5 diodowa LAMPKA LED ze stabilizacją prądu

Niedawno pytałem - a teraz zrealizowałem - więc podzielę się schematem i wynikami z realizacji Lampki na białych diodach led ze stabilizacją prądu.

Nowa taka lampka (bez stabilizacji prądu) to koszt ok. 150 zł (np. na allegro) bo w sklepie na pewno jeszcze drożej.

Koszt mojej lampki był następujący:

- najtańsza lampka tradycyjna 4xR6 - na allegro 12 zł

- 5 x LED białe to 12 zł (5 x 2,4zł też na allegro)

- tranzystory + rezystory to ok. 6 zł. Razem: 30 zł

Założenia projektowe sprawdziły się prawie w 100%. Prąd ustawiony dla pojedynczej diody to 30 mA. Jest to wersja nie ekonomiczna, można zrobić lampkę gdzie prąd jest na poziomie 15 mA co dla białych LED daje już dobry efekt. Ja tym razem postawiłem na wydajność świecenia więc 30 mA/diodę co daje 150mA w sumie.

Nie robiłem zbyt wielu pomiarów po realizacji a tylko podstawowe:

  • napięcie 5,8 V (lekko rozładowane baterie) prąd - 151 mA - IDEALNIE!
  • napięcie 4,35 V (wyjąłem jedną baterie) - prąd 125 mA - JEST DOBRZE!

Można przypuszczać na podstawie powyższego że przy akumulatorach będzie też bardzo dobrze działać.

O co zadbałem:

- o w miarę wysokie wzmocnienie prądowe tranzystora: T2 - wybrałem z kilku o najwyższym hFE = 195.

- dokładne wyliczenie R = 4,3 oma (2 x rownolegle 8,6 oma)

Skąd wiem że UD=3,19V (przy 30mA) - pomierzyłem (jak ktoś chce to niech pisze mam zebrane dane dla wszystkich kolorów jasnoświecących LED)

Może ktoś ma jeszcze pomysł na jakieś usprawnienie, niebawem będę robił chyba jeszcze jedną dla kumpla - to może się przydać.

Sexbox

Proszę zobaczyć jeszcze notę LM2703 i 2704

on 4 LED przy szerokim zakresie napięć wejściowych. Aplikacja może być ze stabilizacją prądu. Straty w rezystorze szeregowym to jedynie I_led *

2V Układ ma dużą sprawność i stabilność w szerokim zakresie napięcia. Pozdrawiam EM
Reply to
EM

za 150 zeta kupujesz sigme mirage, tansza w eksploatacji, swieci duuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuzo lepiej, i zandych usprawnien nie wymaga no chyba ze dokupienie Xa

Reply to
mariusz

W artykule <bqn14g$7q5$ snipped-for-privacy@news.onet.pl> mariusz napisal(a):

Mógłbym znaleźć 150 innych, lepszych sposobów na wydanie "150 zeta" ;-) Co tam jest w środku - mirage? I pedałami nie trzeba kręcić, bo sam lata?

Marcin Stanisz PS. Tylko na p.m.e., na rowerze mogę się udzielać w lato jedynie :-)

Reply to
Marcin Stanisz

A jak się robi takie małe dławiczki 2-10 mikrohenryków?

Reply to
Marek MANO

Thu, 4 Dec 2003 12:51:38 +0100 jednostka biologiczna o nazwie "Marek MANO" snipped-for-privacy@wytnijto.poczta.onet.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Nawija sie druciczkiem na karkasiku.

Reply to
BLE_Maciek

Z ferrycikiem? A jakie fi tego karkasiku? i ile tych nawinięć? żeby tak bez henrykomierza zrobić

Reply to
Marek MANO

Thu, 4 Dec 2003 13:14:55 +0100 jednostka biologiczna o nazwie "Marek MANO" snipped-for-privacy@wytnijto.poczta.onet.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

A bez henrykomierza to trudno :-( Chyba ze ferrycik to wtedy jest podane Al ferryciku, a jak wiadomo Al jest w nH/zw^2 wiec kalkulatorek do raczki i obliczyc ile zwoikow druciczku :-) Karkasik jest zazwyczaj w komplecie z ferrycikiem (sprawdz w sklepiku) :-) Zobacz tez stronke:

Sa tam skaniki ze skserowanej przeze mnie ksiazeczki :-)

Reply to
BLE_Maciek

Użytkownik "Marek MANO" snipped-for-privacy@wytnijto.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:bqn751$mfd$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Witam. Kupuje się:

Pozdrawiam. Seba

Reply to
Sebastian Charlak

dzieki :)

Reply to
Marek MANO

Lepiej ją otwórz i zobacz co ma w środku!

Nie znam tej twojej lampki ale np. taki Cateye jak pisał BoDro:

"poszła na łatwiznę w lampce pięcioledowej: pięć diod połączonych równolegle i jeden ( a właściwie dwa równoległe SMD - pewnie dla zmniejszenia mocy strat na nich ) rezystor ograniczający..."

Dla osób bardziej ambitnych, myślących o przetwornicy itp. - dodam że te dwa tranzystory w mojej lampce ledwo upchnąłem. Więc jak ktoś nie chce myśleć o projektowaniu jeszcze od razu całej obudowy to powinien raczej spasować.

Pozdrawiam

Reply to
Sexbox

Wrazenia subiektywne bardzo dobre. Swieci mniej wiecej tak samo jak gotowa lampka czolowa osmio diodowa (ale tam prad diód ok 16 mA).

Niestety diody kupione troche w ciemno na allegro wiec nie znam ich parametrów. Ale wlasnosci elektryczne zblizone na podstawie pomiarów do tych co na stronce:

Co do sprawnosci pewnie nie jest super, ale przewaga nad zwyklym rezystorem (np. 94 om dla porównania) jest powalajaca, przyklad:

  • napiecie 6 V prad mojej - 151 mA - na rezystorze bylo by: 151 mA (30,2 mA/diode)
  • napiecie 5,8 V prad mojej - 151 mA - na rezystorze bylo by: 138 mA (27,7 mA/diode)
  • napiecie 4,35V prad mojej - 125 mA - na rezystorze: 71 mA (14,2 mA/diode)
Reply to
Sexbox

Sexbox naskrobał:

Układ ze stabilizatorem parametrycznym ma cholernie małą sprawność, w twoim przypadku jakieś 50%. Jakbyś ten stabilizator zrobił impulsowo... to by było coś. Sprawność ok.90%, prawie dwa razy dłużej lampka świeci.

Reply to
Jacek Maciejewski

Użytkownik "Sexbox" >

to ja ci ja przedstawie:

5W halogen w oprawce + akumulator 3,2 Ah 6V + wylacznik na kablu + dioda wskazujaca rozladowanie akumulatora ;-) w domu pozostaje ladowarka, mozliwosc dokupienia reflektora 20W

w srodku: w lampce styczniki do zarowki lustro i zarowka. w srodku obudowy akumulatora - akumulator zelowy olowiowy.. moze cos jeszcze :-) nie rozbieralem akumulator 3masz w koszyczku na bidon :-)))) wlacznik z dioda: nie rozbieralem ;]

jedyna wada brak zabezpieczenia przeciw przeladowaniu... ale olowiowy akumulator ttwardy jest :-)

jak swieci? wersja 5W doskonale widac wsztsko! wersja 20W tak jak oswietlenie motocykla razem rewelacja - 5W dajesz blizej pod kolo, 20W w dal, jasno jak w dzien po lesie mozna grzac kazdy nawet na2gazie kierowca obudzi sie na widok takiej konfiguracji... polecam

:-)

pozdrufka

Reply to
mariusz