Verschil Conrad batterijlader 512266 en 512304 (Att. Richard Rasker)

Hallo,

In Richard's posting van 15 november (zie onder) meldde hij de Conrad 512266 (

) te hebben gekocht. Wat is nu het verschil met de 512304 (
), alleen de aan/afwezigheid van 4 bijgeleverde accu's? Ik wil een van de twee kopen, het liefst de beste van de twee ;-). Ook komt er nog een setje Sanyo ENELOOP accu's bij.

Groet, Ano

Ano wrote:

Richard Rasker wrote: >> Richard Rasker wrote:

> In vind net bij Conrad twee geavanceerde laders met artikelnummers >> 512266 en 512304, waarvan de specificaties bijna letterlijk >> overeenkomen met mijn verlanglijstje. > Hallo Richard, mocht je een van de Conrad's kopen, post dan s.v.p. je > ervaringen eens. Ik heb een Hema lader (EUR 19.95, artikelnr. 41.21.0760) > die een tijd geleden als best uit de test kwam met de Consumentbond. Heeft > deltaV en timer laadfunctie, heeft ook ontlaadfunctie, doet ca. 4 uur over > opladen 2400 mAh volgens specs. > Maar ik heb inderdaad ook steeds het probleem dat de batterijen zo snel > 'leeg' zijn in de digitale camera... Terwijl een zaklantaarn het er nog > uren op doet natuurlijk...

OK, ik heb het eerste type lader bij Conrad besteld en inmiddels ook een dagje kunnen testen. Het ding lijkt het heel netjes te doen en beantwoordt in ieder geval functioneel aan al mijn wensen: het ding kan accu's laden, ontladen en aansluitend laden, regenereren en testen. Dit alles is mogelijk met verschillende instelbare laad- en ontlaadstromen. En het (m.i.) allerbelangrijkste: je krijgt daadwerkelijk informatie over wat er in een accu gaat en er uitkomt, dus de capaciteit. Verder kun je tijdens (ont)laden de spanning over de accu opvragen, wat een globale indruk geeft van de inwendige weerstand -- al is dit nog wat nattevingerwerk.

De accu's die problemen gaven met de digitale camera bleken qua capaciteit goed door de test te komen; de officiële capaciteit van 2300 mAh werd wel zo ongeveer gehaald; de slechtste was nog altijd 2100 mAh, en als ik de handleiding mag geloven, is dat nog te verbeteren door het ding te regenereren ('refresh', waarbij laad- en ontlaadcycli worden uitgevoerd zolang iedere volgende laadcyclus een significant hogere capaciteit oplevert). Over dit laatste kan ik nog niets zeggen, omdat het nogal wat tijd kost: bij

500mA laadstroom (en 250mA ontlaadstroom) kost één cyclus al snel 15 uur. de handleiding meldt overigens dat de beste resultaten worden gehaald met 200mA laadstroom, waardoor regenereren een kalenderkwestie wordt.

Een groot voordeel hierbij is dat je per schacht een functie kunt kiezen. Zo kun je in twee schachten een set accu's langdurig regenereren en tegelijk in de andere schachten accu's opladen.

Wat betreft gebruik van de accu's in de camera: één opgeladen tweetal werd al na tien minuten als 'bijna leeg' gesignaleerd. Dikke onzin, want diezelfde twee accu's liggen hier nu al ruim een uur een stroom van ca.

1 ampère te leveren aan een 2,2 ohm vermogensweerstand, waarbij de spanning per cel heel langzaam van 1,15 naar 1,1 volt is gedaald.

Een ander stel doet het echter wel al een uur zonder problemen in de camera (stroomverbruik ca. 700mA); na een uur zitten deze bij 1 ampère belasting nog op 1,15 volt per cel.

Het is niet precies duidelijk wat het probleem met de camera veroorzaakt. Mogelijk signaleert de elektronica in de camera te snel dat een accu leeg is, bijvoorbeeld bij een spanning van ca. 1,1 volt of minder. Het toestel heeft ook geen aparte stand voor gewone batterijen (waarbij 1,1 volt inderdaad wel zo ongeveer de grens is) of accu's, dus misschien dat dit een rol speelt.

Verder kan het zijn dat de camera hele korte piekstromen van meer dan de genoemde 700mA trekt, die door iets minder goede accu's niet geleverd kunnen worden.

Het apparaat is nu bezig de door Conrad bijgeleverde accuset (2500mAh) op te laden inclusief regenereren, zoals in de handleiding aangeraden. Ik ben benieuwd hoe lang die set het in de camera uithoudt. Als de problemen dan nog steeds niet over zijn, moet ik maar eens gaan zeuren bij de verkoper van de camera, want dan is het ding niet geschikt voor doorsnee accu's, en dus feitelijk ongeschikt voor gebruik.

Ik ben benieuwd of zo'n Conrad mijn problemen zou oplossen.

Het apparaat zal de problemen alleen oplossen als je vorige lader de accu's onvolledig laadde. Wel geeft het ding veel beter zicht op de kwaliteit van de accu's en de laadtoestand, en dat vind ik als techneut erg plezierig :-)

Ano

Het verschil lijkt in de maximale laadstroom te zitten: de IPC-1 (de eerste, die ik heb gekocht) laadt met maximaal 1800mA, de tweede met maximaal 700 mA (dit is de IPC-1L, en de L zou wel eens op 'Lower current' kunnen duiden). En zoals je zelf al had gezien, wordt bij de eerste een set accu's geleverd. Voor de rest lijken ze identiek.

Als je genoegen neemt met iets rustiger laden (wat ook beter schijnt te zijn) en zelf wel de optimale accu's uitzoekt, zou ik de tweede kiezen. Wellicht is het ook aan te raden de documentatie van beide exemplaren even te downloaden en te vergelijken.

À propos accu's: ik heb inmiddels ontdekt dat de accu's die ellende gaven in de digitale camera allemaal dezelfde zijn: de HQ-exemplaren. Kennelijk hebben die accu's een hogere inwendige weerstand en dus een hogere spanningsval bij forse belasting dan bij de bijgeleverde Conrad-accu's, ondanks dat ze een vergelijkbare capaciteit hebben. Met die Conrad-dingen houdt de camera het namelijk wel uren vol -- al houdt de camera er ook met die accu's mee op als ze pas de halve capaciteit hebben geleverd.

Ik zal op beide typen nog even wat metingen uitvoeren en wellicht hier even de uitkomsten geven, als er duidelijke verschillen aan het licht komen.

http://www.linetec.nl/

Nog een verschil: Bij de duurste wordt ook een 12V sigarettenaanstekeradapter geleverd + een tas.

--
André-Hessel Jensma

Antispam: Remember to remove the 'y' characters from
          my address to email me. (Replace 'yjensma'
          with 'jensma' and 'nyl' with 'nl').
Reply to
André-Hessel Jensma

Bedankt, ik heb de dure versie van de lader maar besteld. Ik hoop nu te kunnen achterhalen of het probleem mijn accu's + lader is of de digitale camera zelf (het probleem was dat hij zo snel "leeg" is).

Reply to
Ano

Zo te zien zit er bij de 512304 ook nog een tasje en een 12 volts laadsnoer voor in de auto.

"Ano" schreef in bericht news:476e3dc9$0$85796$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Reply to
Joost