Arduino kilka segmentów 1-wire

Witam wszystkich, ostatnio dzięki Wam odkryłem cudo-arduino.
Dla Was to pewnie nic ciekawego, ale dla mnie laika to jest to czego
szukałem już od kilku lat.
Mam zamiar wykonać na tym automatykę do domu.
Generalnie kable już mam położę w ścianach, ale instalację wykonałem w
topologii gwiazdy.
Do odczytu temperatur chce wykorzystywać sprzęt 1-wire (np DS1820), ale
potrzebuje takie urządzenia które zainstalowane w "środku" gwiazdy mogło
obsługiwać kilka segmentów 1-wire.
Trochę sie wgryzać zacząłem w dokumentację, ale na razie nie udało mi się
odnaleźć informacji czy na tym arduino obsłuży kilka segmentów 1-wire.
Jeden na pewno, ale czy więcej?
Nie chce wywalić bez sensu kasy na kit startowy, jeżeli nie spełni mojego
warunku.

Pozdrawiam
Michał

Re: Arduino kilka segmentów 1-wire
Zdumiewa mnie te dążenie do minimalizacji kosztów. I nazywanie 18B20 (po
5-7zł) sprzętem.
1-wire to standard dla amatorów, którzy będą się cieszyc, że "coś się
transmituje".
No i tanio się transmituje.
Miłej zabawy.

Re: Arduino kilka segmentów 1-wire

Nie bardzo rozumiem, 5-7 zł to dużo czy mało?
A kim ja jestem jak nie amatorem?:)
A znasz inny "prosty" sposób odczytu 20 różnych temperatur i warunkowo
sterowanie innym podzespołami?
Jest jeszcze PLC ale to już droższa zabawa, ale wtedy co to za zabawa? Można
wydać na jakiegoś fateka 2-3k PLN.
Ja nie odpalę sam żadnego ATiny, a Arduino ma tylko 16 I/O analogowych, więc
brakuje mi jeszce 4 do odczytu tempratur z inyych czujników rezystancyjnych
(czy jak się tam one nazywają).
Dlatego 1-wire jest ciekawą dla mnie alternatywą i nie tylko chyba dla mnie.
Chyba że czegoś nie rozumiem i nie o to "pijesz".

Pozdrawiam
Michał

Re: Arduino kilka segmentów 1-wire

Znam ;)  Uwaga - reklama ;)  http://www.neuron.com.pl/hall2007.html

Tyle reklamy ;) Teraz troche kryptoreklamy;)
Nie ma dobrych tanich rozwiazan - Jak wspomniales - mozna wziac sterowniki
PLC albo rozproszone sieci pomiarowe
lub typowa automatyke budynkowa np. EiB. Ale to koszmar. Szczegolnie gdy
chcemy zrobić jakies proste podsystemy - bo gdy decydujemy sie na
inteligentna instalacje na etapie budowy domu to te 20-40tys da sie jakos
przezyc - jak chcemy zrobc oswietlenie ogrodka i kilka bajerow dla rybek w
oczku wodnym i wyjdzie 8 tys to masakra-a tyle wyjdzie.
Halla stworzyalem wlasnie po to aby mozna bylo zrobic sobie rozne instalacje
rozsadnym kosztem. I to za pomoca PCta co ma i swoje wady (no - przeciwnicy
windowsa - do ataku ;) ) ale ma kilka zalet - miedzy innymi taka ze calkiem
spora prawie profesjonalna aplikacje mozna zrobic w pol godziny.
Nie twierdze ze hall jest lepszy niz arduino - jest inny  (no moze poza tym
ze hall jesty nasz - polski a jak mowil nikos dyzma -wszystko co nie polskie
nam szkodzi..) dlatego zapraszam do zapoznania sie  z hallem - koszty
podobne - mozliwosci - ocen sam.
pozdrawiam wojtek
www.neuron.com.pl
CMMS Maszyna
Golem OEE
Hall2007

Re: Arduino kilka segmentów 1-wire

No jak dla teraz ideałem bylby hardware Arduino i twój soft do
analizy/prezentaji danych :).
Może zrób jakiś interfejs do łaczenie Twojego soft z Arduino.

