Skift på indgang af NAND gate

Hejsa.

www.d00d.dk/c1.jpg
Hvis indgangen Clk går høj, hvor lang tid må kondensatoren da maks være om
at lade op, hvis man vil undgå at komme ind i det "forbudte" område mellem
30% og 70%? 60ns?

Kredsløbet giver nok ikke megen mening i sig selv, men det er en
simplificering af www.d00d.dk/c2.jpg, hvilket muligvis heller ikke giver
mening, men idéen er, at når Clk går høj, så skal Q1 gå lav indtil C4 er
opladt.
--
Hilsen Anders.

Re: Skift på indgang af NAND gate

Hej Anders!
Hvorfor ikke bruge NAND-gates med Schmitt-trigger, så er spørgsmålet om det
forbudte område jo uden betydning idet det kommer an på kredsens
trigger-level.

Mvh,
Torben

Re: Skift på indgang af NAND gate

-eneste rigtige løsning.

Bo //

Re: Skift på indgang af NAND gate
det

Hej Torben.

Tak for dit svar, det lyder som noget jeg kan bruge. Jeg var lige ved at
kigge på trigger levels for 4584-schmitt triggeren, og så står der et sted:
"Data labelled "Typ" is not to be used for design purposes but is intended
as an indication of the IC's potential performance.". Kan det virkelig passe
at man ikke skal regne med det, der står i typ? Hvad skal man så gå efter,
min eller max?

Hilsen Anders.

Re: Skift på indgang af NAND gate

passe

Begge dele ;-)

Typ er de typisk værdier ved 25 grader, produktions tolerancer og andre
temperature kan betyde at værdierne kan svinge mellem min og max.

Du er normalt nød til at sikre at din konstruktion virker over hele området
(i praksis vil du dog sommetider kunne se stort på nogle max/min værdier).

Re: Skift på indgang af NAND gate
Forresten, nu vi snakker om NAND-gates, er der så en der kan fortælle mig
hvorfor dette "forbudte" område overhovedet eksisterer?

Venlig hilsen Anders.

Re: Skift på indgang af NAND gate

Det "forbudte" område gælder for alle gates (undtagen schmitt trigger
indgange) og er det område som hverken er højt eller lavt.

Re: Skift på indgang af NAND gate

Ja, men hvorfor eksisterer det overhovedet? Kan de ikke lave det anderledes,
eller er der en fornuftig grund?

Venlig Hilsen Anders.

Re: Skift på indgang af NAND gate

anderledes,

Det kræver flere transistorer og gør gaten langsommere, hvis der skal være
en schmitt trigger på indgangen.

Re: Skift på indgang af NAND gate

Til dels teknikken bag en gate og fordi der ikke er brug for at arbejde
inden for "det forbudte område"

Jo, så er den udstyret med en indgang med schmitt trigger.

Re: Skift på indgang af NAND gate

Hej!
Man er nødt til at have en vis spændingsmæssig "afstand" imellem et logisk 0
og et ditto 1-tal. Forskellen derimellem kaldes for "noise-margin". Hvis
denne afstand ikke eksisterede kunne man få en hel masse fejl. Problemet med
C-MOS-kredsene er jo bl.a., at et indgangsspændingsniveau(fedt ord...) kan
give anledning til, at gaten pludselig bliver ustabil og trækker stor
strøm......

Var det det du mente??....

Mvh!
Torben

Re: Skift på indgang af NAND gate

0
med

Jeg kan godt se at de 30 procent i toppen og bunden gør gaten mere tolerant
overfor støj, men jeg kan ikke se hvad de 40 udefinerede procent i midten
skal gøre godt for. Er der nogen grund til at gatens udgangsniveau ikke er
defineret her, eller er det bare for at gøre gaten hurtigere/simplere at man
ser bort fra dette område(som andre har nævnt). ?

Venlig Hilsen Anders.

Re: Skift på indgang af NAND gate

Det er dem der gør at den ikke står og skifter uhæmmet ved indstrålet
støj på lederen. Der skal være et området hvor gaten ikke skifter,
ellers er funktionen ikke entydig.

Jesper G. Poulsen