transformer til anlæg - Page 2

Re: transformer til anlæg

Okay, så er jeg mere rolig (ikke at det gør fejlen lettere at finde)

Vel på frontpanelet i følge nedenstående ?

Har du et multimeter ?

Pil frontpanelet ud og kig efter synlige tegn på skader.

Re: transformer til anlæg

igen,
havde
der
har

ja jeg har et multimeter, jeg mener ikke at fejlen ligger i fronten, kan det
være forstærker transitorerne det er galt med??

der sidder en række "chips" på en lang kølerække, kan ikke huske hvad de
hedder???

jan pedersen

Re: transformer til anlæg

Ja

Det kan vel være dem.....

Find der, hvor tansformeren sluttes til og ender op i en strømforsyning.
Kan du koble den fra og måle DC spændinger der ser nogenlunde ud, fejler
poweren ikke noget.

Prøv at lav bloksøgning for at sjusse dig til, hvor fejlen er.

Ohm evt hen over nogle af de store elektrolytter i strømforsyningen, når
"spillen har været slukket i et stykke tid - kan du så måle kortslutning
?

Re: transformer til anlæg

Elektrolytter??? er det dem der ligner forvokset kondensatorer???
For når jeg måler over dem får jeg modstand på den ene og ingen modstand på
den anden.

Jeg har fået fat i en tester til de tre benet transistorer, men hvordan kan
jeg se om det er en PNP eller en NPN????

jan pedersen

Re: transformer til anlæg

Elektrolytkondensatorer (sorry jeg snakker for meget i elektroniksprog).
Jeps, de her plastovertrukne metalbeholdere (sort plastic med bart metal
i toppen)

ingen modstand, mener du da 0 ohm, eller utroligt høj ?

Det har du ikke rigtigt brug for. Du skal lede efter kortslutninger (=
transistorer, hvor der mellem benene er under 1 ohm eller lignede).

Re: transformer til anlæg

kan
Når jeg sætter multimeteret på siger den nul på den ene og mens den giver
modstand på den anden.

jan pedersen

Re: transformer til anlæg

Nul og ikke "OL"

Hvis det er nul ohm, er der en kortslutning. Den skal du have fundet,
det er derfor dine sikringer springer.

Adskil så meget du kan og mål igen.

Re: transformer til anlæg
giver

Der sidder 2 store elektrolytter i nærheden af strømforsyningen, den ene kan
jeg kun få til at stå minus i displayet af mulitimeteret,
og når bytter om på ledningerne måler den ingen ting, (der står stadig 1 i
displayet) som om der ingen gennem gang er.

jan pedersen

Re: transformer til anlæg

Det er fordi der er en restspænding på kondensatoren. Den er ikke
kortsluttet

Re: transformer til anlæg

Når jeg måler over en kondensator, og den giver udfald på display, er den så
iorden??

Hvis den viser gennemgang med 0 ohm er den så kortsluttet??

Hvis der en kondensator, hvor jeg slet ikke kan få den til at vise noget på
displayet ( der står 1) er den så også i orden??

jan pedersen

Re: transformer til anlæg

Ja (med forbehold)

Ja, eller det kredsløb den sidder i (alt under 5 ohm i
forbrugerelektronik vil være kortslutning)

Prøv at mål spænding over den.

Det er ikek så tit selve elektrolytten der er defekt, men den er et
let sted at måle på, fordi den har typisk forbindelse til resten af
apparatet.

Re: transformer til anlæg

Nu har jeg prøvet at koble mere fra og har fundet ud af at sikringen
springer,
hvis der er tilkoblet et ledning fra transformatoren til hovedeprintet. På
printet står der  ac - grd - ac (rød - sort - rød).

hvis jeg måler på mellem ledningerne kan jeg se at der er gennemgang over
transformatoren, slet ingen modstand på nogle af dem, er det normalt

jan pedersen

Re: transformer til anlæg

meddelelse

den første kompont der kommer efter dette stik er en relæ (hr-cr323dc012)
hvordan kan måle om den er god nok eller om den kortslutter???

Re: transformer til anlæg

Det sker _sjældent_

Re: transformer til anlæg

Ja

Re: transformer til anlæg

over

Lige et spørgsmål om en komponent. Det er en lille brun komponent og 2 ben
og teksten 473 swc

hvad er det for en fætter, og hvordan måles den om den er i orden??

Jan Pedersen

Re: transformer til anlæg

Pas, det kan være en kondensator, eller en modstand.

Ohm den, er den kortsluttet er den defekt.