Probleem digitale camera - oplaadbare batterijen

Hallo,

Sinds kort heb ik een probleem met mijn digitale fotocamera: vers opgeladen NiMH accu's laten mij nog maar een minuutje of 10 foto's maken. Dan geeft de camera aan dat de batterijen op zijn en schakelt hij uit. Ik moet nu uitvinden of het probleem in de accu's (er gaan 2 penlites in de camera) zit, in de lader of in de camera. De accu's zijn vrij nieuw, 6-12 maanden oud, en echt niet intensief gebruikt.

Iemand een idee wat de klemspanning van de accu's hoort te zijn, wat voor spanning ze onder belasting moeten hebben (op mijn multimeter zit een batterij-testfunctie), en wat die camera eigenlijk nodig heeft om goed te kunnen werken?

Bij voorbaat dank voor reacties!

Reply to
Ano

Het klingt mischien vreemd maar juist het feit dat je de batterijen niet intensief gebruikt hebt kan wel eens de oorzaak zijn Is jouw toestel ook wel geschikt voor accu` s of wordt in de gebruiksaanwijzing expliciet gesproken over batterijen ? De klemspanning van een droge cel is 1,5 volt en van een accu 1,2 volt

ik had heel lang geleden een Casio VC10 welke ook zoiets had . Met Alkaline batterijen haalde ik 70 - 90 foto` s . met Nicad` s 15 - 20 en met gewone zinkbatterijen 3 - 4 foto`s Niet omdat ze dan leeg waren maar omdat de klemspanning dan beneden de gebruiksspanning van het toestel kwam . Jouw accu`s een paar keer helemaal ontladen en weer opladen wil wel eens helpen NiMH hebben welliswaar niet zo` n sterk geheugeneffect als ouderwetse nicads maar het effect is toch nog wel aanwezig en dat kan net voldoende zijn om de werkspanning beneden de werkdrempelspanning van jouw toestel te laten dalen. Jack.

"Ano" schrieb im Newsbeitrag news:43916891$0$11071$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Reply to
jack donio

Raar. Wat voor merk? Wat voor mA? Test ze even in een ander toestel/apparaat uit (discman, zaklampje), bij voorkeur eentje die weergeeft hoe vol/leeg ze zijn.

Mattia

Reply to
Mattia Valente

Er wordt expliciet aangegeven dat NiMH accu's ok zijn.

Op mijn multimeter (Hapé) geven de beide accu's een klemspanning van 1.35 V. Hoe kan dat nu weer? Mijn meter zal wel niet al te goed zijn, nieuwe (niet-oplaadbare) penlites geven 1.6 V...

Ontladen in de camera lukt niet :-) Kan ik ze goed via een weerstandje ontladen, hoeveel ohm?

Ok, maar ik dacht dat NiMH daar juist geen last van mocht hebben :-(

Reply to
Ano

"Ano" schreef in bericht news:4391833c$0$11080$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Een 12-volts lampje van een auto-achterlicht, of twee 6 volts lampjes van een fiets in serie.

Frans

Reply to
Frans

opgeladen

geeft de

de

6-12

Ik heb twee soorten: Varta Photo-Accu (2300 mAh) en PowerHaus, zelfde capaciteit.

In andere apparaten doen ze het nog, ik heb geen apparaten die weergeven wat het batterijniveau is (behalve de camera dan :-()

Reply to
Ano

Ga ik meteen doen, doorgaan tot 0.1 V of zo of echt tot 0.0? Ach, ik zie wel hoe lang het duurt.

Reply to
Ano

"Ano" schreef in bericht news:43918856$0$11069$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

wel

Hallo Ano,

Je moet de penlites niet verder ontladen dan tot één volt. Een goed (vers) opgeladen NiMH-penlite heeft een spanning van minimaal 1,40 volt.

Met vriendelijke groet,

Joris

Reply to
Joris Vierpinter

weerstandje

Ik geloof dat dit een belangrijke tip is, bedankt!

1,40

Hé, dus toch hoger dan die 1.2 V die erop staat. Dan is mijn multimeter toch goed waarschijnlijk :-)

Reply to
Ano

een NiHm is 1,5 volt. dat si het voordeel van een NiHm tegenover een NICd acu. die zijn maar 1,2 volt.

Reply to
Spacebug

Een volle onbelaste NiMh accu is zeker meer dan 1,2 volt, maar beslist geen 1,5 volt. De werkspanning is gewoon 1,2 volt.

--
Met vriendelijke groeten, Jawade.
Zin in een koffie- thee- of borrelpraatje?  Kom naar alt.jawade.nl

1,4 volt (en dat ook nog minimaal) is denk ik wel erg aan de hoge kant voor een vers opgeladen NiMH accu (heb ikzelf nog nooit kunnen meten), maar rond de 1,35 Volt (of net iets eronder) die jezelf hebt gemeten is heel keurig. Dus ga er maar gerust vanuit dat je volt-meter voldoende nauwkeurig is.
--
Vr.groet - regards, Léon Obers

Reacties per mail, vervang  "invalid" door "cc" in het adres.
Reactions by mail, exchange "invalid"  by  "cc" within address.
Reply to
Leon Obers

weerstandje

Gelukkig maar, om van 1.35 naar 1.0 V tegaan duurt al 4 uur met een weerstandje van 24 ohm ertussen.

Reply to
Ano

Bij de Blokker verkopen ze laders die zowel kunnen ontladen als laden. Is zowel op 220V als 12V te gebruiken. Er zitten ook nog 4 penlite batterijen bij (2300 mA) en dit alles voor nog geen 20 Euro. Het gehele proces duurt maar een paar uur, ontladen en laden.

Peter

Reply to
Peter Jacobs

Welk type camera, de oudere nicons (bv 3100) hebben grote problemen met NiMh. Als het een camera van dit merk betreft, moet je als eerst de firmware vervangen door de allernieuwste. Wat vervolgens wel eens wil helpen is de kontakten van de batterijen met een gummetje te poetsen !! (dit is geen fabeltje maar het effect is goed reproduceerbaar, en duidelijk merkbaar en meetbaar) Je zult het niet geloven (ik heb wel 5 typen accus geprobeerd), maar die goedkope van de Aldi zijn de beste ;-)

Stef Mientki

Reply to
Stef Mientki

opgeladen

geeft de

de

6-12

voor

te

Kodak DX6340

Reply to
Ano

De klemspanning van NimH batterijen is 1,2 volt. Het zegt echter niets als je dat onbelast meet, je moet belast meten en pas dan weet je meer........ Je zou eens met gewone alkaline batterijen kunnen proberen, die leveren 1,5 volt klemspanning en zouden dus meer moeten kunnen presteren. Gebeurt dat niet, dan is je toestel rijp voor garantie of ..... de sloop.

"Stef Mientki" schreef in bericht news:59021$4391b44c$83aef479$ snipped-for-privacy@news1.tudelft.nl... : Ano wrote: : > Hallo, : >

[...]

: >

[...]

peet

Met nieuwe alkaline batterijen doet de camera het gewoon, zo lijkt het. Alleen weet ik niet hoelang het duurt voordat ze leeg zijn.

Reply to
Ano

Een dikke 1.4 volt is heel normaal als de de accu net uit de lader komt.

Reply to
Peter van Merkerk

Als de accu vol was toen je met het ontladen begon, dan betekent dat de capaciteit van die accu ongeveer 200 mAh is. Dat is wel erg weinig voor een NiHM accu.

Reply to
Peter van Merkerk