Akumulatorek NiMH - ile można "władować"?

Mam kilka dłuższy czas nieużywanych akumulatorków NiMH GP 2500mAh - w
nieustalonym stanie.

Póki były używane, działały bardzo dobrze. Po tej przerwie jednak
ładowarka 2A (PowerBank Smart 2) niektóre ogniwa (czasem jedno, czasem
np. trzy) uznaje za uszkodzone i nie chce ładować. Po przekładaniu
między komorami, wielokrotnych próbach itp. udało mi się je naładować
tą ładowarką.

Wrzuciłem je teraz w ładowarkę BC-700 (pierwszy raz mam z nią
styczność), która rozładowała je prądem 100mA i teraz ładuje 200mA
(funkcja "discharge", na razie nie "refresh").

Trzy ogniwa rozładowywała ok. 12 godzin, jedno ok. 16.

Dwa akumulatorki już naładowała (zgromadzony ładunek to 2,29Ah i
2,24Ah), dwa jeszcze się ładują, z czego jedno ma już zgromadzony
ładunek 3Ah, a jedno - to, które najdłużej się rozładowywało - 2,38Ah.

Właśnie to, które zgromadziło 3Ah mnie zastanawia. Czy taka ilość jest
jeszcze normalna, czy raczej należy uznać, że ładowarka nie wykryła
końca ładowania i teraz przeładowuje?

--
Jacek Politowski

Re: Akumulatorek NiMH - ile można "władować"?

(...)

Okazało się, że to odrobinę przedwczesny alarm - BC-700 uznała aku
(2500mAh) za naładowany po wtłoczeniu w niego 3,02Ah.

--
Jacek Politowski

Re: Akumulatorek NiMH - ile można "władować"?

I jeszcze poprowadzę dialog sam ze sobą. ;-)

Znalazłem w domu drugi komplet, identycznych GP 2500 i odczytałem
parametry - nominalna pojemność ("typowa") to 2450mAh, standardowe
ładowanie to 16h 240mA - co daje 3840mAh.

Czyli raczej nie powinienem przejmować się wynikiem 3Ah, tylko
bardziej tymi po 2,4Ah. Zobaczymy co z nimi zrobi "refresh".

--
Jacek Politowski

Re: Akumulatorek NiMH - ile można "władować"?

No - nowe eneloopy ta ladowarka laduje do pojemnosci bliskiej
nominalnej.
IMO - te 14-16h to raczej dla urzadzen nieinteligentnych, gdzie
trzeba troche przeladowac.

No ale ja laduje przy 500-700mA, to moze wykryc koniec.
Dodatkowo akumulatorki sie tak starzeja ze im rezystancja
wewnetrzna rosnie, co tez moze ladowarke oglupic.
Na przyszlosc radzilbym uwazac na tego jednego.

J.

Re: Akumulatorek NiMH - ile można "władować"?
akurat pakujesz do akumulatorka 1,4 pojemności reszta niestety idzie na
straty, jeśli chcesz wiedzieć więcej o tych akumulatorach poczytaj forum
modelarskie , tam praktycznie wszystko opisane na ten temat.
Marek S

Re: Akumulatorek NiMH - ile można "władować"?

Jakie forum modelarskie?

--
Jacek Politowski

Re: Akumulatorek NiMH - ile można "władować"?

Wydaje mi się, że pomiar ROZŁADOWANIA pokaże poprawniej pojemność.
Przy ładowaniu może część się zamienia na ciepło? Albo automat nie kończy
ładowania
w odpowiednim momncie. Ważne, żeby w urządzeniu użyć na raz dwóch podobnych
ogniw, żeby słabsze ogniwo nie zepsuło czasu pracy zespołu :))

Czasem BC700 odmawia ładowania starego aku. Wtedy daję to aku na głupią
ładowarkę na chwilę.
Jak już trochę odżyje, to na BC700.

Pozdrawiam
Feromon

Re: Akumulatorek NiMH - ile można "władować"?

Tu nie chodzi o pomiar pojemności...

To normalne, że akumulator o rzeczywistej pojemności 1Ah nie zostanie
naładowany (z "zera" do maksimum) ładunkiem 1Ah, tylko musi "przyjąć"
większy. Ładowanie nie jest procesem odbywającym się bez strat (choćby
wydzielanie ciepła, o którym wspominasz, jest świadectwem tych strat).

Moje pytanie było o to, ile bezpiecznie można w akumulator "władować",
a przy jakim ładunku należy uznać, że to najprawdopodobniej już
ładowarka zgłupiała i nie wykryła faktycznego końca ładowania.
(takie manualne zabezpieczenie przed wybuchem ;-))

--
Jacek Politowski

Re: Akumulatorek NiMH - ile można "władować"?

Kiedy IMO to nie tak. Ladujesz .. i prawa elektrolizy sa zachowane.
Ile ladunku wplynelo, tyle materialu sie wydzielilo i potem moze
zamienic z powrotem. Moga byc straty na pradzie uplywu .. ale ten jest
przeciez relatywnie maly. Moze byc na elektrolizie wody .. ale
paluszki sa szczelne. Moze byc na napieciu - i jest.
No i efekt taki ze one na w czasie ladowania wcale sie tak mocno nie
grzeja.
Jesli chodzi o NiCd to w miare wiadomo - jest nierowna ilosc
materialow, po przeladowaniu najpier wydziela sie tlen, dyfunduje do
katody, tam sie laczy z kadmem (?)- no i wtedy sie grzeje.
NiMH chyba podobnie.
Przy pradzie C/10 akumulator o jeszcze znosi, przynajmniej przez te
4h. Czy to zalecenie ladowania przez 14h nie jest na stare ladowarki
stalopradowe ?

One na szczescie mocne sa i tak latwo nie wybuchaja :-)
Za to grzeja sie dosc mocno.