230V AC -> 5-12V DC uden trafo

Hejsa

Hvordan laver jeg nemmest 230V AC om til 5-12V DC uden brug af trafo? Der stilles ikke krav til præcision da der kun skal drives en motor der skal føre en skinne fra punkt A til B med en stop-knap i hver ende. Faktisk er det bare en åben-luk funktion, lidt ligesom skuffen i et CD-drev.

Mvh Benjamin

Reply to
Laziter [9440]

"Laziter [9440]" skrev i en meddelelse news:43e7cbf9$0$99996$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

Det kan du ikke gøre så det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Du kan sænke spændingen med modstande hvis strømforbruget er meget lille og ensrette, men der vil være berøringsfare ved alle ledere, og en motor til 5 V er ikke isoleret til netspænding.

Du er nødt til at bruge en trafo.

Hilsen Aksel

Reply to
Aksel

App. Note AN954 fra Microchip har svaret der.

"

"

Men som en anden skriver, så er det ik skide smart at bruge denne løsning, så du skal virkelig ha en god begrundelse til ikke at bruge en trafo, og du skal gøre det forsvarligt.

--
VH
Lars Molnit

"Aksel" skrev i en meddelelse news:43e7cd4a$0$38655$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Ja, det havde jeg også sådan lidt på fornemmeren..

og

5

Tja, der røg den mulighed for at spare plads.. Nå hellere spare livet end pladsen.. Hvilken trafo kan anbefales rent dimensions-mæssigt (så lille som muligt)? Resten kan jeg vist godt hitte ud af :o)

Mvh Benjamin

Reply to
Laziter [9440]

De fåes ret små, hvor meget strøm skal du have ud af den?

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

"

&appnote=en021083"

Takker for linket, der er er par eksempler i databladet der giver mulighed for at sikre sig, men desværre ikke nok. Desuden kan man heller ikke trække mange mA ud af sådan en fætter (iflg. det jeg kunne læse mig til), så den er ikke så brugbar alligevel. Jeg skulle helst op på omkring 500 mA i spidsbelastning, det er højt sat men jeg vil gerne være på den sikre side :o) Igen (som jeg svarede til Aksel), så var det pladsen jeg havde i tankerne først, men jeg kan godt se at det ikke skal have 1. prioritet..

Mvh Benjamin

Reply to
Laziter [9440]

Det bliver max. 500 mA der skal trækkes på den, og det er måske højt sat men jeg vil være sikker på at der nok "juice" at tage af :o)

Mvh Benjamin

Reply to
Laziter [9440]

Jeg har lavet nogen stykker, og må indrømme at håndreglen er ca. 100mA maks er virkelig at stramme den, så 500mA er alt for meget... så heller en Switchmode tingest baseret på noget fra

ved 500mA skal du bruge så store kondensatore til denne løsning, at du skal bruge mere plads end transformer konstruktionen ;) ellers er der en kreds fra st.com som kan klare sig uden transformer.

--
VH
Lars Molnit

brug en lader fra en aflagt mobiltelefon. det må kunne findes til ",koster næsten helt gratis"

Reply to
martin

Denne her:

6V, 500mA - 41x35x28mm 32,50 DKK

mvh. Kåre

Reply to
Kåre

mulighed

det

men

tankerne

Jeg har rodet med en galvanisk 220 volt sw løsning, og er kommet til den løsning at det mindste og billigste er TinySwitch-II familien fra Power Integrations. (

)

Benny

Reply to
Benny Hojvaelde

:) det er helt klart til dato året største guldkorn for mig fra denne grupp ;)

Hvordan køber du dem hjem(firma) osv. ??? og hvor for du trafoerne fra ???

--
VH
Lars Molnit