Problem med gammel Atlas-fryser

Hej!

Med håb om, at jeg har ramt den rigtige gruppe prøver jeg her..

Min aldrende Atlas-fryser, model ukendt, var begyndt, at sige en underlig
lyd. En BZZZZZZZZZZZZZZZZZZ lyd af ca. 3 sek. varsel flere gange i
minuttet.

Så lige med et sagde den BZZ (meget kort) og jeg kunne høre kompressoren
gå i gang. "Aha" tænkte jeg, den har ikke kunne få gang i kompressoren,
derfor lød den som en syg hveps.

Jeg rykker den ud og kigger bagtil. Billeder følger:

Billede af "reaktoren":
http://tuxx.dk/opendir/img_3685.jpg

Billede af der hvor det lød som om BZZ kom fra:
http://tuxx.dk/opendir/img_3678.jpg

Billede af det som har siddet der hvor det lød som om lyden kom fra:
http://tuxx.dk/opendir/img_3684.jpg

Jeg har nu samlet
http://tuxx.dk/opendir/img_3684.jpgså det er i et
stykke, men jeg kan ikke lige helt gennemskue hvordan og hvorledes det
skal sidde.

Er der en som lige har løsningen?

PS: Reaktoren/kompressoren er MEGET varm ved ikke om det er normalt?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Tjah, det vil nok være bedre i en el-gruppe.
Den sorte dims med den røde spole kobbertråd er startrelæet. Når
kompresseren står stille, går der stor strøm i motoren det får startrelæet
til at trække og sende strøm i motorens startvikling. Når motoren går
igang, falder strømmen og relæet afbryder. Hvis motoren ikke starter, vil
den anden sorte dims blive varm og afbryde efter 10-20 sekunder. Dette er
gjort for ikke at brænde startviklingen af. Du kan købe de to dimser og
skifte dem, de er næsten ens i de fleste almindelig køleskabe, men årsagen
til den manglende start er oftere en defekt kompresser end defekt relæ.

--
Ove

Re: Problem med gammel Atlas-fryser

Tjo, men den køler monstergodt når den endelig kører. Kan det stadig
være en defekt kompressor eller er det relæet som Jens er inde på?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Re: Problem med gammel Atlas-fryser

Se nummeret på kompressoren (reaktoren) og køb et nyt startrelæ (det der
er splittet ad)
http://www.tp-denmark.dk/shop /
De kalder den PTC-starter men det er kun de hvide modeller der egentlig
hedder det, du skal bruge en af de sorte. kr 62,25.

Det ser også ud til at det er noget gammelt lort, men det er sikkert
bare fordi der ikke kommer spænding til startviklingen.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

A job worth doing is worth doing well.

Re: Problem med gammel Atlas-fryser

Vil det løse mit problem eller er der større risiko for en defekt
kompressor (den har kølet perfekt helt ned til -29 grader uden at stå
på højeste trin).

Det kigger jeg på!

Tro mig... den _er_ gammel :-)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Re: Problem med gammel Atlas-fryser

Hmm dette er hvad der står på den:

ZEM
CLB
R12
E44601
2293000

(og så selvf. noget omkring 220-240v/50hz.)

Kan du gennemskue hvilken jeg skal bruge ud fra ovenstående?

Måske jeg har misforstået noget... startviklingen er det den der er
splittet ad på
http://tuxx.dk/opendir/img_3684.jpg?

Skal jeg tænke på noget ang.
http://tuxx.dk/opendir/img_3678.jpg? Det
er der hvor relæet har siddet.. (som jeg ikke kan se hvordan skal sidde
igen..)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Re: Problem med gammel Atlas-fryser

Næ, prøv at ringe til TP, måske de har en kompetent medarbejder.

Det er 20 år siden jeg arbejdede med den slags, og dengang var man
allerede gået over til de hvide PTC startere :-)

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

$$$$$$$$ Money is the root of all wealth $$$$$$$$

Re: Problem med gammel Atlas-fryser

Okay har lige sendt dem en mail.

LOL ja det skulle ikke undre mig det er endnu ældre. Jeg har fået det
forærende :-)

Tak for din indsats.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Re: Problem med gammel Atlas-fryser
[RIP]

Har du overvejet at skifte det ud til en noget mere økonomisk udgave ?? :)

Mvh
René

Re: Problem med gammel Atlas-fryser

Ja - og det blev den i dag :-)

:-)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Re: Problem med gammel Atlas-fryser

Er der ikke en startkondensator ?

Jeg ville starte med at skifte den.

Re: Problem med gammel Atlas-fryser

Jeg tror det er den der er blevet lokaliseret som:
http://tuxx.dk/opendir/img_3684.jpg

Men jeg er stadig lidt i tvivl :-)

Jeg prøver. Venter lige på svar fra Jens ang. den PTC-fætter så jeg
kan få fat i den rigtige.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Re: Problem med gammel Atlas-fryser

Nope, det er en spole.
0,47uF 450 volt eller lignende.

Re: Problem med gammel Atlas-fryser

Hmmm hvor sidder mit relæ så?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Re: Problem med gammel Atlas-fryser

Relæ ?
Jeg snakker om en startkodensator.

Re: Problem med gammel Atlas-fryser

Okay - anyhow... jeg købte ny (fryser) i dag.. så sparer jeg
forhåbentlig en del på elregningen :-)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Re: Problem med gammel Atlas-fryser
Skift dit startrelæ ingen tvivl og husk så at startrelæet skal være
orienteret korrekt under evt. prøvekørsel. Et godt råd er at når du næste
gang spørger på noget om el så er det gruppen dk.teknik.el  der får du de
bedste svar. Elektronikgruppen evner ikke den slags opgaver.

Re: Problem med gammel Atlas-fryser

Kan du lokalisere det på billederne?

Okay - tænkte, at .el var elektricitet, og .elektronik var sådan noget
her :-)

Takker for henvisning.