Trafo

Hejsa Teg trode at når man konveterede 12V AC til DC med udglatter kondensator på kom der også 12V ud.. men det gjorde der ikke... der kom 16.8V DC ud... Hvilken trafo skal jeg have fat i for at få 12V DC ud???

-- J@bbe

530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen af det) Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2 (drager dem med 2 snore i luften) Aprilia AREA 51 45/scooter
jabbe

"jabbe" skrev i en meddelelse news:pSWab.2252$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

9V

/ Hans

Reply to
Hans

Så simpelt er det ikke. Det generelle regnestykke er : (trafospænding-1.2)*1.4 så har du DC spænding ud.

Men der er en nogle forbehold.

1) Spændingen på en trafo svinger afhængig af belastningen, du vil altid have for høj udgangsspænding når kredsløbet er ubelastet. 2) Spændingen på udglatningskondensatoren er ikke en ren DC ved belastning, der vil være ripple. Det betyder at gennemsnits spændingen falder.

Husk også at strømmen du kan trække er reduceret i forhold til trafoens mærkning (divider mærkning med 1.4).

De 9 volt som Hans foreslår vil passe fint, hvis det er en lille trafo og din belastning er noget under trafoens max. belastning.

Reply to
HKJ

Jeg kommer til at trække 2.30 A ved Max belastning og minimum 50mA det svinger altså meget...

Vil det så sige at jeg bare skal have en trafo der kan levere lad os sige

3-4A???

[...]

Det blir alltid 1,41 ggr högre.

8,51 VAC = 12VDC
Reply to
Ken

Hej Ken

Nej, der mangler diodespændingsfaldet.

Ojdå, det problemet har jag aldrig haft.

Reply to
Ken

Køb en trafo der kan give 3A AC RMS. Dvs. specificeret til at give nom. spænding ud ved denne strøm. Ved lavere last får du højere spænding.!

NB. Til din info er det ikke tilladt at 8 linier "signatur" som du har det.

4 er max. Se her for regler:

Mvh. Jørgen

Reply to
=?ISO-8859-1?Q?J=F8rgen_Rasmus

Det har jeg 8) Specielt hvis man skal bruge mere en et par 100 mA...

Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

Vid dessa låga spänningar förstår jag att det kan bli ett problem. Då bör man förstås ta hänsyn till spänningsfallet över likriktaren.

Reply to
Ken

Hej Jørgen,

Ikke tilladt ? Regler ?

Kald det hellere henstillinger - som det er.

--
Venlig hilsen,
Søren

"Søren" skriver:

Kommer an på, hvor man læser, her står der må:

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

Hej Klaus,

Ja OK, men vi ved begge at de ikke har mandat til at udstede den slags dekreter, så det "må" må opfattes som "hvis man vil følge netiketten".

--
Venlig hilsen,
Søren

"Søren" skriver:

Hvilket man bør, eller bliver man hurtigt "overset" med vilje.

Kalus

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

Åh nej, der fandt vi vist en kværulant.!

Da jeg for en enkelt gang skyld brugte ordet "regler" var kommentaren der straks.

Hvis du kigger tilbage i mine tidligere indlæg med tilsvarende kommentarer vil du finde at jeg i >95% af tilfælden brugere en blødere formulering.

Man skal jo passe på ikke at fornærme nogen. Jeg har jo bla. via Bertel lært at folk der læser nyhedsgrupper er meget følsomme, og ikke tåler ophidselser.

Som f.eks. at kalde henstillinger for regler. Uha da...

FUT: dk.admin.netikette

Mvh. Jørgen

Reply to
=?ISO-8859-1?Q?J=F8rgen_Rasmus

Hej Klaus,

Nemlig, men der er en kæmpeforskel på "bør" og "skal" :)

--
Venlig hilsen,
Søren