Req: DC/DC step down converter: 9,6V -> 6V

Hej, jeg søger en dc/dc stepdown converter 9,6V -> 6V (20W)

Det må gerne være "do-it-yourself".

Har i nogle gode links der kan hjælpe?

På forhånd tak.

Mvh Kim

Re: Req: DC/DC step down converter: 9,6V -> 6V
Denne: http://dion.swamp.dk/carpower.html
Måske lidt overkill, det findes IC der kan klarer de ca.4A. Kig evt hos
maxim-ic.com

Mikkel

Re: Req: DC/DC step down converter: 9,6V -> 6V

To stk 1N5401 i paralell?

HM

Re: DC/DC step down converter: 9,6V -> 6V

Jeg må hellere tilføje at den skal bruges til en pandelygte til natløb på
mountainbike.
Så tabet skal helst ikke være alt for stort, derfor vil jeg ikke bare bruge
et par dioder til at sænke spændingen.

Mvh Kim

Re: DC/DC step down converter: 9,6V -> 6V

Hvorfor ikke bare en lysdiode mere i lampen, så passer spændingen....

Alternativt laver du en PWM (ikke en DC/DC konverter) og pulser med 2/3
pulstid gennem dioderne.

Re: Req: DC/DC step down converter: 9,6V -> 6V

LM296 er en mulighed.  Den er kortslutningssikker.

Der findes også applicationnote på en stepdownconverter med LM317
http://www.national.com/an/AN/AN-181.pdf#page=3

Da jeg i sin tid eksperimenterede med den brugte jeg vistnok en tip2955
som transistor og et par ferritstave med 50 - 100 vindinger som
selvinduktion.
Idag ville jeg nok snuppe ensretter og selvinduktion fra en
PC-strømforsyning eller et kasseret motherboard. (Gul/hvid Amidon-kerne
type 26, ca 20 - 30 mm eller lignende og 20 - 30 vindinger.)

/Lars

Re: DC/DC step down converter: 9,6V -> 6V
Jeg takker jer alle for de fine svar!

Det letteste at implementere et vist en PWM som Klaus nævner.

Mvh Kim

Site Timeline