Opladning af Batterier igen (NI-MH)

Ja, dette har vel været diskuteret siden det genopladelige batteris fødsel.
Jeg skal have ladet en batteripakke op som (tilsyneladende) består af
2 AA NI-MH 1300 mAh batterier i serie.
Havde tænkt mig at lave en konstantstrømsgenerator med f.eks 250 mA konstant
ladestrøm. (Af en op-amp, modstand og en effekt-transistor)
Her kommer det så. Ved hvilken spænding over batterierne vil man anse
batterierne
for opladet. Ved godt "flade" batterier har stort set fuld spænding over
sig....
Mener at have set en ladekurve for batterier engang, hvor spændingen
til sidst laver et lille "hop" dette vil jeg så bruge i en "compare" (også
en op-amp)
For at stoppe opladningen.
-Bo-

Re: Opladning af Batterier igen (NI-MH)

Der var engang en som skrev et link til et duracell-dokument om
batteriernes karakteristikker o.lign. nyttig information - måske nogen
kan huske hvor???

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Re: Opladning af Batterier igen (NI-MH)
On Thu, 16 Oct 2003 00:44:44 +0200, "64bit[at]mailme[dot]dk"

http://www.duracell.com/oem/Rechargeable/Nickel/nickel_metal_tech.asp

Re: Opladning af Batterier igen (NI-MH)
fødsel.
konstant

kig hos www.maxim-ic.com efter MAX712/713.

 - patrick

Re: Opladning af Batterier igen (NI-MH)
On Wed, 15 Oct 2003 23:42:27 +0200, "Bo Andersen"

Problemet er at spændingskurven hurtigt flader ud under opladning og
endda DYKKER igen når opladningen nærmer sig 100 %.

Så spændingen er ikke rigtig nogen god indikator for fuld opladning.

Men der findes en række andre metoder, se evt.:

http://www.duracell.com/oem/Rechargeable/Nickel/nickel_metal_tech.asp

Selv lader jeg så vidt muligt mine NiMH batterier rigtig laaaangsomt
op med mere eller mindre konstant strøm - når strømmen er lille, gør
det ikke så meget at man kommer til at overlade.

Alex

Re: Opladning af Batterier igen (NI-MH)

Hvad er langsomt (for dig) C/4, C/8 eller ?
Venligst, Bo.

Re: Opladning af Batterier igen (NI-MH)

Hej Bo

Kig i denne trE5%d: