Simpel afbryder på parallelporten

Hejsa.

Jeg er mildt sagt ikke nogen elektronik-guru, så er det sagt. :-) Men
jeg kunne vanvittigt godt tænke mig at kunne bruge en ekstern knap
(faktisk en fodpedal) til at trigge en event i et lille program jeg
har slamkodet i Visual Basic.

Mit problem er at forstå parallelporten. Den består jo af både et
data, status og kontrol register. På softwaresiden har jeg fundet ud
af at kommunikere med porten, men jeg er lidt bange for at gøre noget
forkert, så jeg brænder noget af :-).

Jeg havde egentlig regnet med at jeg kunne bruge Paper Out i status
registeret, men når jeg måler på den kan jeg se, at PC'en leverer
spænding til den? Min opfattelse var ellers, at at det burde være
printeren, der lagde +5V tilbage på den, når den løb tør for papir, og
at printerdriveren så læste denne værdi fra parallelporten?

Nok snak :-). Det korte af det lange er, at jeg gerne vil kunne
tilslutte en dum fodkontakt, som har to ledere, og som reelt bare
laver en kortslutning. Hvilke ben bør jeg bruge til dette, og hvilket
register skal jeg checke status på via programmet?

Håber at der er nogen med tjek på de sager :-)

--
   Med venlig hilsen / Best regards
   Daniel Stjernholm Andersen

Re: Simpel afbryder på parallelporten

Hey..

Hvis jeg var dig og kun skulle have en kontakt på ville jeg bruge nogle af
styre handshake signalerne i RS232 porten (dog har nye pc'ere ikke så ofte
det :( ) men den har VB jo dens MScomm control til, til parrellel porten
skal du bruge en specieal driver...

Så kan du jo evt sætte et output høj og et lav og køre det høje på den ene
side af kontakten og den anden side indtil et output og en pull-pownmodstand
fra inputted til den udgang du har kørt lav

Mvh Kasper :)

Re: Simpel afbryder på parallelporten

Hej.
Meget simpelt, brug et relæ der lægger Ack  ( ben 10  ) på printerport til
stel ( ben 18 - 25 )
http://www.beyondlogic.org/ecp/ecp.htm#2
Læs status register.

--