Rep. af Metz Mecabliz 32 Z-1

Er der nogen blandt læserne, som har prøvet at reparere en vrangvillig
blitz?

Min Metz Mecablitz 32Z-1 periodisk virker og svigter. Jeg kunne se en
dalret forbindelse, hvor et lille topolet stik går ind i blitzenheden
og troede først, at fejlen lå her.

Da der efter forsøg på at rense kontakterne stadig ikke var stabilt
fut i faklen, fjernede jeg den slidte fjedermekanisme og loddede
ledningen fra kameraet direkte på de to ledninger, der går ud fra
printet.

Dette lod til at virke, men så pludselig svigtede skidtet igen.....

Lige inden jeg smed skidtet i skraldespanden  opdagede jeg, at bøjer
man kablet i den anden ende - nede ved forbindelsen til kameraet -
virker blitzen. Bøjer man kablet lidt anderledes, virker den ikke.

Skal jeg mon ikke give blitzen en chance og give den et nyt kabel?
Noget kunne jo tyde på, at kablet har et brud. End ikke ved
kortslutning af stikket , der skal i kameraets synkro-bøsning, virker
blitzen stabilt, mens den virker hver gang, når testknappen på selve
blitzen knipses an, eller jeg kortslutter de to ledninger, der kommer
nede fra printet.

Eller er der andet, jeg skal tjekke - ud over spor efter julenisser?

Venlig hilsen Henrik.

Re: Rep. af Metz Mecabliz 32 Z-1

Køb en forlængerledning klip den midt over og lod den fast inde i
blitz'en.

PS pas på der er højspænding på kondensatoren i sjoveren. Kortslut den
igennem en 10k modstand, inden du får zappet dig selv.

Christian Treldal

Site Timeline