Pozdrawiam
Michał

Re: Arduino kilka segmentów 1-wire

Tyle że Arduino wcale nie jest ideałem jeżeli chodzi o hardware.
Mała płytka za 100 zł, na której jest niewiele poza ATmegą328 oraz
FT232RL? Nieco drogo jak na polskie warunki.

Czekam tylko aż ktoś zabierze się za bardziej masową produkcję klonów
(Freeduino) - cena 50zł/szt powinna dawać jeszcze czysty zysk a dla
klienta byłaby łatwiejsza do przełknięcia.

Arduino za to ma niepodważalną zaletę jeżeli chodzi o software - na tą
platformę można znaleźć sterowniki do prawie wszystkiego, co tylko się
zamarzy. A jak nie ma to szybko zrobić. :) W przeciwieństwie do wolniej
rozwijających się (chociaż też fajnych) platform pokroju Ethernut (z
systemem Nut/OS).

Re: Arduino kilka segmentów 1-wire

jesli nie zalezy ci na szybkosci odczytu i masz opanowane 'software'owe' 1-
wire, to bedzie dzialac bez problemu. na pewno bedzie to b. wolne i
angazujace procesor, wiec to arduino z trudem 'wyrobi' odczytanie czujnikow
i ew. wyslanie z nich danych co pare sekund gdzies dalej / podjecie prostej
decyzji.

btw. lm75 na i2c jest tanszy (~1.5pln), jesli wystaczy ci dokladnosc 0.5C to
polecam, wada - wymaga 4 przewodow, chociaz jesli dokupic do tego jakis tani
8nozkowy uC typu 16f629 (~3pln) ktory bedzie czytal i2c i konwertowal dane
na 1wire , to nadal wychodzi taniej niz DS.. do jednego 16f629 mozna podpiac
7 lm75.
osobiscie pociagnalbym skretke do takich celow - jak sie znudzi zabawa w i2c
to mozna zmienic na ethernet,

zaleta - kazdy lm75 ma wyjscie termostatu ktore w praktyce mozna dowolnie
wlaczyc/wylaczyc (czyli moze czyms sterowac) (lampki, automagiczne
podnoszenie rolet/otwieranie okien, etc).

--

Re: Arduino kilka segmentów 1-wire

Ja nie mam opanowego 1-wire, znam to rozwiązanie tylko po prostu,
a w sieci do Arduino jest pełno gotówców które sobie przerobię na swoje
potrzeby.
Paramtery tego czegoś
a.. ATmega328 - dwa razy więcej pamięci niz poprzedni model - 32kB pamięci
na programy (tzw szkice) oraz 2 kB pamięci RAM, oraz 11kB na zapisywanie
danych w pamięci EEPROM, czyli nie kasowane przez zanik napięcia lub reset
a.. 3 razy szybsze ładowanie programów (57600 bodów zamiast 19200)

Na stronie Atmela doczytałem że ma to 20MHz, 20*10^6 cykli/s.
Nie wiem czy to jest dużo w świecie mikrokontrolerów.
Może wystarczy?

Arduino obsługuje i2c
http://www.arduino.cc/playground/Learning/I2C.
Choć nie wiem co to jest do końca.
ALe właśnie w tym porjekcie na A podoba mi się, że nie muszę wszytkiego znać
tylkościagam biblotękę i to uruchamiam.
Tak przynajmniej mi się wydaje
a piszać, że mam w scianach już przewody to włąsnie miałem na myśli skrętkę.

No tak ale to może robić to nieszczęsne arduino, bo jeżeli chodzi o proste
sterowanie to przez programator Adama Dybowskiego odpaliłem DS1820.
Ale chciałem coś mądrzejszego i dlatego poszedłem

Re: Arduino kilka segmentów 1-wire

Jaki zasieg ma I2C? 1wire slyszalem pojdzie te kilkanascie czy
kilkadziesiat metrow, czy i2c moze tez?

