Så s'gu da osse, kraftedeme og for h...... Hvilken loddekolbe ska' man købe nu om dage

Så døde min loddekolbe....
Lige som jeg var ved at hacke PIR-følere til
mit flagermuse-fotofælde-projekt.

Det er/var en Danotherm 2000. En rigtigt dejlig
loddekolbe, der var god til det hele. Lige fra SMD over
alm.leaded til jackstik osv.

Hvad for en loddekolbe er det fedeste nu om dage?

Den gamle var fra 1987 og havde gjort jobbet rigtigt
godt indtil i aftes. Men så var det at den magiske røg
slap ud af varmelegemet. Desværre laves de ikke mere
og jeg tror ikke der er flere reservedele at få.

Jeg kunne egentligt godt tænke mig en loddestation
med to loddekolber. Ka' man få sådan en?

for fanden da også...
Basse

Re: Så s'gu da osse, kraftedeme og for h...... Hvilken loddekolbe ska' man købe nu om dage
Hej Basse

RIP

ERSA TWIN 80A

www.conrad.de

Varenummer 812129 - 62

Mvh Max

Re: Så s'gu da osse, kraftedeme og for h...... Hvilken loddekolbe ska' man købe nu om dage

Tak, (sniff sniff)

Ohhh,  den er lækker at se til, og dyr. € 446,60

Tak for linket,
Basse

Re: Så s'gu da osse, kraftedeme o g for h...... Hvilken loddekolbe ska' man købe nu om dage
Hej!

Hvad med at reparere den?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Så s'gu da osse, kraftedeme o g for h...... Hvilken loddekolbe ska' man købe nu om dage

Jeg tror ikke jeg kan finde dele til den, men hvis der er nogen der
ved hvor jeg kan få et nyt håndtag så vil jeg meget gerne høre om
det. Danotherm 2000 var (og er) en rigtig dejlig loddekolbe. Nem at
skifte spids på og lækker at bruge.

hygge,
Basse

Re: Så s'gu da osse, kraftedeme o g for h...... Hvilken loddekolbe ska' man købe nu om dage
Hej!

Ok, det er jo en sur fejl. Min Weller fejlede på et tidspunkt, men det var "kun"
en knækket leder i kablet, så det blev fluks forkortet 10cm.

Og de 10cm bander jeg over jævntligt når den _næsten_ kan nå derhen man vil
lodde :-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Så s'gu da osse, kraftedeme og for h...... Hvilke n loddekolbe ska' man købe nu om dage

Prøv hos:

http://www.danotherm.com /

Vældig flinke mennesker at tale med.
Karsten H. Jensen

Re: Så s'gu da osse, kraftedeme o g for h...... Hvilken loddekolbe ska' man købe nu om dage
Hej!

Hvad skal jeg tale med dem om? Min _virkende_ loddekolbe eller hvordan?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Så s'gu da osse, kraftedeme og for h...... Hvilke n loddekolbe ska' man købe nu om dage

Det var nu ikke lige dig, jeg mente, men der imod spørgeren med en defekt
Danotherm loddekolbe - men sådan er der jo så meget.:-)
Karsten H. Jensen

Re: Så s'gu da osse, kraftedeme og for h...... Hvilken loddekolbe ska' man købe nu om dage

Så svar den oprindelige spørger i stedet for Kim....

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Så s'gu da osse, kraftedeme og for h...... Hvilke n loddekolbe ska' man købe nu om dage

Ja, jeg vidste den kom.
Karsten H. Jensen

Re: Så s'gu da osse, kraftedeme og for h...... Hvilken loddekolbe ska' man købe nu om dage

Til pengene ?

En gammel Weller købt for en 50'er....

Hvorfor ?

Vil du have "cremen", så køb en Metcal.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Så s'gu da osse, kraftedeme og for h...... Hvilken loddekolbe ska' man købe nu om dage

Hvis du kan finde mig sådan en til 50 kr. så er jeg gerne køber..
Dog skal temp. kunne reguleres trinløst..

Mvh
Benjamin

Re: Så s'gu da osse, kraftedeme og for h...... Hvilken loddekolbe ska' man købe nu om dage

Det købte jeg...

