OT, men

OT, men det er her vi finner mennesker med bred almenkunskap:

Ventiler til luftslangene i bildekk, blir også brukt i annen industri.
Finnes slike ventiler i flere "klasser"? Jeg trenger noen som skal
brukes som sugeventil i en liten vannpumpe. Det vil si at åpningstrykket
skal være minimalt.

I tilfelle, i hvilken "bransje" skal jeg søke?

Jeg skal bruke 5 stk.

HM

Re: OT, men

Jamen prøv da i den nærmeste Super Dæk, Askepot eller
T.,Hansen-værksteder. De har da sådanne ventiler liggende løst i
dåsevis. Jeg vil ligefrem tro, du ville kunje få et par stykker
forærende, hvis du lagde ansigtet i de rigtige folder.:-)

--
Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Jeg tror at svaret er vellment, men kanskje missforstått? Jeg har
forsøkt ventiler fra vanlige sykelslanger. De har uakseptabelt høyt
åpningstrykk. Derfor spør jeg om der finnes ventiler med forskjellig
åpningstrykk. Jeg trenger lsvest mulig åpningdtrykk, og jeg spør om
slike finnes. (Ja eller nei.)

De lokale verkstedene eller aktuelle forhandlerene har definitivt ikke
slike kunskaper.

Tanken om å reise til Danmark for å utføre ærenet synes noe tungvint;
bus, danskebåt overnatting og retur. I alle fall dersom resultatet er
usikkert.

Re: OT, men

Mekonomen har nogle envejsventiler der skal meget let tryk til at åbne.
kender desværre ikke varenummeret, og de er en anelse større end
cykelventiler. Et alternativ kan være envejsventiler til sprinkleranlæg på
en bil...meget små og meget lavt åbnetryk.

Martin

Re: OT, men
martin bjerre skreiv:

Det var to gode forslag, men,
"Mekonomen" er et helt ukjent firma for meg. Kan du gi meg noen mer
pressise opplysninger?

"Sprinkelventilene til bil" skulle vell være tilgjengelige ved ethvert
bilverksted? Eller kanskje en "Biltema-vare" med tilsvarende
navneforvirring? Eller missforstår jeg? Det er også ukjent for meg; jeg
kjører ikke bil. Litt mer pressis beskrivelse?

HM

Re: OT, men

Tag et kig på biltema. varenummer 58-660. jeg er ret sikker på der er
indbygget kugleventil (og så er den billig)

Martin

Re: OT, men

Der findes ventiler til cykler, som kaldes "turbo-ventil". Disse har ikke
som vanligt ventilgummi, men istedet en kugle. Disse er utroligt let at
blæse i med munden.

Mvh Ebbe

Re: OT, men
Ebbe (7000) skreiv:

Mange, mange takk.
Jeg tror faktisk at jeg kjenner dem fra mine unge dager, 1950(?). Den
gang kalte vi dem "kuleventiler". Jeg har trodd at det var museumsvarer
nå til dags; helt ukjent i hele omgangskretsen min. Kan du fortelle noe
mer pressis om dem, slik at det blir lettere å oppspore slike? Jeg
tenker på googelvenlige navn, hvor de er i bruk -> hva slag forretninger
jeg skal forsøke. Alt er av interesse.

Re: OT, men

Jeg kender dem desværre kun som "turboventil", men jeg skal se om ikke jeg
kan finde en cykelsmed i nærheden, som kender lidt mere til hvad de virkelig
hedder.
Bare hæng på her Harald, der kan godt gå et par dage :-)
Mvh Ebbe

Re: OT, men
Ebbe (7000) skreiv:

Jeg takker for gode svar. Det var sykkelventilen som gav meg løsningen,
turboventil, racerventil, kuleventil, - -. Den har mange navn, og det
løste seg da jeg fann en gammel reperatør som kunne annet en varenummer.

-------------------
http://www.thefind.com/query.php?query=tire+valve+repair+tool&filter%5Bcategoryorder%5D=CgIJDQ8GCgUSGRQMYQADAA%253D%253D&filter%5Bqpcookie%5D=%24%24K87ILy9ITE8tqSxItTXUAQA%3D&filter [pagenum]=1

Her er et reperasjonsverktøy,som sansynligvis kan brukes for å lage en
ventilblokk i Al., messing eller POM

Jeg mangler en gjengetapp for de gjengene som sitter i toppen på
ventilen, der støvhetten skrues på. Hva slags gjenger er dette? Ø5,2mm,
witwort(?) stiging 24. Jeg er ikke istand til å lage en slik selv. Gode
forslag?

HM

Re: OT, men
On Tue, 16 Dec 2008 02:42:33 +0100, Harald Mossige

Prøv at søge på "Tip Top kugleventil".
Kugleventil må du selv oversætte, hvis det ikke hedder det samme på
Norsk.

--
Slet transportmidlet før eu
                         __o

De kaldes også "racer ventil". Men selve ventilen er støbt sammen med
slangen, så den ikke kan tages ud.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: OT, men

Det er samme princip, men de fås i en version, hvor de kan erstatte
almindelige ventiler.

I en racerventil er det et stempel der lukker op, når trykket er
større ude fra. I en kugle ventil er det som navnet siger, en kugle.

--
Slet transportmidlet før eu
                         __o
Re: OT, men
Harald Mossige forklarede den 15-12-2008:

En akvarieforretning måske?

Birger

http://bbsorensen.dk

Site Timeline