Relæstyring....

Hejsa!

Jeg skal have lave lidt styring at en el-bagrude med almindelige 12V
arbejdsrelæer til biler:

Når der kommer en stel-impuls ind på et ben, skal der komme 12V ud på et
andet ben.
Når der så kommer en stel-impuls ind på et 3-ben skal de 12V afbrydes igen.

Hvordan gør jeg det praktisk?
Jeg skal jo nok bruge 2-3 87a - relæer....

Håber i kan hjælpe!

Re: Relæstyring....

2 relæer, du etablere selvhold på det første relæ
med NO kontakten gennem NC kontakten på
det andet relæ til stel. Begge relæspoler
skal være fast tilsluttet + og styres med
stelpulserne. Det første relæ skal have
startpulsen og det andet stoppulsen.
Elbagruden tilslutter du parallelt over
det første relæ.

Mvh Max

Re: Relæstyring....
Dette er mit forsøg - kan det godkendes? Evt. gøres simplere?

http://www.vezzel.dk/relae.gif
Filen som jeg har tegnet det i (powerpoint)
http://www.vezzel.dk/relae.ppt

Re: Relæstyring....
Hej Vezzel

Fint nok, jeg havde glemt numrene, men det gik alligevel.

Ja, det kan det godt, men det kan gøres simplere, sæt elbagruden
mellem 86 og 87 på det første relæ, det tredie relæ er spild.

Mvh Max

Re: Relæstyring....
Aha...  nu er jeg med hvad du mener....

Det kan jeg ikke, da el-bagruden får konstant stel via karossen i bilen...
Så jeg bliver nødt til at have det sidste relæ....

Re: Relæstyring....
Hej Vessel

Aha, så kan jeg se din løsning er rigtig, det med stel på
ruden meldte historien jo ingenting om, det ser ud som
om du bliver nødt til at ofre de 3 relæer på sagen, jeg
kan ikke lige finde en mere økonomisk løsning nu.

Mvh Max

Re: Relæstyring....
Nej, det er jo det....
Jeg siger mange tak for hjælpen!