relæ der reagerer på "dobbeltklik"

Hej gruppe,

Jeg er igang med et projekt med en fjernbetjening. Når man trykker på en
knap får man et stelsignal på en ledning. Det jeg kunne bruge er så at hvis
jeg trykker 2 eller 3 gange på fjernbetjeningen hurtigt skal den ud fra de 2
eller 3 stelsignalpulser trigge et relæ der giver en kort puls - og ikke
trigge relæet hvis man trykker 2 gange inden for længere tid.

Kan man købe et sådant relæ færdigt eller kan man lave det forholdsvis
simpelt - min elektronokviden er ikke verdens største, så hvis det er alt
for avanceret skal i ikke spilde for mange kræfter på at forklare det :-)

Ulrik

Re: relæ der reagerer på "dobbeltklik"
en 4017 kreds og så bruge udg. 2 til styring af flipflop/kiprelæ, og udg. 3
til at resette 4017 igen
--
  Calle.

Re: relæ der reagerer på "dobbeltklik"

Det lyder interessant - jeg vil straks kigge nærmere på sådan en kreds. Tak
for hjælpen

Ulrik

Re: relæ der reagerer på "dobbeltklik"
Hej Calle,

Og en monoflop til at give den korte puls (regner med at der er tale om et
alm. relæ der skal falde ud igen. _Og_ en Monoflop der startes når udg. 0
går lav og efter nogle sekunder (?) resetter 4017, så den ikke reagerer på
et enkelttryk for meget.

Glædelig Jul :(

--
Venlig hilsen,