Re: rekenprobleem

Wat zijn p1 en p2 voor onderdelen?

Re: rekenprobleem

Dat kan je te weten komen als je zijn leraar belt/mailt.

--
CU, Rob - Uw eigen netwerk aanleggen, dat kan....
W9x www.kabel-inter.net - W2K www.nl-netwerken.com

Re: rekenprobleem

Dat zijn zgn. CVKR (constant vermogen kabouter regelaar) doosjes. Ze bestaan
uit 2 klemmen, 2 multimeters, een potmeter, een rekenmachientje en een
kabouter.

De eerste multimeter staat in serie tussen een klem en de potmeter, een meet
de stroom door het geheel. De tweede multimeter meet de spanning over de 2
aansluitklemmen.

Je vertelt tegen de kabouter wat het gewenste vermogen is.

De kabouter gaat dan aan het werkt: hij vermenigvuldigt de 2 getallen die
hij op de multimeters afleest met behulp van zijn rekenmachientje, dit getal
is het vermogen dat verstookt wordt in de potmeter. De kabouter draait aan
de potmeter en rekent ierdere keer het vermogen uit totdat het gewenste
getal op het rekenmachientje verschijnt.

Groeten
  Eric

Re: rekenprobleem
Haha, ik moest al lachen toen ik het vorige antwoord las over die jongen
zijn leraar, maar dit slaat echt alles :-)!

Groetjes,
René

Re: rekenprobleem

Hoi,
sync probleem denk ik...

excuus!

Joep

Re: rekenprobleem

Maakt niet uit!

Groetjes,
René

Re: rekenprobleem

Dit is aan de uitgang van de voedingen. Als het vermogen gelijk blijft
zullen aan de ingang spanning en stroom wel vrijwel gelijk blijven. Of
bedoel je iets anders?

U1 is spanning over P1, I1 is stroom door P1
U2 is spanning over P2, I2 is stroom door P2

De weerstandjes hebben dan niet zo veel invloed. Eerst maar
verwaarlozen.
Dan is U1=U2=U50%V.

Nu: I139%/50=0.78A; I217%/50=0.34A.
Spanning over R2: 0.34*1.2=0.4V, mag dus inderdaad verwaarloosd
worden.
Spanning over R1: (0.78+0.34)*0.45=0.5V en mag dus ook verwaarloosd
worden.

Is dit wat je bedoelt?

Je kan ook vergelijkingen opstellen, kom je op een derde graads uit,
maar dat zal dan IMO maar een kleine afwijking geven.

--
Groeten,
Arwin.

Re: rekenprobleem

Die maasvergelijkingen had ik eerst ook, maar ik had geen zin om ze
uit te werken vandaar de benadering;-)

Benadering is dus binnen 2 procent:-)

--
Groeten,
Arwin.

Re: rekenprobleem

Gestabiliseerde (geschakelde-)voedingen hebben zo'n gedrag aan de input. Het
afgegeven vermogen is constant. Het rendement is vrijwel onafhankelijk van
de inputspanning. Zodoende is ook het opgenomen vermogen aan de input
constant. E.a. lijkt een beetje op een negatieve weerstand. Een aantal van
dit soort voedingen in een netwerk kan dan ook een aardig feest geven omdat
het als het wat tegen zit gaat oscilleren.

Hans

Re: rekenprobleem

Eh..... juist, alhoewel "oscilleren" een erg groot woord is,
schommelende spanning en stroom in een heel laag ritme.

BTW, alle bedankt voor het meedenken!

Joep

Re: rekenprobleem
<knip>

Langzaam of niet het is toch een oscillatie.

Hans

Site Timeline