"Ørebøffer" som mikrofon

Efter at programmet www.skype.com er kommet frem er mange af mine venner
begyndt at dyrke den gratis telefon mulighed. Men der er mange der ikke har
en mikrofon liggende, men det løser de ved at bruge hovedtelefoner som
mikrofon. Jeg ved godt at de kan bruges som en dynamisk mikrofon, men her
kommer det første jeg ikke forstår. Impedans forholdene er jo absolut ikke
det samme i et par senheisser som det er i en mikrofon. Ligeledes er
effektforholdet også anderledes da hovedtelefoner er lavet til "store"
effekter, mens mikrofonen er lavet meget små signaler. Burde man ikke
skulle
levere et højt lydtryk for at kunne lave det samme ouput som den følsomme
mikrofon.
En anden ting som der undrer mig er at de fleste lydkort jo et lavet til de
der små kodensator mikrofoner (kan ikke huske hvad de hedder) men jeg ved
at
at interfacet til en sådan absolut ikke er det samme som til en dynamisk -
hvis det alligevel kan lade sig gøre er der vel også forskel på signal
størrelsen?

For at sige det kort.....undrer det mig at de med så stor succes (lyden
fejler absolut intet) kan bruge deres aflagte ørebøffer som mikrofon.

Nogen der har et bud ?

Mvh.

--
Morten

Re: "Ørebøffer" som mikrofon
Hej Morten

Det burde ikke undre dig da et par ørebøffer faktisk er konstrueret som
en dynamisk mikrofon og der er masser af output, så indgangsimpedansen
på den indgang man tilslutter dem til er ikke noget problem. En højttaler
i et samtaleanlæg virker da også fint som mikrofon, og jeg har da også
set telefoner hvor den samme kapsel er brugt både som mikrofon og
højttaler.

Mvh Max

Re: "Ørebøffer" som mikrofon

Ok...det giver menning. Men hvordan forklares det med at de fleste lydkort
er lavet til de kapacitive mikrofoner, men stadig virker de dynamiske uden
problemer?

Mvh.

--
Morten

Re: "Ørebøffer" som mikrofon
Hej Morten

Lydkort har ikke indgang til såkaldte kondensator mikrofoner (kapacitive),
kondensator mikrofoner er ekstremt højimpedanset, og derfor er signalet
ikke sådan lige at tilslutte med en ledning, det man så gør er at indbygge
en impedans omformning i selve mikrofonkapslen, typisk en fet transistor
så det signal der kommer fra mikrofonen er en ganske normalt AC signal
som det der kommer fra en dynamisk mikrofon.

Men det er en kondensator mikrofon der anvendes, signalet fra den er altså
lavet om inden det forlader kapslen.

Der findes forstærkere til kondensator mikrofoner, men det er noget dyrt
grej som kun bruges i proffesionelt sammenhæng, f.eks, i studier.
Da membranen i en kondensator mikrofon kan laves næsten vægtløs,
er disse mikrofoner ofte lineære og af høj kvalitet, ja selv dem der
anvendes til komputeren som koster en tyver er prisen taget i
betragtning af meget høj kvalitet.