, że to było wyrównanie potencjału Ziemia - Ziemia
to wisisz piwo ;)

Mirek.

Re: Burza i zabezpieczenie

Układ odizolowany od reszty świata, od ziemi w szczególności. Więc jak
się potencjały wyrównywały, to wyindukowane (a przeciwko piwu z reguły
nic nie mam, nawet takiemu zawieszonemu).

Re: Burza i zabezpieczenie
A ja chciałbym dodać, że znane są przypadki pogięcia konstrukcji
stalowej w skutek działania pola magnetycznego pioruna, więc nic
dziwnego że takie silne pole magnetyczne potrafi w okolicy wygenerować
wysokie napięcie.

Re: Burza i zabezpieczenie

Odłączone _wszystkie_ zasilacze, przewody LAN i linia telefoniczna?

Mirek.

Re: Burza i zabezpieczenie

Przecież napisałem, że wszystkie. Zostały tylko te dwa kable z telefonami
na końcu.

Re: Burza i zabezpieczenie
  Powitanko,

Warystory (tylko) sie do tego nie nadaja, maja za duza pojemnosc, a
wyladowanie strome zbocze. To sie stosuje, jak sa juz inne
zabezpieczenia (B+C). Co takiego jest w tych B i C, ze cena wyswietla w
oczkach "out of range", to juz kiedys pytalem tutaj. Gasiki, ale jakies
super_hiper_z_brylantami.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S.  MroĹźek)
Re: Burza i zabezpieczenie

A czemu duża pojemność miała by przeszkadzać w przypadku linii
zasilających? Co innego na liniach USB, czy innych szybkich interfejsów.

Re: Burza i zabezpieczenie

Podobało mi się zabezpieczenie feedera w radiostacji kumpla w USA. Na
przepustach do domu miał uziemiony blok z miedzi czy brązu i w niego
wkręcone dwie normalne świece samochodowe. Feeder już się parę razy
spalił od pioruna, ale radiostacja przeżyła ;-).

My jsme BorgovĂŠ. Sklopte ĹĄtĂ­ty a vzdejte se. Odpor je marnĂ˝.

Site Timeline