Trafo

Hejsa
Teg trode at når man konveterede 12V AC til DC med udglatter kondensator på
kom der også 12V ud.. men det gjorde der ikke... der kom 16.8V DC ud...
Hvilken trafo skal jeg have fat i for at få 12V DC ud???

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen af
det)
Re: Trafo

9V

/ Hans

Re: Trafo

Så simpelt er det ikke.
Det generelle regnestykke er : (trafospænding-1.2)*1.4 så har du DC spænding
ud.

Men der er en nogle forbehold.
1) Spændingen på en trafo svinger afhængig af belastningen, du vil altid
have for høj udgangsspænding når kredsløbet er ubelastet.

2) Spændingen på udglatningskondensatoren er ikke en ren DC ved belastning,
der vil være ripple. Det betyder at gennemsnits spændingen falder.

Husk også at strømmen du kan trække er reduceret i forhold til trafoens
mærkning (divider mærkning med 1.4).

De 9 volt som Hans foreslår vil passe fint, hvis det er en lille trafo og
din belastning er noget under trafoens max. belastning.

Re: Trafo

Jeg kommer til at trække 2.30 A ved Max belastning og minimum 50mA det
svinger altså meget...

Vil det så sige at jeg bare skal have en trafo der kan levere lad os sige
3-4A???

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen af
det)
Re: Trafo

Køb en trafo der kan give 3A AC RMS.
Dvs. specificeret til at give nom. spænding ud ved denne strøm.
Ved lavere last får du højere spænding.!

NB. Til din info er det ikke tilladt at 8 linier "signatur" som du har det.
4 er max.  Se her for regler: www.usenet.dk

Mvh. Jørgen

Re: Trafo
Hej Jørgen,

Ikke tilladt ?
Regler ?

Kald det hellere henstillinger - som det er.

--
Venlig hilsen,
Søren

Kommer an på, hvor man læser, her står der må:
http://www.usenet.dk/netikette/udvidet.html

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Trafo
Hej Klaus,

Ja OK, men vi ved begge at de ikke har mandat til at udstede den slags
dekreter, så det "må" må opfattes som "hvis man vil følge netiketten".

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvilket man bør, eller bliver man hurtigt "overset" med vilje.

Kalus
det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Trafo
Hej Klaus,

Nemlig, men der er en kæmpeforskel på "bør" og "skal" :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Åh nej, der fandt vi vist en kværulant.!

Da jeg for en enkelt gang skyld brugte ordet "regler" var kommentaren
der straks.

Hvis du kigger tilbage i mine tidligere indlæg med tilsvarende
kommentarer vil du finde at jeg i >95% af tilfælden brugere en blødere
formulering.

Man skal jo passe på ikke at fornærme nogen.
Jeg har jo bla. via Bertel lært at folk der læser nyhedsgrupper er meget
følsomme, og ikke tåler ophidselser.

Som f.eks. at kalde henstillinger for regler. Uha da...

FUT: dk.admin.netikette

Mvh. Jørgen

Re: Trafo

Det blir alltid 1,41 ggr högre.
8,51 VAC = 12VDC

Re: Trafo
Hej Ken

Nej, der mangler diodespændingsfaldet.

Mvh Max

Re: Trafo
On Sat, 20 Sep 2003 14:39:46 +0200, "Max"

Ojdå, det problemet har jag aldrig haft.

Re: Trafo

Det har jeg 8) Specielt hvis man skal bruge mere en et par 100 mA...

    Kimjand

Re: Trafo
On Sat, 20 Sep 2003 15:41:49 +0200, Kim Johan Andersson

Vid dessa låga spänningar förstår jag att det kan bli ett problem.
Då bör man förstås ta hänsyn till spänningsfallet över likriktaren.

Site Timeline