Lille transformer til audio

Hejsa,

Jeg arbejder på et projekt, hvor jeg i et køretøj har en PC med en line-out udgang. Denne udgang vil jeg gerne forstærke op med en passende forstærker (TDA1519). Mit problem er at det af forskellige årsager er et krav at PC og forstærker er galvanisk adskildt.

Jeg er derfor ude efter en lille transformer som kan overføre signalet. Men de fleste tranformere jeg kan finde er 600 ohms linietranformere til anvendelse i f.eks modemmer og jeg tror at line-out i PC'en får åndenød hvis den skal trække denne belastning. Og ved at sætte en passende modstand foran, er jeg bange for at mit signal bliver for lille ind i TDA1519'eren. Da jeg ønsker en rnt passiv løsning er det ikke muligt at sætte en forstærker ind foran.

Er der nogen af jer, der har kendskab til en lille, helst SMD (dog ikke et krav), billig transformer som kan anvendes og ved hvor de kan købes?

Mvh Henrik

Reply to
Henrik [6650]

"Henrik [6650]" skriver:

Det findes som en færdig "dims" man sætter mellem radio og forstærker.

Hej Henrik

Jeg bruger ofte den legendariske T410 trnsformator, kendt fra tusindvis af lysshows og lignende.

Den og LT44 kan fåes fra bl.a.

Hej...

Jeg tror nu ikke du får problemer med de 600ohm, mener det er deromkring et linie input har sit minimum... Men noget der kan betyde noget er din nedre grænsefrekvens og induktansen, men hvornår den virker mest som en DC modstand...

mvh Kasper

Reply to
Repzak

"Henrik [6650]" skrev i en meddelelse news:43bd4159$0$154$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Har du overvejet kondensatore ? billige og let anvendelige.

Jacob

Reply to
Jacob

Jacob skriver:

Galvanisk adskillelse med kondensatorer, den har jeg ikke set før.....

Men giver dog absolut ingen galvanisk adskillelse.

Men desværre ubrugelige netop her.

Mvh Hauge

På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.
Reply to
Hauge

enm galvanisk adskillelse er een, hvor der ikke er en DC vej igennem. Det er der heller ikke i en kondensator.

Aha, den version mindes jeg ikke at have hørt før. Men dog vil DC fise igennem en kondensator for en kort bemærkning, og er så derfor ikke galvanisk.

Mvh Hauge

På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.
Reply to
Hauge

Fandt så det her på nettet:

** Galvanic Isolation Two circuits which have very high resistance (several gigaohms) are considered to be "galvanically isolated" from each other. Galvanic isolation (separation) is achieved by using a transformer, opto-coupler, etc. **

Taget fra

Mvh Hauge

På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.
Reply to
Hauge

Hej

En DC puls vil da også blive overført i en transformer, galvanisk adskillelse fordre det ikke bare at kredsløbene er fysisk adskilte ?

Selvfølgelig vil den da det, men en dc-puls som forskel i potentiale mellem enhederne vil ikke blive overført, og det er jo reelt den man ret ofte bruger en galvanisk adskillelse til at slippe for. Og det er jo uanset om det er optokobler eller en trafo..

Mvh Hauge

På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.
Reply to
Hauge

vrøvl. Galvanisk adskillelse er nå du ikke mkan måle noge forbindelse mellen de 2 dele

--
*** Calle ***
Reply to

Der er brug for både en DC-mæssig adskillelse og en undertrykkelse af common mode. Dvs at evt. brum der er på udgangen sammen med en potential-forskel, f.eks en halv lysnet-fase fra PC'ens strømforsyningsfilter fordi kabinettet ikke er jordet helst ikke skulle med over til indgangen. Galvanisk adskillelse er i denne sammenhæng igennem en transformator eller en optokobler.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

"Hauge" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@smart-tech.dk...

I en bilradio er det fint nok at bruge kondensatore til "galvanisk" adskillelse. Der er ikke brug for andet da det er en dc strøm man vil undgå. Det har virket fint de steder jeg har set det brugt.

Jacob

Reply to
Jacob

Mange tak!

Jeg forstår ikke hvor LT44 har været hele mit liv ;-)

Mvh Henrik

et

Reply to
Henrik [6650]

Vil du ikke lige forklare mig hvad DC forskellen er på følgende kredsøb:

1: ||

------3 || 3----- 3 || 3

------3 || 3----- ||

2:

Så vidt jeg kan se er der ikke noget dc-potentiale der kan komme fra den ene til den anden side i nogle af dem?

mvh. Kåre

Reply to
Kåre

Hej Henrik

Din undskyldning må være at du ikke er gammel nok til at have været med dengang alle ungdomsskolerne byggede lysshows :)

Den løsning har jeg brugt mange gange til at strømforsyne et digitaltvoltmeter der skulle måle i det kredsløb den blev forsynet af.

Aha, så prøv med en hurtig puls, den ryger lige igennem den version med kondensatorene, men stoppes igennem en trafo.