Opladning af 10 NiMH i serie

Jeg ved godt, at dette spørgsmål nok falder ind under kategorien: ugens
spørgsmål "Hvordan lader jeg på et batteri" men jeg prøver alligevel.

Jeg skal bruge 12V og har købt 10 stk. NiMH 1,2V 2200mAh AA batterier, og
nogle batteriholdere uden fjeder som kan klare større strømme end de
traditionelle + en lader til 10 AA batterier.

Det virker, men problemet er bare, at det er meget besværligt at tage 10
batterier ud af 10 holdere og placere dem i 10 rum i en lader og så sætte
dem over i 10 holdere igen.

Derfor ville jeg gerne have nogle forslag til hvordan jeg kan lade alle 10 i
serie.

/Tom

Re: Opladning af 10 NiMH i serie

Du skal have dig en lader som kan lade 12 V   eller op til ca 15 V for at få
akkuer helt opladet.
Har du nu en lader med 10 små rum til hvert enkel akku?

Torben

Re: Opladning af 10 NiMH i serie

Ansmann Energy16 har plads til 12 + 4 "9V" batterier ad gangen.
Og den lader batterierne hver for sig - En af de bedste ladere jeg kender
til.

Brian

Re: Opladning af 10 NiMH i serie

Det er sådan en Ansmann jeg har og den fungere fint.
Men det er ret besværligt at skulle tage 10 batterier ud det ene sted og
sætte dem i det andet, for så at tage dem ud igen og sætte dem tilbage.
/Tom

Re: Opladning af 10 NiMH i serie

De batteriholdere uden fjeder, hvor har du fundet dem ?

Jeg købte nogen med fjeder og de bliver lidt varme ved brug (1.6A).
Det er jo noget billigere at bruge R6 batterier frem for R14 og har også
flere ting der køre på R6 i dagligdagen.

Brian

Re: Opladning af 10 NiMH i serie
Jeg har købt dem hos RS Components. De har dem både til et og to elementer.
Så må man ellers sætte flere sammen hvis man har brug for det. Varenr. på en
til et element er 1141629

Jeg fik et tip af en vedr. opladning, som sagde at jeg kunne lade dem med
en tiendeled af kapaciteten over 14 timer. Forstået således at hvis
batteriet er 2200 mAh kan jeg lade det med 220 mA over 14 timer, men hvem
har tid til det ?

Det undre mig at der ikke er nogen, som har et hint til hvordan man laver en
mere effektiv lader. Der må være andre der har haft brug for det før.

/Tom

Re: Opladning af 10 NiMH i serie
Hej Tom

Dem der vil lade 10 celler i serie og have dem til at leve længe

Mange mennesker sover omkring 8 timer pr. døgn (har jeg hørt ;) og med
morgenmad og tandbørstning er du jo allerede et pænt stykke på vej
Organisering kaldes det vidst.

Bare brug større strøm - og bered dig på en stærkt reduceret levetid,
celler der polvendes mens du bruger dem og en grim frisure ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Nå ja, så skal man bare have 3 sæt så man stadig kan arbejde medens de andre
lader.

Syvsover kaldes det vist !.
Man skal børste sine tænder godt, men 6 timer er vist en tand for meget :-)

Der må være smartere måder, de fleste ladere kan gøre det hurtigere, og
batterierne holder stadig til rimelig mange opladninger.

/Tom

Re: Opladning af 10 NiMH i serie
kig på hvad hobby folket bruger til at lade deres batterier med. at man har
+10 batteripakket til mellem 250kr og 2500kr betyder at de kun bruger
ordentlige ladere. kig på schulze og robbe powerpeak infinity 2. så går du
ikke galt i byen.

Re: Opladning af 10 NiMH i serie

De er ganske vist rigtig gode, men mindre kan altså også gøre det.
F.eks. X-Peak 3: http://www.el-fly.dk/x-peak3p.asp
eller Intelli-Control: http://www.el-fly.dk/int-v3.asp
Jeg har gode erfaringer med forgængerne til begge nævnte ladere. Især
Intelli-Control har jeg brugt i en håndfuld år efterhånden, og den
virker bare.
Men når det er sagt, så bruger jeg da også Schulze :-)

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Re: Opladning af 10 NiMH i serie
hellere X-peak3 end intellicontrol V3. intelli V3 er den mest elendige lader
jeg har stiftet bekendskab med. men det er måske fordi jeg har mange
forskellige batteripakker.

Re: Opladning af 10 NiMH i serie
On Mon, 21 Mar 2005 23:58:52 +0100, "Jacob"

Jeg har kun brugt en V1, men har ikke haft et eneste problem med den.
Dog kunne den ikke lade Lithium batterier, så den er blevet udrangeret
nu.
Hvad finder du er så dårligt ved den?

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Re: Opladning af 10 NiMH i serie
den har et elendigt detekterings kredsløb. det er besværligt at skifte
mellem celle antal, størelse og kemi. den har kun hukommelse til 10 pakker.
auto programmet er dårligt til både nicd og nimh. bly programmet kan ikke
lade batterierne helt op. dens opdaterings hastighed når der lades lipo er
uacceptabel langsom ved små celler. her bliver cellerne udsat for for høj
spænding.

det var lige hvad jeg kunne komme på.

Re: Opladning af 10 NiMH i serie

Øj. Det var da ellers også en ordentlig mundfuld.
Den var ikke helt nem at programmere op til de forskellige
batteripakker, men jeg havde heldigvis nok i de 10 programmérbare
pakker. Det havde jeg fordi jeg altid brugte Auto til NiCd, som
virkede perfekt hver gang hos mig.
Auto til NiMH fandtes ikke i min version 1 lader. Ej heller LiPo
opladning.

Men især den for høje spænding ved LiPo ladning lyder skræmmende.
Ordentlig styr på spændingen er det absolut vigtigste ved en LiPo
lader.
Ærgeligt. Min V1 lader var god, med de begrænsninger den nu havde, og
jeg ville ikke have troet at nyere versioner af den ville være
ringere. Men ak.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Re: Opladning af 10 NiMH i serie
Jeg tror ikke laderen er ringere. Men jeg er bare bedre vandt. en powerpeak
infinity 2 li er min fortrukne lader. og en isl8-936 er bestilt men i
restordrer hos schulze.

Re: Opladning af 10 NiMH i serie
On Wed, 23 Mar 2005 22:58:00 +0100, "Jacob"

Den kan du i hvert fald roligt glæde dig til. Det er netop sådan en
jeg bruger nu, og til trods for den ret høje pris har jeg ikke
fortrudt det et eneste sekund.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Re: Opladning af 10 NiMH i serie
Find en powerpeak infinity 2 eller en anden god hobby lader. de tager op til
30 celler i serie. det er et robbe probukt som kan ses på robbe.de

Site Timeline