Antenne voor RC helikopter

Hallo,

De antenne van de zender van mijn Revell helikopter is afgebroken
(K24069 - Heli Safari GSY/RTF/3CH), M3 uitwendige schroefdraad.
Kan ik nu een nieuwe M3 antenne van willekeurige lengte hiervoor
aanschaffen ter vervanging? Of is er sprake van een optimale lengte of
zo, afhankelijk van het zendvermogen/bereik? Ik zie ze nl. in allerlei
lengtes te koop.

Bedankt!

Re: Antenne voor RC helikopter

Lengte is afhankelijk van de gebruikte frequentie. Die zul je dus moeten
weten.

--
Don't ask what your country can do for you but what you can do for your
country

Re: Antenne voor RC helikopter

Bedankt voor je reactie, dat is 27 MHz.
Ik denk dat ik het afgebroken stuk al lang geleden heb weggegooid,
dom... Mischien was hij 40 cm? Ik zal maar eens bij Revell informeren
voor een officiele vervanger.

Re: Antenne voor RC helikopter

Ideaal is een kwart golflengte als antenne maar bij elf meter wordt dat
2,75m en dat wordt hem dus niet.
Er zal dus wel gewerkt worden met een ingebouwde spoel, waarvan dan
vervolgens afhankelijk is wat de lengte van de straler moet zijn.

materiaal (qua buigzaamheid en gewicht).

--
Don't ask what your country can do for you but what you can do for your
country

Re: Antenne voor RC helikopter

300 / 27 = (1.111 x 0,96) / 32 = 33 cm

--
Kabouter Flop

Re: Antenne voor RC helikopter

En wat mag dit voorstellen?!

--
Don't ask what your country can do for you but what you can do for your
country

Re: Antenne voor RC helikopter

Lichtsnelheid gedeelt door de golflengte
Iedere radioamateur weet dat.

Re: Antenne voor RC helikopter

Zie een puntje verkeerd staan.
300 = lichtsnelheid
27 = frequentie
= (11.11 en niet 1.111)
0,96 = correctiefactor
32 = deelfactor (2/4/8/16/32/enz)

--
Kabouter Flop

Re: Antenne voor RC helikopter

Die deelfactor is er alleen bij gezet omdat het anders niet uitkwam.
Een grotere deelfactor dan 4 is in de praktijk niet zinvol, de antenne
is dan niet meer resonant en moet worden aangepast, waarna je de
deelfactor niet meer weet.

Re: Antenne voor RC helikopter

Wat is "de deelfactor"?

--
Don't ask what your country can do for you but what you can do for your
country

Re: Antenne voor RC helikopter

Bij zo'n verkleiningsfactor wordt er altijd
een spoel gebruikt om de antenne in resonantie
te krijgen.

--
Bye, BugHunter.
-

Re: Antenne voor RC helikopter

Dus om af te stellen - TLC

--
Kabouter Flop

Re: Antenne voor RC helikopter

Nee, de juiste lengte te weten zien te komen.

--
Bye, BugHunter.
-

Re: Antenne voor RC helikopter

Dat zeg ik, dan weet je de factor niet meer en is er dus niks te
berekenen.

Re: Antenne voor RC helikopter

Niet eenvoudig, dus moet je de lengte
te weten zien te komen.

--
Bye, BugHunter.
-

Re: Antenne voor RC helikopter

Nogmaals: wat mag dit voorstellen?

--
Don't ask what your country can do for you but what you can do for your
country

Re: Antenne voor RC helikopter

Je geeft als eerste antwoord, dus ik neem aan dat je er alles van weet.

--
Kabouter Flop

Re: Antenne voor RC helikopter

Daarom snap ik jouw rare gegoochel niet.

--
Don't ask what your country can do for you but what you can do for your
country

Re: Antenne voor RC helikopter

Ik heb net een berichtje gekregen van Revell: nieuwe antenne is EUR 2,00
+ EUR 4,00 verzendkosten uit Duitsland. Meteen maar besteld.
Zodra ik hem binnen heb, zal ik hem opmeten en de lengte hier posten,
dat t.b.v. het checken van de berekeningen in de andere posts ;-)

Re: Antenne voor RC helikopter

Vroeger deden we de zgn "kniptest".
Je nam een stuk koperdraad van bv 100cm en monteerde dat aan de zender.
Vervolgens liep je met je model achteruit totdat het model niet meer
reageerde op de zender.
Daarna knipte je een 1 (of  2) van de (antenne)draad af en keek je of het
model weer reageerde.
Zo ja, dan liep je weer achteruit tot het model weer stopte met reageren en
dat herhaalde.
Je stopte met knippen als het model na knippen slechter ging reageren.
Dan mete je het stuk koperdraad wat nog aan de zender zat op + wat je er als
laatste had afgeknipt en dat was dan de ideale antenne lengte.
Eea kan je ook met de ontvangerdraad doen om de ideale lengte te bepalen
(die sosms afwijkt van de fabrieks lengte)

--
Kabouter Flop

Site Timeline