Tænd pc fra com-port

Startet under samme subj. i dk.edb.hardware

Jeg kunne godt tænke mig at bygge en elektronisk timer, der skal bruges til
at tænde en pc på et forudbestemt tidspunkt a'la om 2 dage 4 timer eller
inden for en uge på formen onsdag klokken 23, eller helt optimalt som
timeren i en video men det vil nok kræve lidt mere.... eller hvad? Den skal
køre på lysnettet og give signal til computeren i form af spænding på ring
indicator på COM1.

Sagen er at computeren fungerer som videooptager mm. og hvis jeg er væk i en
uge, vil jeg helst ikke have den til at stå tændt hele ugen, men kunne tænde
selv f.eks. midt på ugen.

Hvordan den indstilles betyder ikke så meget (dipswitches, som at stille et
digitalur, eller via en pc).

Nogen der kan og vil hjælpe med en konstruktion?

M.v.h. Henrik

P.S. Jeg har kun forstand på elektronik til husbehov, d.v.s. kan læse et
diagram, holde på en loddekolbe ;o) og kender de mest normale analoge
komponenter, so have mercy!

Re: Tænd pc fra com-port

til
skal

Jeg kan se to muligheder:

1) Brug cmos uret i PC'en, på mange PC'er kan det faktisk stilles til at
tænde PC'en.

2) Køb et tænd sluk ur og en billig 12 volt strømforsyning (netadapter),
brug uret til at tænde netadapteren, som så er forbundet til RI på
serialporten.

Re: Tænd pc fra com-port

Hvordan vil du slukke den igen ?

Et almindeligt tænd/sluk ur til forsyningen og sæt den i BIOS til at
starte normalt op, når der kommer strøm til den

Re: Tænd pc fra com-port
Det med at slukke den ved at tage poweren er nok lige brutalt nok - dit
filsystem vil ikke elske dig for det.

/carsten

Re: Tænd pc fra com-port

Næh, men uanset, hvordan man tænder skal den vel slukkes igen. Gøres det
med software, kan man lige så godt bruge timeruret, det skal bare slukke
for poweren lidt senere.

Re: Tænd pc fra com-port

i en
tænde
Det kan jeg klare remote fra via nettet, men jeg kan ikke tænde med wake on
lan, da den har trådløst netværk.
Det kan den ikke - derfor wake on ring.

M.v.h. Henrik

Re: Tænd pc fra com-port

Okay

What ? Underlig maskine, alle computere jeg har haft fingre i i løbet af
de sidste 4-5 år har kunnet det (bærbare undtaget).

Nå, så bliver det tænd og slukur med en 12 volts adapter.

Re: Tænd pc fra com-port
Hej Henrik,

Nogle vækkeure (og de fleste små billige elektroniske "kalendere") kan
stilles til både ugedag og tidspunkt for alarm og det er forholdsvis let
at tappe ringesignalet til udstyring af et relæ eller en transistor.

--
Venlig hilsen,
Søren