Touch Knapper

Hej,

Når man vil bruge touch knapper i ens application, hvad skal man så ikke gøre?

Nogle der kender faldgruper, patenter, hvad der virker/ikke virker ?

jeg har overvejet at lave noget selv istedet at købe en færdig kreds.

Nogle der har erfaringer?

Kasper

Reply to
Kasper

- Hvor mange knapper skal du bruge??? - En / To - Mange??? Søg inspiration i Beomaster 1800 / 2000 / 2200 / 2400 , som var undervisningsobjekt på TS i sin tid...

Lars / Viborg

--

 - Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk
Reply to

Frit husket fra min lille hjerne, var de så ikke basseret på støj, og dermed en gnd sløjfe?

Kasper

Reply to
Kasper

- Ka' jeg sku ikke huske, har jo schematics så jeg ikke behøver huske... - men afkodningen var et almindelig tastatur-matrix...

Lars / Viborg

--

 - Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk
Reply to
Lars Nielsen

"Kasper" skrev i en meddelelse news:4862987b$0$56782$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Jeg tror du husker rigtigt, og sådan bør man ikke gøre. I B&O´s nyere produkter bruger man også et andet princip, nemlig en oscillator, som ændre frekvens når touch feltet berøres. Det er opbygget med en 74HC14 inverter, hvor der er monteret en 100KOhm mellem ind- og udgang. På indgangen sidder der 2,2pF til stel. Touch feltet er forbundet til indgangen af inverteren.

Reply to
Allan Soerensen

Jeg har et meget effektivt kredsløb, men det kræver berøring på en ledende overflade.

Men ellers -

- virker perfekt og er billig. Kræver IKKE elektrisk kontakt.

Slår til enhver tid de primitive B&O sensor kredsløb fra 80erne

Reply to
Ole Geisler

tjae, har fået pris på en 4knaps udgave og det var vel omkring 1$ for

100k/år.. det er mange penge i mit sammenhæng.. :(

Men jeg har prøvet dette her:

Og det virker sådan set, men syntes margin er lidt tæt, men ellers ser det ud til at virke godt..

Kasper

Reply to
Kasper

Har du evt diagramudsnit?

jeg syntes bare den smule capacitet man ændre med fingeren er så lille at frekvensen ikke ændre sig meget Derved er det svært at måle på...

Kasper

Reply to
Kasper

"Kasper" skrev i en meddelelse news:48640314$0$56769$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Jeg har da lige fortalt dig helt nøjagtigt hvordan diagrammet ser ud. Kredsløbet består kun af en inverter, en modstand og en kondensator ;o)

Kapaciteten fra en finger parallelt med de 2,2pF giver nu en ganske stor ændring i frekvensen.

Reply to
Allan Soerensen

Og en løsning der er baseret på berøring er interessant ? Og så en "hjemmebrygget" løsning til 100Kpcs/yr ?

Og kan du holde Attiny til 0,25USD/tast?

Hvordan vil du teste at den fungerer i forskellige miljøer?

EMC/ESD?

Reply to
Ole Geisler

Læs hvad der står, den er ikke basseret på berøring, han har kapton tape hen over.

Hvis det kun skal en ekstern modstand på, ja så koster en Attiny ikke over

0,50usd for uC... desuden så skal det integreres i den uC der kører applications koden, dog bliver den lidt dyere, men væsentlig bedre og vi får en masse andre fordele gratis, og knapperne vil være bedre en kost neutrale i forhold til en uC og en ekstern touch kreds til 4 knapper

Ja, det er nok den største udfordring, som jeg ikke lige har en ide til :(.... Men i princippet er problemet vel lige så stort ved en færdig kreds. Jeg har prøvet at lave en hurtig løsning som hans eksempel og sammenholdt resultatet med en af quantums(nu atmels) kredse, og ingen tvivl om den var lidt mere følsom men de fejlede på samme niveu hvis de kom for tæt på ex.vis en computer skærm. Begge metoder er selvfølgelig også testet på batteridrevet udstyr for at tjekke hvor meget gnd loopen igennem power nettet betyder.

Alle produkter kommer igennem EMC/ESD test, men hvis jeg skulle vælge og gå videre med det, så vil der selvfølgelig blive kørt en masse deltest på det også.

Kasper

Reply to
Kasper

Så meget i detaljer har jeg ikke gået.

Vi har kørt meget omfattende tests af QT100 og QT1106 - de er ekstremt stabile, og deres selvkalibrering virker. Det er kun QT100 vi har kunne få til at fejle, og det var ved ESD chock direkte på kredsen - hvilket aldrig vil ske i virkeligheden.

Mht. at bruge simple principper med uP-ben direkte er mine erfaringer dårlige. Kan sagtens bringes til at fungere i test, men fejler hos slutbrugere.

For QTxx har groundplane ingen betydning.

Reply to
Ole Geisler

Jeg er meget sikker på at quantom også bruger et i/o pin på en uC, om det så er en timer eller hvad de bruger ved jeg ikke, men det kan køre i en alm uC

Kasper

Reply to
Kasper

Aner det ikke - det er muligt. Men selv hvis det er tilfældet er de bagvedliggende principper nok ikke tilgængelige.

Og selv at erhverve sig den nødvendige viden er ikke "bare lige" - princippet synes simpelt, men der er flere faldgruber end du drømmer om

Reply to
Ole Geisler