Probleem digitale camera - oplaadbare batterijen

Behalve de spanning is ook de inwendige weerstand belangrijk. Ik had vergelijkbare problemen met een nieuwe camera (Olympus 770 UZ), ook met een extra batt. Dacht dat de camera niet goed was. Na een aantal malen gebruik - en dus ontlaad en laad cycly - was het probleem verdwenen. Ik vermoed dat weinig gebruikte of nieuwe cellen wat "deformeren". Probeer ze eens een poosje. Onladen gaat met penlites natuurlijk prima in een zaklampje van enkele euro's.

Hal

Reply to
Hal

Nou, probeer dat eerst eens uit. Wanneer de Camera met de normale batterijen in de buurt van het juiste aantal opnamen komt waren je NimH's rot. Koop een paar nieuwe, en TIP let minder op de dubbeltjes dan op de kwaliteit...

Reply to
peet

Onbelast, en dat zegt helemaal niets over de spanning die nog overblijft wanneer de batterij in een apparaat zit. Zelfs kapotte batterijen laten onbelast de volle spanning zien. Batterijen testen blijft daarom een heikel onderwerp;-)

"Peter van Merkerk" schreef in bericht news:4391c9d2$0$809$ snipped-for-privacy@textreader.nntp.hccnet.nl... : Leon Obers wrote: : >

: >

: > Ano wrote: : >

: > >> een spanning van minimaal 1,40 volt. : >

: >> Hé, dus toch hoger dan die 1.2 V die erop staat. Dan is mijn : >> multimeter toch : >> goed waarschijnlijk :-) : >

: >

: > 1,4 volt (en dat ook nog minimaal) is denk ik wel erg aan de hoge kant : > voor een vers opgeladen NiMH accu (heb ikzelf nog nooit kunnen meten), : : Een dikke 1.4 volt is heel normaal als de de accu net uit de lader komt.

Reply to
peet

Je hebt gelijk. Mijn bewering was gebaseerd op een meting van slechts 4 minuten waarbij ik heb afgelezen hoeveel mV de spanning afnam, blijkbaar te kort dus voor een betrouwbaar resultaat:-)

Reply to
Ano

Op Sat, 03 Dec 2005 17:46:39 +0200, schreef Ano:

Niet erg lang. Kwartiertje fotograferen en het is wel gedaan met je alkalines.

Reply to
nmp

Ligt misschien ook aan de lader. Ik merk wel dat de spanning hoger is als je de accu's net van de lader afhaalt, 10 - 30 minuten later is het dan wat gezakt. Ik zal eens een keer direct meten na het laden.

--
Vr.groet - regards, Léon Obers

Reacties per mail, vervang  "invalid" door "cc" in het adres.
Reactions by mail, exchange "invalid"  by  "cc" within address.
Reply to
Leon Obers

Let ook op de lader, de allergoedkoopste laders zijn niet altijd even goed voor de levensduur van NiHM accu's. Ook hier geldt dat je door een paar centen meer te investeren jezelf op langere termijn een hoop geld en ergenis bespaart.

Reply to
Peter van Merkerk

Dat hangt ook van de camera af. Met mijn camera kan ik met volle NiHM accu's uren mee vooruit.

Reply to
Peter van Merkerk

Ja, precies. Het ging dan ook om alkaline batterijen, niet NiMH accu's.

Mattia

Reply to
Mattia Valente