Touch Knapper

Hej,

Når man vil bruge touch knapper i ens application, hvad skal man så ikke
gøre?

Nogle der kender faldgruper, patenter, hvad der virker/ikke virker ?

jeg har overvejet at lave noget selv istedet at købe en færdig kreds.

Nogle der har erfaringer?

Kasper

Re: Touch Knapper

 - Hvor mange knapper skal du bruge??? - En / To  -  Mange???
Søg inspiration i Beomaster 1800 / 2000 / 2200 / 2400 , som var
undervisningsobjekt på TS i sin tid...

Lars / Viborg

 - Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk

Re: Touch Knapper

Frit husket fra min lille hjerne, var de så ikke basseret på støj, og dermed
en gnd sløjfe?

Kasper

Re: Touch Knapper

 - Ka' jeg sku ikke huske, har jo schematics så jeg ikke behøver huske... -
men afkodningen var et almindelig tastatur-matrix...

Lars / Viborg

 - Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk

Re: Touch Knapper

Jeg tror du husker rigtigt, og sådan bør man ikke gøre.
I B&O´s nyere produkter bruger man også et andet princip, nemlig en
oscillator, som ændre frekvens når touch feltet berøres. Det er opbygget med
en 74HC14 inverter, hvor der er monteret en 100KOhm mellem ind- og udgang.
På indgangen sidder der 2,2pF til stel. Touch feltet er forbundet til
indgangen af inverteren.

Re: Touch Knapper

Har du evt diagramudsnit?

jeg syntes bare den smule capacitet man ændre med fingeren er så lille at
frekvensen ikke ændre sig meget
Derved er det svært at måle på...

Kasper

Re: Touch Knapper

Jeg har da lige fortalt dig helt nøjagtigt hvordan diagrammet ser ud.
Kredsløbet består kun af en inverter, en modstand og en kondensator ;o)

Kapaciteten fra en finger parallelt med de 2,2pF giver nu en ganske stor
ændring i frekvensen.

Re: Touch Knapper

Jeg har et meget effektivt kredsløb, men det kræver berøring på en
ledende overflade.

Men ellers - http://www.qprox.com/products/Page-16035/QT100A.html -
virker perfekt og er billig. Kræver IKKE elektrisk kontakt.

Slår til enhver tid de primitive B&O sensor kredsløb fra 80erne

Re: Touch Knapper

tjae, har fået pris på en 4knaps udgave og det var vel omkring 1$ for
100k/år..
det er mange penge i mit sammenhæng.. :(

Men jeg har prøvet dette her:
http://elm-chan.org/works/capsens/report_e.html

Og det virker sådan set, men syntes margin er lidt tæt, men ellers ser det
ud til at virke godt..

Kasper

Re: Touch Knapper

Og en løsning der er baseret på berøring er interessant ? Og så en
"hjemmebrygget" løsning til 100Kpcs/yr ?

Og kan du holde Attiny til 0,25USD/tast?

Hvordan vil du teste at den fungerer i forskellige miljøer?

EMC/ESD?

Re: Touch Knapper

Læs hvad der står, den er ikke basseret på berøring, han har kapton tape hen
over.

Hvis det kun skal en ekstern modstand på, ja så koster en Attiny ikke over
0,50usd for uC...
desuden så skal det integreres i den uC der kører applications koden, dog
bliver den lidt dyere, men væsentlig bedre og vi får en masse andre fordele
gratis, og knapperne vil være bedre en kost neutrale i forhold til en uC og
en ekstern touch kreds til 4 knapper

Ja, det er nok den største udfordring, som jeg ikke lige har en ide til
:(....
Men i princippet er problemet vel lige så stort ved en færdig kreds.
Jeg har prøvet at lave en hurtig løsning som hans eksempel og sammenholdt
resultatet med en af quantums(nu atmels) kredse, og ingen tvivl om den var
lidt mere følsom men de fejlede på samme niveu hvis de kom for tæt på ex.vis
en computer skærm.
Begge metoder er selvfølgelig også testet på batteridrevet udstyr for at
tjekke hvor meget gnd loopen igennem power nettet betyder.

Alle produkter kommer igennem EMC/ESD test, men hvis jeg skulle vælge og gå
videre med det, så vil der selvfølgelig blive kørt en masse deltest på det
også.

Kasper

Re: Touch Knapper

Så meget i detaljer har jeg ikke gået.

Vi har kørt meget omfattende tests af QT100 og QT1106 - de er ekstremt
stabile, og deres selvkalibrering virker. Det er kun QT100 vi har
kunne få til at fejle, og det var ved ESD chock direkte på kredsen -
hvilket aldrig vil ske i virkeligheden.

Mht. at bruge simple principper med uP-ben direkte er mine erfaringer
dårlige. Kan sagtens bringes til at fungere i test, men fejler hos
slutbrugere.

For QTxx har groundplane ingen betydning.

Re: Touch Knapper

Jeg er meget sikker på at quantom også bruger et i/o pin på en uC, om det så
er en timer eller hvad de bruger ved jeg ikke, men det kan køre i en alm uC

Kasper

Re: Touch Knapper

Aner det ikke - det er muligt. Men selv hvis det er tilfældet er de
bagvedliggende principper nok ikke tilgængelige.

Og selv at erhverve sig den nødvendige viden er ikke "bare lige" -
princippet synes simpelt, men der er flere faldgruber end du drømmer
om

Site Timeline