SPI bus mellem 5V og 3.6V componenter ???

Heysa,

    Jeg har en PIC18F8720 som køre 5V, og jeg skal ha forbindelse over til
et MMC card som skal ha mellem 2.7 og 3.6V via SPI bussen... men hvordan
forbinder jeg dem sammen nemmest ??? uden at brænde MMC kortet af ???

    VH
    Lars Molnit

Re: SPI bus mellem 5V og 3.6V componenter ???
Hey.. tjek noget af dette her :

http://www.microrobotics.co.uk/pdf/opto-i2c.pdf

Hvad med en modstand fra uc til en zenerdiode der går til stel, som lige har
en højere spænding end du putter på mmc kortet...
ellers skal zener dioden vel have en modstand på hver side... indgangene er
jo sikkert højimpedans så der går jo ingen strøm og derved ikke et tab der
hvor det ikke er nødvendigt ?? vel tro det duer.. men er ikke sikker..

har du et datablad på de kort ??

--
Mvh Kasper

Re: SPI bus mellem 5V og 3.6V componenter ???

    kanon side :) den vil jeg gemme, da jeg nok ramler ind i det problem :)

    Fandt selv denne side
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/DOC3297.PDF ... og da det
er kortne fra Atmel jeg skal bruge passer det jo fint :)

    Yepsen :)

    http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/DOC3257.PDF fra Atmel,
men de understøtter kun SPI mode, men så længe det er til MPU'en så er det
ikke så vigtigt for mig :)

    Men nu for vi af se, jeg for et kort i morgen, og soklen kommer i dag :)
og jeg har alt det andet klar :) så det blir spændene om hvor let det er at
få liv i dem :)

    VH
    Lars Molnit

til

Re: SPI bus mellem 5V og 3.6V componenter ???
Hey...

ser lige de har sepperat In og UD Data

Troede det var 1 line ligesom i2c.. mok mig der rodede lidt rundt i
standarterene...

Men er det så ikke bare bruge en buffer med open collector... eller
emitter.. (ved ikke lige om den invertere hvis man tager det på
collectoreren når det er en buffer ??)

og så kan man jo selv bestemme hvilken spænding signalet ud skal have....

--
Mvh Kasper

Re: SPI bus mellem 5V og 3.6V componenter ???
Hej Lars

Hvis de må inverteres kan det gøres let sådan:

                  +----O +"3V"

                 [R]

                  +----O 3V-indgang

              b |/ c
5V-udg. O--[R]--| NPN
                |\ e

Fælles stel O-----+----O

og:

+5V O-----------+

               [R]

5V-indgang O----+

               c \| b
              NPN |--[R]----O 3V-udg.
               e /|

Fælles stel O---+-----------O

Hvis signalet ikke må inverteres, kan du sætte et trin mere på, men da jeg
regner med at du selv skal lave softwaren, kan du blot klare inverteringen
der.

--
Venlig hilsen,
Søren
Re: SPI bus mellem 5V og 3.6V componenter ???
Hey....

Det kan man også gøre med 7407, det er en buffer med O.C, og Vih er jo 2V så
det er jo ikke noget problem...

og så bare en modstans op til enten 3v eller 5V afhængig af om det skal til
flash eller uC...

og så er det ikke inverteret.

--
Mvh Kasper