Solpletter [OT?]

Tuttelut,

Nu er nogle journalister begyndt at ævle om solpletter igen.
Men jeg kan jo ikke huske hvornår vi sidst havde solpletmaksimum.
Perioden er ca. elleve år, det kan jeg da huske.
Men hvornår var sidste maksimum?
Det var da ikke i 2003, vel?

--
Bo Braendstrup

Re: Solpletter [OT?]

2005

Re: Solpletter [OT?]
Hej Bo

2001

http://solarscience.msfc.nasa.gov/images/ssn_predict_l.gif

Re: Solpletter [OT?]

Hmm.
Den artikel jeg har set, talte om en solstorm i 2003.
11-års cyklus nævnes i artiklen, og næste maksimum skulle falde i 2008.
Og jeg antager at det journalisten kalder solstorme, er hvad der normalt på
dansk kaldes solpletter.
Og solplet-stråling er vel 8-9 minutter undervejs, ikke?

Nå, hvis stormen er lille, passer den i journalistens vandglas.
I februar sidste år var overskriften "Gigantisk asteroide på vej mod
jorden".
Virkeligheden var at en asteroide af en respektabel størrelse var beregnet
til at komme temmelig tæt
på jorden - måske. NASA offentliggjorde "nyheden" i 2004.

/Bo.

Re: Solpletter [OT?]

Sidste solpletmaksimum var i april 2000.
Lige nu er vi tæt på solpletminimum.
Næste maksimum forventes at indtræffe i 2011 eller 2012.
Se eventuelt http://www.tycho.dk/article/articleview/806/1/121 /

Svend-Erik

Re: Solpletter [OT?]

Jeg ved ikke hvad du forstår ved 'solstorme'; men de er næppe det samme
som solpletter.

Hvis du mener at en solstorm er det samme som en coronal mass ejection,
så er der tale om to forskellige ting, som dog hører sammen. Når der er
høj solpletaktivitet er der generelt flere og kraftigere CME; men der kan
sagtens opstå CME når der ikke er så mange solpletter.

Solpletter stråler ikke. Lyset fra solen er ca 8 minutter om at nå jorden;
men solvinden er typisk 4 dage om at nå jorden.

Prøv at læse på wikipedia, der er mange gode og interessante artikler
om emnet.

Jeg er enig i at journalister sjældent ved hvad de snakker om; men der
kan nu sagtens være tale om en anden asteroide, end den, som NASA har
nævnt i 2004 - der er mange af dem derude :)

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Re: Solpletter [OT?]

Jo, den röntgenstråling, der er forbundet med solpletaktiviteten er ca 8
minutter under vejs, lysets hastighed. Men det, der giver enledning til
nordlys er ladede partikeler (protoner og alfapartikler) og de længere
tid under vejs.

www.northern-lights.no/
http://www.northern-lights.no/english/what/cause.shtml

Bo //

Re: Solpletter [OT?]
Du kan se forløbet her:
http://www.nwra-az.com/spawx/ssne-cycle23.html

Ifølge denne artikle http://ing.dk/artikel/84489 kan vi næsten lige så
godt slukke for al elektronik i morgen ;-)

./Lars

Site Timeline