Hvorfor dog ?

Jeg har 3 forskellige spidser, bruger næsten altid kun den ene, den kan
lodde alt fra SMD til tykke ledninger.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Så s'gu da osse, kraftedeme og for h...... Hvilken loddekolbe ska' man købe nu om dage

Jeg må hellere prøve om jeg også kan finde en billigt :-)

Ren vanesag..
Jeg er vant til at benytte forskellige temperaturer til forskellige
komponenter.
Og som bekendt er vaner jo der er svært at lave om på .-)
Den station jeg har nu er blot en midlertidig løsning, den kan ikke justeres
og jeg har lidt svært ved at vænne mig til den.
Desuden er den heller ikke ny mere og står sikkert af inden året er omme.

Tja, det er du jo så vant til at arbejde med, jeg har 2 spidser.
1 stk 1mm og 1 stk 0.5 mm og med dem klarer jeg de opgaver jeg nu udsætter
mig selv for (inkl. SMD)

Mvh
Benjamin

Re: Så s'gu da osse, kraftedeme og for h...... Hvilken loddekolbe ska' man købe nu om dage

Okay

Jeps

Jeg forventer helt seriøst at min Weller holder 10 år endnu - mindst

Okay.

Jeg er nok "vokset op" med weller kolben og vant til at bruge den til
alting.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Så s'gu da osse, kraftedeme og for h...... Hvilken loddekolbe ska' man købe nu om dage

Ikke fordi jeg har for mange penge som studerende, men
jeg får altså kløe når jeg rører ved en Weller.
Nej, spøg til side. Weller kan da lodde, bevares, men det er
ikke det jeg er vild efter. De er lidt bøvlede at skifte spidser
på, synes jeg.

Fordi jeg synes det er irriterende at skifte spidser når jeg
roder med blandede print (smd/leaded)

Jeg tror jeg skal ned til Peter Jordan Nordic i Rødovre og
se om de ikke giver studierabat ;-) Det ligner sådan en
loddekolbe jeg kunne blive glad for, ja det gør!

Hygge,
Basse

Re: Så s'gu da osse, kraftedeme og for h...... Hvilken loddekolbe ska' man købe nu om dage

Jeg skifte sjældent spids på min.....

Det gør jeg aldrig, en tynd spids til min Weller klarer det hele.

Den koster $$$$
Og så mange penge vil jeg ikke ofre. Jeg er glad for min blå Weller til
en 50'er.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Så s'gu da osse, kraftedeme o g for h...... Hvilken loddekolbe ska' man købe nu om dage

IMHO, er den fedeste Wellers WMRS. Den er varm på to sekunder, og kan
digitalt indstilles grad for grad. Også når der så skal en anden spids
på, tager det igen to sekunder da spisen halvdelen af håndtaget og har
et jack stik.
http://www.hmcelectronics.com/cgi-bin/scripts/product/1980-0488

Hilsen Mikkel

Re: Så s'gu da osse, kraftedeme o g for h...... Hvilken loddekolbe ska' man købe nu om dage
Hej,

Jeg har i gennem flere år arbejdet med loddekolber fra JBC advanced. Jeg
synes de er fantastiske. Det tager 2 sekunder for den at blive varm,
tager også kun et par sekunder at skifte spids på den. Og så er selve
pinden utrolig tynd hvilket jeg er blevet total afhængig af. Har selv
haft en Weller, men nu efter jeg har fået den anden, så kan jeg slet
ikke finde ud af at bruge den kæmpe tykke loddefætter. Man kan få
loddekolber fra JBC både analog, digital, men 1 eller 2 håndtag. Det kan
skaleres som man ønsker det.
Men det fedeste er absolut at pinden er lige så tynd som en kuglepind.
Min er en AD2700 med 20 watt's kolben.

Du kan se dem her:
http://www.cyncrona.dk/Produkter/prod_loding_5.htm

PS. Jeg har hverken aktier eller familie i firmaet. Synes bare at det er
  et fedt produkt.

Mvh
   Jan Thogersen

Site Timeline