P-mosfet transistor

Hvordan kan jeg tjekke power mosfet transistor med multimeter (fluke 87)
Type IRFP240 og IRFP9240
Mvh Morten

Re: P-mosfet transistor

http://www.4qd.co.uk/serv/mostest.html#simple

Brug den simple testmetode, den fungerer fint og pålideligt.

--
Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: P-mosfet transistor

Og så har man lige udsat fet'en som har en høj indgangs impedans for en
sandsynlig død, hvis man ikke er jordet...

Kasper

Re: P-mosfet transistor

Det der skal til er potentialeudligning - direkte jording kan også slå
komponenter ihjel.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: P-mosfet transistor

Det er spenningsforskjeller som vil drepe MOS feten. Disse oppstår ikke helt
alene. Om du og kassa på MOS feten, sammen med dit universalinstrument har
samme potensiale vil ikke noe galt skje. Jeg har håntert mange hundre på
denne måte.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: P-mosfet transistor

Jeg har benyttet den enkle metoden i 25 år.
Skal man gjøre det bedre må man kontrollere gate spenningen, for så og måle
strømmen. Dette kalles for å måle strømledningsevne, og jeg er helt sikker
på at Peter kan navnet på dette (gmo). Bygger man gode effektforsterkere er
dette nødvendig for å matche MOS fetene. Alternativet er å sette inn små
motstender i drain terminalen. Dette betyr et lite ekstra varmetap.

Med hilsen
Arne Offenberg