Eén-slots-bewaking

Bij batterijladers bij Conrad staat: Eén-slots-bewaking: Ja

Wat is een Eén-slots-bewaking? Kan het niet op internet vinden.

Iemand nog een suggestie voor een merk/type voor een AA en AAA lader? (Ontladen, laden, percentage opgeladen, minimaal 4 batterijen, liefst AA en AAA door elkaar...)

Joris.

Reply to
Joris 3 Pinter

Overal hebben se SNELladers. Die zorgen vooral voor een snelle slijtage van je accu, die gaat dan echt heel snel. Gewoon 's nachts op je gemak laden, zijn ze 's morgens weer vol.

Hoeveel een accu is opgeladen kan geen enkel lader zien. Daarvoor moet hij hem eerst ontladen of opladen. Hij kan hooguit zien of hij leeg is of echt boordevol.

Verder kunnen heel veel laders niet slechts 1 of 3 accus laden. Opletten dus. En AA en AAA in zo'n lader tegelijk is vragen om problemen.

P.

Reply to
P.

Waarschijnlijk wordt hierbij bedoeld dat elke batterij afzonderlijk geladen en gemonitord wordt, wat de beste oplossing is. Bij veel goedkopere batterijladers staan twee of vier cellen in serie, wat niet optimaal is, zeker niet als batterijen niet even vol zijn of als de capaciteit verschillend is, omdat het laden niet meer per batterij afzonderlijk geregeld kan worden.

Reply to
Dombo

Ik denk dat je gelijk hebt, thnx. Groet, Joris.

Reply to
Joris 3 Pinter

"P." schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Dat vermoeden had ik al. Bij Conrad staat dat de ene oplader maximaal 4 uur laadt en de andere niet. Er wordt niet bij vermeld of dat een voor- of nadeel is. (Zo hebben ze het ook nog over schacht lading? Processors en Microprocessesors, in terminologie wordt dit door elkaar gebruikt maar ik kan niet zien of ze eiegenlijk hetzelfde bedoelen, maar goed duidelijke uitleggen is ook een vak)

Citaat bij Conrad: .Display voor indicatie van de oplaadvoortgang (in stappen van 5%) alsmede indicatie van laadspanning en capaciteit Batterijlader BC-500 Voltcraft

Niet bij een 1-slots-bewaking?

Joris.

Reply to
Joris 3 Pinter

"Joris 3 Pinter" wrote in message news:4b0c418f$0$1656$ snipped-for-privacy@textnews.kpn.nl...

Ik 'denk' het niet, ik weet het wel zeker....:)) Iets anders dan individuele schachtbewaking, moet je mijden als de pest.

Reply to
post2u

"Joris 3 Pinter" wrote in message news:4b0c433e$0$1638$ snipped-for-privacy@textnews.kpn.nl... ..............

Als een lader een correcte bewaking per accucel heeft, is de tijdsbegrenzing van 4 uur nogal gedateerd. Oudere laders hadden dit, wat men toen nog "feature" noemde, maar intussen lastig en achterhaald is. Het kan nml. gebeuren dat nieuwe of toekomstige cellen met een extra hoge capaciteit, in de genoemde 4 uur niet volledig zijn vol geladen. Je moet dan het laadproces nogmaals starten, tot de ingebouwde 'delta peak detectie' het laadproces stopt en verder gaat met druppelladen.

Reply to
post2u

"P." schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Volgens

: Vanwege het risico op overladen is het beter om nikkelcadmium batterijen (NiCd) niet in een snellader te stoppen. Verder zou herhaaldelijk supersnel laden niet goed zijn voor de prestatie en levensduur van de batterij. Een gewone snellader is het beste voor de houdbaarheid.

Reply to
Marcel Aerts

Indien de deltaV niet gedetecteerd wordt is het fijn als de lader uiteindelijk toch stopt. Ik neem aan dat dat de reden is dat er laders zijn op basis van met deltaV *en* tijd afschakelen (een goede lader monitort ook nog de temperatuur van de cellen).

Reply to
Dombo

"Joris 3 Pinter" schreef in bericht news:4b0c3d38$0$1646$ snipped-for-privacy@textnews.kpn.nl...

Deze is het geworden:

Voltcraft batterijlader IPC-1L

Groet, Jos.

Reply to
Joris 3 Pinter

Toch zou ik er dan liever voor kiezen er een schakelklok tussen te zetten, daar kun je tenminste de max. tijdsduur van instellen. Het monitoren van de temperatuur is natuurlijk perfect, je ziet het helaas niet vaak.

Reply to
post2u

"Joris 3 Pinter" schreef in bericht news:4b0d8aff$0$1644$ snipped-for-privacy@textnews.kpn.nl...

Echt groen zou het zijn wanneer een batterij die ontlaadt, zijn stroom afgeeft aan een batterij die laadt... Joris

Reply to
Joris 3 Pinter