Solcelle til ventilator?

Jeg har et solcellepanel, som skal drive en ventilator i et sommerhus,
men jeg er lidt i tvivl om hvor kraftig en ventilator, jeg kan sætte
på:

Solcellen:
Dobbeltfunktion:  Kan tilkobles 2 stk. 6V batteri eller
1 stk. 12V batteri.
Effekt (maksimal): 4,5 Watt
Spænding (ubelastet): 18 Volt
Maksimal strømstyrke: 250 mA

Hvis jeg vælger en ventilator på omkring 4,5 watt kører den vel kun i
fuld solskin? Men hvil jeg vælger en på 1,2 watt risikerer jeg vel, at
den bliver brændt af - eller?

KS

Re: Solcelle til ventilator?

Hvad med et lille blybatteri OG ventilatoren? Evt. med en spændingssikring
så batteriet aldrig bliver helt afladt... Batteriet sørger for at
ventilatoren ikke får overspænding og jævner blæserniveauet over døgnet...

/A

Re: Solcelle til ventilator?

    Nopes, eller rettere... den skal kunne klare de 18V som den har i Uoc.
samt kunne starte selv om spændingen laver et kraftigt hug lige nå den skal
starte, men det plejer ikke at være et vildt problem når først systemet er
monteret... på den anden side så kan der være et problem når der ik er så
meget sol, da den vil trække spændingen meget ned, da cellen ik kan levere
nok strøm til at starte, men det er kun ventilatoren der er et problem med
der, for solcellen/panelet har ingen problemer med at være kortsluttet (for
nogen typer betyder det længere levetid når de ikke er monteret).

    En rigtig go ide er at montere en stor kondensator par. over solcellen,
og derved vil denne kunne holde liv i  ventilatoren når der kommer småskyer
osv... og derved ikke kræver en stor startstrøm igen, samt den vil kunne
hjælpe en del ved start under lavt sollys.

    Som systemet er, så gir Solcelle panelet maks spænding (18V), og
kondensatoren vil give maks. startstrøm, og maksimal strømstyrke på 250mA er
typisk ved 1000W/m2 ... så du skal nok forvendte at gennemsnitlig om dagen
at ligge på 6-800 i ydersæsonen, og 8-1100 om sommeren... når der ikke er
skyet :) så der er en ok ide at bruge en med halv effekt.

    VH
    Lars Molnit
    Som har drevet en hel kummefryser med et 24V panel og en 100mF
kondensator, og et lille print :)

Re: Solcelle til ventilator?

solcellen,
småskyer

Det er da vist nogle meget, meget små skyer, i en voldsom storm der her
snakkes om :-)

Ved 250mA forbrug ved 12V på en 60.000uF ladekondensator er der ikke til
mange sekunder

der er altså ikke ret meget energi en en kondensator ved så lav spænding

/Morten

Re: Solcelle til ventilator?

Så må han jo bruge en 10 Farad kondensator.

Desværre er den slags kondensator forholdsvis dyre og der skal seriekobles
nogle stykker for at få spænding nok.

En akkumulator vil nok være billigere.

I de kondensatorer der ligger omkring 1 Farad, er energitætheden rimelig
høj.

Her er et eksemple på sådan en kondensator:
http://www.elfa.se/elfa/produkter/dk/2012737.htm

Re: Solcelle til ventilator?
Hej Keld,

De opgivne 18 Volt opnår du kun ved en normeret belysning _og_ det er
tomgangsspændingen, så snart du belaster den falder spændingen.
Hvor meget den falder er svært at sige, når man ikke kender betingelserne
for deres opgivelser.

Er de 250 mA kortslutningsstrømmen (som det burde være) eller er det den
strøm der kan trækkes ved den normerede belysning når terminalspændingen er
faldet til fx. 12V eller hvad ?

Når du ved det er resten et let regnestykke.

Er det kortslutningsstrømmen der er tale om, vil solcellen kunne afgive
83,3 mA ved 12V og ved et træk på 150 mA vil spændingen være faldet til
7V2. Da du ikke kender strømoptagelsesfunktionen for blæseren er det ikke
lige til at beregne hvad det vil betyde for dit projekt, så det letteste er
nok "to suck it and see" ;)

Forbind skidtet og mål i forskellige belysninger incl. stærk sol.

Jeg tvivler på at det vil brænde blæseren af, de tåler normalt op til ~25%
over den normerede spænding med lidt mere støj og naturligvis lidt kortere
levetid for lejerne.

Endelig kunne du bruge en switch mode-regulator og en blæser til lavere
eller højere spænding, så kan du få hastigheden konstant når bare der er
lys nok.

--
Venlig hilsen,
Søren