OrCad for begyndere

Hej!

Jeg brugte for nogle år siden på HTX OrCAD til at lave diagrammer og
printlayouts med.

Men jeg kan ikke helt huske hvordan det er man gør. Jeg har nogle diagrammer
jeg gerne vil have omsat til print. Det er noget med Netlister osv. men er
der nogle der kan komme med de hint som er forsvundet?

Gør jeg:
1. Tegner diagram
2. Laver netliste
3. Udlægger print

Mangler der noget ind imellem når man ser bort fra simuleringer ?
Evt. nogle gode links ;o)

--
MVH Troels

Re: OrCad for begyndere
Hej Troels

Nej, der mangler ikke noget, det eneste du skal huske er at
have footprint til dine symboler.

Mvh Max

Re: OrCad for begyndere

I det tilfælde at man ikke har et footprint til komponenterne, hvordan/hvår
får/henter man dem? Kan man lave sine egne custom komponenter?

Når jeg har genereret netlisten i Capture, hvordan importerer jeg den så til
Layout?

--
MVH Troels

Re: OrCad for begyndere

hvordan/hvår
Man vælger "library manager" i menuen "file" i Layout...Her kan du
oprette/kopiere/tilpasse/finde footprints...

til
Så vidt jeg husker* er fremgangsmåden:
1. Exporter netliste i Capture
2. Opret nyt layout i Layout
3. Under oprettelse af layout: Vælg "metric"-template
4. Under oprettelse af layout: Vælg din netliste
5. Under oprettelse af layout: Gem dit layout

*)=Ret mig hvis min hukommelse svigter totalt:-)

MVH
  Thomas som inden for det sidste stykke tid har opdaget en ny verden:
PSpice+OrCAD:-)

Re: OrCad for begyndere

Ok, det kræver vist lige lidt øvelse... :o)

Hvorfor lige metric?
Jeg har leget lidt med denne template. Hvordan ændrer man dimensionerne på
printet, altså printets fysiske mål?

--
MVH Troels

Re: OrCad for begyndere

Ja, det nemmeste, IMO, er at tage noget der er lavet og så tilpasse det...

Tjaaaa, nu er det længe siden jeg lavede print, men jeg mener bare at kunne
huske at jeg skulle bruge den template for at få de rigtige mål...(?)

Med hensyn til printets fysiske mål? Dunno, men prøv at klikke på knappen
der hedder DTC eller DHC eller DCT eller noget i den dur oppe i
toolbaren....så kan du vidst selv bestemme hvor du vil sætte
komponenterne....Jeg er "selvlært" i orcad så jeg ved ikke lige hvad den
funktion gør andet end at forhindre en i at placere komponenter uden for et
meget lille område:-)

MVH
  Thomas

Re: OrCad for begyndere

et

Den knap, du omtaler hedder DRC, og betyder Design Rule Check. Når den er
koblet ind, vil programmet checke alle designregler (afstande etc) indenfor
den lille boks. Hver gang du flytter focus (med zoom in/out/center) flytter
boksen med. Den kan slås fra, så længe man arbejder, og man kan udføre DRC
bagefter (under Auto menuen). I release 10 har man flere muligheder for brug
af DRC.

Printetes størrelse er udelukkende bestemt af den obstacle, der har typen
BoardOutLine, og den kan have den størrelse og fagon, du selv har lyst til.

Bo //

Re: OrCad for begyndere

Nu er jeg også en newbie inden for Orcad, og har liger et tillaægsspørgsmål.
Når jeg har lavet et laypuot og printer loddesiden ud kan jeg ikke finde ud
af hvodan jeg får nogle hjørner, el. skærelinier eller hvad fa... de kaldes
med ud på udprintningen. Den der BoardOutLine ses jo ikke på den udskrift.Er
det mske fordi den skal bruges på Global Layer, eller Bottom?
I de gamle udprint jeg har liggende er der ligesom nogle kryds i hjørnerne
af printet så de lige er til at skære efter.

Torben

Re: OrCad for begyndere
-SNIP-

Jeg leder efter et el-program, jeg kan downloade og bruge til diagrammer +
PCB.

Jeg har set på google at der skulle være noget med at man kunne få en
Student Edition gratis af et-eller-andet-el-diagram men kunne ikke finde
linket... Har du downloadet OrCad? Hvorfra? Hvad kan i ellers anbefale?

mvh.
Martin Jørgensen

Re: OrCad for begyndere

Jeg gik ind på OrCads hjemmeside og bestilte en prøveversion (en begrænset
version fuldt funktiondsdygtig bare med begrænsning af størrelse af layout).
Fik den 2 dage efter med posten - funker udmærket ;-) (Hvis ellers man kan
finde ud af det)

Torben

Site Timeline