(Nogmaals) groepenkast in huis.

Hoi vaklui,

FF wat overzichtelijker op een rijtje gezet nu met fotolink>>>>

Ik ben jaren elektricien geweest maar ben er al 20 jaar uit. Ik wil nu mijn groepenkast gaan vervangen, er zitten nu 3 losse kasten van 2 = 6 groepen in de kast. (dubbel gezekerd - Phase + 0 )

Vraag: *Als ik deze 3 kasten vervang voor 1 nieuwe moet er dan nog een hoofdschakelaar voor gezet worden? (omg.Rotterdam). * Zijn er kasten waar zowel 16 amp als een 20 amp groep ingeklikt kan worden? *Tot hoeveel groepen mag je tegenwoordig uitbreiden?

Hier is het gewoon P / N = 230 V. P / Aarde = 230 V. N / Aarde = 0 V P = gezekerd met 16 A. N = gezekerd met 16 A. Boven elke groep zit weer een dubbelpolige schakelaar. Aarde = aangesloten op een aardrail in de groepenkast. Nu met fotolink >>>>

> Grts Erik.
Reply to
Bikkel

"Bikkel" schreef in bericht news:4403496a$0$42554$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

Het antwoord is allang gegeven......

maximaal 6 groepen op een 1 fase aansluiting zonder hoofdschakelaar. een 3 fase aansluiting, altijd een hoofdschakelaar.

20 Ampere is in een woonhuis niet gebruikelijk, denk eraan dat je bedrading dikker moet, en je aarde een lagere weerstand moet hebben. De automaten zijn to 63 Ampere allemaal even groot. De breedte verschilt wel, De kleine zijn er in 18 mm, de grote in 36mm breed. En je mag zoveel groepen maken als je zelf wilt. Desnoods 100. Of het zinvol is laat ik aan jou over. Denk ook aan de hoofdbeveiliging van het energiebedrijf.

Wil je automaten gebruiken dan zij 1P+N voldoende. je heb immers 230 Volt tussen fase en nul, en niet zoals het vroeger was 220 Volt tussen 2 fasen.

Overweeg het aanschaffen van aardlekschakelaars, of nog beter en mooier, aardlekautomaten. Kost wat meer, maar maakt het voor jou, en je mede bewoners, een heel stuk veiliger. Laat je aarde ook doormeten.

Toet

Reply to
Toeternietoe

"Toeternietoe" schreef in bericht news:44034cd2$0$27189$ snipped-for-privacy@dreader18.news.xs4all.nl...

Prachtig, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Een vriend van mij heeft een eigen elektro/ loodgieters installatie bedrijf ik vraag wel of hij ff komt kijken. Ik kan het zelf wel uitvoeren zoals ik al schreef (nog niet verleert na 20 jaar). Vroeger deed ik er 2 per maand maar alles is nu anders (NEN 1010). Die ik hier heb is uit 40 /45 (lol) Ik wil 20 amp hebben omdat er een 3x 4mm VMVcas naar mijn (hobby) schuur gaat met een onderverdeling voor tuin / verlichting / wcd's. te weten: tuin

6 amp / verlichting schuur 10 amp / WCD's 16 amp. deze worden nooit gelijktijdig gebruikt natuurlijk.

Grts Erik.

Reply to
Bikkel

"Toeternietoe" schreef in bericht news:44034cd2$0$27189$ snipped-for-privacy@dreader18.news.xs4all.nl...

Dan wel even onthouden wat er is geschreven.

Maximaal 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar. Bij 5 tot 8 groepen dus 2 aardlekschakelaars EN 1 hoofdschakelaar VERPLICHT ! Indien geen aardlekschakelaar(s) wordt gebruikt: bij 2 of meer groepen hoofdschakelaar VERPLICHT ! Verplicht om in 1 handeling alles spanningsvrij te maken.

--
CU, Rob
www.gompy.net - www.news.gompy.net

"Bikkel" schreef in bericht news:4403496a$0$42554$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

Zo ongeveer zien hier in de buurt alle elektrische installaties van de vooroorlogse huizen er uit. Naoorlogse huizen hebben een wat "nettere" aansluiting met één groepenkast waar sinds de bouw nog nooit aan gesleuteld is. Dan praat ik wel over huizen van meer dan dertig jaar oud. Nadien is er enige tientallen jaren niet gebouwd in deze buurt. Huizen die echt nieuw zijn - zo'n jaar of vijf hoogstens - hebben wel een groepenkast met één zekering per groep. Dat betekent dat er alleen al in deze wijk zo'n duizend huizen staan waarin de fase en de nul allebei gezekerd zijn. Voor heel Rotterdam en omgeving moeten dat er duizenden zijn. Kennelijk mag deze onveilige situatie blijven bestaan als aanpassing geld kost. Of?

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter