Signal ind på LPT

Hejsa..

Sidder og roder med en lille til konstruktion som jeg skal bruge til at test
med når jeg laver programmer.
Jeg har i forvejen 8 lysdioder, så jeg kan chekke om jeg sender ud til
printerporten.
Det som jeg så gerne vil have, er at jeg kan have 8 trykknapper, som skal
simulere signal ind på printerporten.

JEg har kigget lidt på
http://www.hardwarebook.net/connector/parallel/parallelecp.html , men er lidt
i tvivl om hvordan jeg skal forbinde det.

Der er vel ikke en venlig sjæl som vil hjælpe..

/BRian

Re: Signal ind på LPT
test

Den nemmeste forklaring, jeg kender, er tilgængelig på
http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/par /
og
http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/par/doc/regpins.html

...ellers har jeg engang samlet masser af links til LPT-adgang på
http://hjem.get2net.dk/villy/vje_vbio.htm

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Signal ind på LPT

skal
Hej Villy..

Jeg kan se på denne side http://www.logix4u.net/parallelport1.htm at ben 2-9
kan bruges som out/in.
Men mit problem er bare om den skal have +12V ind eller stel.
Jeg er ikke helt sikker på det diagram som vises på siden. Jeg synes der er
nogle fejl ved den, bla. ved at sætte stel til stel. ( Evnt. se det her
http://www.logix4u.net/paralleltest.gifhvor ben 18 er ført sammen med
fælles gnd, med en afbryder imellem, men ben 19-25 er sat direkte sammen. )

/Brian

Re: Signal ind på LPT
2-9

Ja, det er korrekt - du skal så bare ikke anvende SPP-mode
Jeg er helt sikker på at du kan finde beskrivelse af hvordan du kan
 anvende 'bidirektional mode' på http://www.fapo.com/ieee1284.htm

NEJ, NEJ, NEJ !! 12 VOLT GI'R EN DØD PORT!!!

LPT signalerne er oprindeligt defineret som 'TTL kompatible': dvs.
 HØJEST 5 VOLT !!!
 åben indgang er høj
men siden er udgangstrinene typisk svagere (for at få elektronikken ind i én
ASIC), så FAN-OUT er ret lille. - Btw: kredsløbet på
http://www.logix4u.net/paralleltest.gifviser at man kan drive LED's
direkte - det ville jeg ikke prøve med en moderne LPT...

er
sammen. )

Jeg plejer at forbinde ben 21 til 25 sammen på hanstikket til min GND og
glemme alt om ben 18-20. Det kan godt være at ben 18 kan have en seperat
betydning iht. IEEE1284, men det har jeg aldrig anvendt...

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Signal ind på LPT

Hej Villy

Er du 100% sikker på,  LPT signalerne oprindeligt er defineret som 'TTL
kompatible': dvs.
 HØJEST 5 VOLT !!!

Jeg er nu sikker på, at det er 12V som kommer ud af printerporten.

/Brian

Re: Signal ind på LPT

Du må have forvekslet noget, find et multimeter frem og prøv! Min gav 4,6
sidst jeg målte...

Brian

Re: Signal ind =?iso-8859-1?b?cOU=?= LPT

Ifølge 'Linux Device Drivers'-bogen og adskillige andre kilder, så kører
nudagens parallelporte med samme ratings som TTL LS hvad angår strøm og
spænding. Dvs. at spændingen er 5V.

/Mikael
--
My mailserver uses TMDA. (http://tmda.net )
Therefore if you mail me you need to reply to my autogenerated message

JA - det er der ingen diskussion om: HØJEST 5 VOLT på LPT!!!

Det er i øvrigt nævnt på
http://et.nmsu.edu/~etti/fall96/computer/printer/printer.html
og
http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/par/doc/intro.html

Du må forveksle med RS232-specifikationer, der tillades svjh ±12 (eller 15?)
Volt, med minimum signal på ±3 Volt ??

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Signal ind på LPT

15?)
OK..

Der er meget der tyder på, at det er mig der bytter rundt på det. Faktisk
meget glad for alle dem som ikke gav mig ret..

Tænkte nemlig på, at sætte +12V til, for at se om det gav signal. Godt jeg
ikke gjorde det

Takker mange gange.

/Brian

Re: Signal ind på LPT
du skulle nok få en aller anden melding, men nok ikke den ønskede >:-(

--
Calle

Re: Signal ind på LPT
http://www.lvr.com/parport.htm