Stepmotor styring

Jeg skal bygge en stepmotor styring.
Krav: Hastigheden skal kunne stilles vha. et potentiometer, og der skal være
en knap til tilbage og en til frem (kan evt. være en fjederbelastet vippe
omskifter).
Jeg forestiller mig at det kunne være noget med en 555'er og en tæller.
Eller måske en PIC 16C711 som indeholder en A/D til potentiometeret.
Den skal ikke holde stepmotoren når knapperne ikke betjenes, da der ikke er
den store belastning på den, men bare spare strøm og "sove"
Jeg ville lige høre om der var nogen her, som havde links til en sådanne
opstilling, før jeg opfinder den dybe en gang til.

/Tom

Re: Stepmotor styring

Kig på databladet for L297 og L298.

Re: Stepmotor styring

Nu skriver du ikke om det er en motor, du har pillet ud af et gammelt
floppydrev, eller det er en moderne 1kW motor med mikrostep.

Fælles for de fleste stermotorstyringer er at de har to signaler:
direction og step. Derfor skal du lave eet eller andet interface, der
kan omsætte potmeterets stilling til et antal steps pr sekund. Her er en
mikroprocessor velegnet, men jeg har ikke et færdigt diagram til et
"byggesæt"

Bo //

Re: Stepmotor styring

Det er et lowcost projekt baseret på en stepmotor fra en printer.
Jeg tror at jeg finder den 16C711 frem jeg har liggende et sted, og så har
jeg et driver trin med FET'er som jeg brugte sammen med en stepmotor styring
jeg lavede med en 16F84 en gang, på den måde får jeg et system der er ret
universelt mht. motor.
Men hvis der lige var nogen, som lå inde med et link til noget tilsvarende,
var det jo den hurtige løsning.

/Tom

Re: Stepmotor styring

Husk lige at stepmotorer ikke kan køre ved alle frekvenser, hvis de trækker
noget, der kan gå i sving / resonans.

Det fænomen ses især ved full-step mode, mindre ved microstepping.

Re: Stepmotor styring

Desværre. Jeg kender problemet. Har du en mere detaljeret beskrivelse af
hvad man kan gøre ?
-jeg kender godt løsningen med et svinghjlu, men det nedsætter
accelerationen væsentligt i min applikation.

Bo //

Re: Stepmotor styring

Det er nogle år siden, så jeg kan ikke huske nogle bogtitler, men de
findes.

Jeg kom selv uden om problemet ved at bruge tandremme (slørfri) og have en
tabel med kendte resonansfrekvenser.

Min applikation havde heldigvis et begrænset antal ret skarpe resonanser,
så de kunne simpelthen "springes over".

Den bedste form for dæmpning er væskefriktion tilkoblet slørfrit, måske
findes der nogle dæmpere man kan købe?

Mvh. NKJensen

Re: Stepmotor styring [løsning - og en svær opgave...]

Hej Bo

Det er ganske naturligt, da kraftige ryk virker som
Heavyside-funktioner. Løsningen er netop at mikrosteppe eller drive dem
med en "fin" sinuskurve:

http://home.att.net/~wzmicro/1compdrive.html

http://da.wikipedia.org/wiki/Stepmotor#Analog_styring_af_en_step-motor

Busser og biler har "sjovt" nok også denne feature - jok bremsen i hårdt
eller slip den hurtigt igen - nu er køretøjet "anslået" og gynger frem
og tilbage fler eller færre gange afhængig af affjedringens dæmpning.

-

Mikrostep og sinuskurveløsningen virker kun mod hurtige svingninger. Ved
mulige lavere svingninger bør man anvende:

http://en.wikipedia.org/wiki/PID_controller
Citat: "...
It can be shown mathematically that a PID loop will produce accurate,
stable control in cases where a simple proportional control would either
have a steady-state error or would cause the process to oscillate
..."

Eller måske:
http://en.wikipedia.org/wiki/Optimal_control

-

Supplerende:

http://en.wikipedia.org/wiki/Control_theory

-

PS: Det kan også lade sig gøre at få et system til at lave kaotiske
svingninger...de behøver at være pæne sinussvingninger...

PS2: Man er en unik ekspert når man dynamisk kan styre dette mekaniske
system så enden af pendulet er nogenlunde i ro opad ved at styre enden
forneden med vandrette bevægelser:
http://en.wikipedia.org/wiki/Double_pendulum

Med simulation:
http://www.maths.tcd.ie/~plynch/SwingingSpring/doublependulum.html

mvh/Glenn

Re[præcisering]: Stepmotor styring [løsning - og en svær opgave...]

Der skulle have stået:

PS: Det kan også lade sig gøre at få et system til at lave kaotiske
svingninger...de behøver *ikke* at være pæne sinussvingninger...

mvh/Glenn

Re: Stepmotor styring [f.eks. med potmeter]

Hej Tom

Kig på:

http://da.wikipedia.org/wiki/Stepmotor

Måske ville det være en ide af anvende pic18f1320 (kan reflashes) i
stedet for 16C711. Men har du den liggende og har en færdigtestet
firmware er det da OK.

Nu skriver du ikke om du lave uni- eller bi-polar styring - men her er
ellers en relativ simplel variabel hastighedsstyring med potmeter og
kontakt til retningsstyring til unipolare stepmotorer:

http://home.att.net/~wzmicro/phasegen.html
(fundet wikipedia under eksterne henvisninger)

Der er flere konstruktioner i artiklen.

mvh/Glenn

Re: Stepmotor styring [f.eks. med potmeter]

Jeg har ikke nogen firmware, jeg har noget kode fra en gang jeg lavede en
stepmotor styring med en 16F84, og noget andet kode til noget digital
udlæsning af nogle analoge værdier med 16C711.
Det kunne da være at jeg skulle kikke lidt på 18f1320, hvis den er til at få
billigt.
Men så skal jeg nok starte forfra (man kunne jo risikere at lære noget,
eller få opfrisket noget undervejs :-))

Det er en uni-polar motor, og konstruktionen du linker til kunne nok godt
bruges, den ser også ud til at være billig at lave.

Mange tak.
/Tom

Re: Stepmotor styring [f.eks. med potmeter]

www.microchip.com - du vil se, at de er _meget_ billige! ;-)

--
Gandhi
Where would we be without rhetorical questions?

Re: Stepmotor styring [f.eks. med potmeter]

Hvad med PIC16F716, hvis du vil blive i 14bit kode serien?
Benkompatibel med bl.a. 'C711, 'C84, 'F84 og 'F84A

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Stepmotor styring

Måske her: http://www.epanorama.net/links/motorcontrol.html

Tomas