smældsikring af højttalerindgang?

Halløj da. :-)

Findes der nogle metoder til at undgå det smæld der kommer når man
sætter sit udstyr til et jackkabel? - Tænkte måske på noget til at sætte
mellem stereo, måske til resetbenet af en 555'er som sluttes når der
ikke er noget stik i.

På den måde kunne man vel lave en BMV (el. MMV? kan ikke lige huske
hvilken er hvilken), således at kondensatoren da lades op på måske,
500ms. Når den så er ladet op så sluttes forbindelse fra jackstikket til
resten af forstærkeren. Eneste problem med denne idé er at jeg ikke kan
realiserer den, da jeg har grundidéen, men ikke rigtigt kan komme videre
derfra. Føler jeg overser et eller andet.

Nogen idéer om hvad jeg overser? udover om det er en BMV eller MMV vil
jeg gerne lige have genopfrisket for 555'eren :)

En NAND gate kunne måske også klare det.

Re: smældsikring af højttalerindgang?
højttalerindgang?
snakker vi musiker-udstyr (elguitar osv.) eller hvad mener du?

Neutrik har lavet nogle jack-stik der skulle eliminere smæld osv. når man
"flår" stikket ind og ud af guitaren f.eks...

Rasmus

Re: smældsikring af højttalerindgang?
On Sat, 19 Jan 2008 20:22:48 +0100, "Rasmus M. Jensen"

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok12%729.htm

Re: smældsikring af højttalerindgang?

kan godt sige det er til musik udstyr. Det er et selfmade projekt, men
jeg har det smæld i min forstærker når jeg flår mini-jack stikket ind og
ud af forstærkeren.

Re: smældsikring af højttalerindgang?

ahh... mini-jack = 3,5 mm - det tror jeg ikke Neutrik har lavet sådan et
stik i den "klik"-frie udgave...

det er noget nemmere at hjælpe hvis du prøver at fortælle mere detaljeret
hvad det er du har lavet osv. osv.

det er ikke nemt at hjælpe når man skal gætte sig til det hele... :-)

Rasmus

Re: smældsikring af højttalerindgang?

Det nemmeste er at montere en jackbøsning med omkobler og lade den være
kortsluttet indtil spidsen af jackstikket er så langt inde før, at den
kortsluttede kontakt brydes.
Karsten H. (7870)