Tomek

Re: Arduino kilka segmentów 1-wire

rezystancja linii to ~2-5kohm. spora zaleta i2c jest to ze sygnal zegarowy
moze byc bardzo wolny (a co za tym idzie mozna uzywac filtrow
zmniejszajacych impedancje linii dla czestotliwosci zaklocajacych)

w praktyce wiec sporo zalezy od spodziewanej predkosci transmisji, jakosci
przewodow, sily sygnalow zaklocajacych...
przy pelnej predkosci osiagniecie kilkudziesieciu metrow w domowych
warunkach moze byc dosc trudne i kosztowne...

i2c jednak mozna (w przeciwienstwie do 1wire) oczywiscie taktowac wolniej.
wtedy kilkadziesiat metrow to nie problem, o ile nie ma silnego zrodla
zaklocen.

--

Re: Arduino kilka segmentów 1-wire

Sam hardware w porządku, ale z jednej strony duże ograniczenia przy
tworzeniu oprogramowania tym ich IDE, a z drugiej spora objętość pliku
wynikowego nawet najprostszego programu "Hello world" (wynikająca
głównie z frameworka i sterowników w C++) wołają o pomstę do nieba.

Dla mnie dobrym tandemem wydaje się być Arduino + WinAVR i własny soft
(ew. z wydatną pomocą Nut/OS, nie wiem czy akurat sportowano ten system
na płytkę Arduino). Można robić normalne wielopoziomowe projekty, własne
makefile itp. A potem nie ma problemu aby w normalny "arduinowy" sposób
(avrdude zagada z bootloaderem w płytce) wrzucić binaria do płytki.

Takie rzeczy robi się np. na DS2482-800:
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/4338

Właśnie bardzo wygodne rozwiązanie do sterowania jednym prockiem (a może
być to np. AVR ze sprzętowym portem I2C) aż 8 magistralami 1-Wire.

Re: Arduino kilka segmentów 1-wire

Hmm a z arduino się to da jakoś spiąć?
Się uparłem na to a...... bo uruchomianie  tego jestem w stanie opanować w
tydzień.
Natomiast AVR z portem I2C pewnie zajmie mi z kilka miesięcy :)
Bo to najpierw trzeba opanować programowanie a później hardware do tego
zrobić :).
Dla Ciebie to pikuś (Pan :)), dla mnie droga przez mękę.

W między czasie poszukałem i okazuje się że jest biblioteka dla
Arduino i DS2482-800.
http://github.com/paeaetech/paeae/tree/master/Libraries/ds2482 /
No może coś z tego będzie.

Dzięki i pozdrawiam
Michał

Re: Arduino kilka segmentów 1-wire

Co oni tak wyskoczyli z C++ na takie maleństwo?

Maksymilian Dutka

Re: Arduino kilka segmentów 1-wire

Nie wiesz? W Arduino wszystkie sterowniki są w C++ i większa część
framework'u. Własną część kodu możesz napisać w C, ale na upartego można
i w C++. Z tego też powodu zwykłe pierdnięcie "Hello world!" przez RS232
ma kilkanaście KB binariów. Ale potem program już przyrasta w normalnym
tempie. A zalet C++ nie sposób przecenić - w mikrokontrolerkach dla mnie
najwygodniejsza jest możliwość utworzenia kilku funkcji o tej samej
nazwie ale innym zestawie parametrów - przydatne w postaci np.
uniwersalnego wywołania:
int wyślij_przez_uart(cośtam)

Re: Arduino kilka segmentów 1-wire

To jest to czego szukam, mam jeszce jedno pytanie bo przegladam note
aplikacyjną.
Trochę zaczynam kumać coś z tego ale nie potrafię znaleźć informacji czy na
jednym kanele DS2482-800 tylko jedno 1-wire.
Czy może być kilka?
Niby w pprzykłądowym typowym schemacie jest tylko jedno urządzenie na
kanale.
A może być kilka?

Pozdrawiam
Michał