Spice

Hey "bo" og andre

jeg har kigget lidt på nogle spice modeller og kommet til dette spørgsmål,
som jeg ikke lige har kunne finde på de sider om spice jeg har været på:

.SUBCKT tip147 1 2 3
* Model generated on Feb  8, 2004
* Model format: SPICE3
* Darlington macro model
* External node designations
* Node 1 -> Collect
* Node 2 -> Base
* Node 3 -> Emitter
Q1 1 2 4 qmodel
Q2 1 4 3 q1model area=9.26065
D1 1 3 dmodel
R1 2 4 8000
R2 4 3 40
* Default values used in dmodel
*   EG=1.11 TT=0 BV=infinite

der ved Q2, hvad er det for et area ??

Mvh

Kasper

Re: Spice
Der kunne være tale om det fysiske areal med hvilken der kan afsættes effekt
til en køleplade ? (har dog aldrig hørt om mekaniske termiske parametre i
spice modeller før ???) eller måske et rent halvlederfysisk parameter :
laget mellem B og E lag, laget mellem B og C lag ??? hmm en tip147
darlington transistor.... databladet siger intet der kunne ligne det tal på
9.26065 .......noget andet er ... er den viste model komplet ? synes der
mangler en del parametre.....hvad er hFE f.eks ? og de andre h parametre ?
hvad med kapaciteterne ? fT mv. ?

Re: Spice

blot et uddrag....

TIP147 :

http://www.onsemi.com/pub/Collateral/TIP147.SP3

142 har jeg lukket ned igen..

Mvh

KAsper

Re: Spice

Hej,

Area er en skaleringsfaktor for strømme (og svjh kapaciteter) i modellen.
Angives den ikke er den 1.
I en darlington transistor model er det helt normalt at man har en skalering
mellem 5 og 15. Det subcircuit, du opgiver henviser til 2 transistormodeller
og en diode model, som du ikke viser (og de er heller ikke interessante :-))

De parametre, der IKKE er opgivet i modelbeskrivelsen antager den default
værdi, der er beskrevet i reference manualen.

Hvis du har Cadence/Orcad PSpice CD'en kan du finde den beskrevet i
referencemanualen.