Omsætning af parallele printerdata til RS232 e.l.

Hej.

En kammi har sådan en sag: http://ap.com/products/p1-ats1

Den har på bagsiden, et 25 polet DSUB stik til en gammeldags parallel
printer.

Han vil gerne kunne gemme testrapporterne i elektronisk format på PC, så
jeg tænkte, hvis nu outputdata er ASCII karakterer (den kan skrive
måledata ud som tekst og grafik) - hvis det bare er ASCII, burde sådan
en parallel/seriel omsætter boks vel kunne spytte det ud og ind i en
serielport på en pc, og via lidt programmel (a'la hyperterminal) så data
kan gemmes i en fil.

Jeg har en boks liggende der hedder "SP Converter Seriel to Parallel" -
inden iden sidder der en CDP6402 Asynkron RX/TX uart samt lidt logiske
kredse, mon ikke den er tovejs, og kan løse opgaven ? Databladet på
kredsen siger, at den er tovejs. Jeg mangler blot at strikke et DC-25
til centronics sammen for at teste det...

Er der nogen herinde der har tumlet med samme problemstilling, og hvad
gjorde i ?

MVH,

// Per.

Re: Omsætning af parallele printerdata til RS232 e.l.
Måske er det en af danbit's modeller
http://search.freefind.com/find.html?oq=SP+Converter+Seriel+to+Parallel&id34%64328&pageid=r&lang=da&_charset_=utf-8&bcd=%C3%B7&scs=1&query=Converter+Seriel+Parallel&mode=ALL&search=all

fx den her? http://www.danbit.dk/produkter/1802.phtml

Re: Omsætning af parallele printerdata til RS232 e.l.

Er du sikker på det er en parallel port ?

Som jeg læser det er det: er det IEEE-488 den bruger til at kommunikere med.
(ATS-1 Access Audio Test System with IEEE-488 GPIB interface)

http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE-488

Hvis det er det skal du have en IEEE-Adapter i din computer ´

http://www.inesinc.com/gpib - Fåes i mange versioner.

Mvh.
Niels

Re: Omsætning af parallele printerdata til RS232 e.l.

Læg især mærke til dette !!

Så vær helt sikker inden du går igang med et dødsdømt projekt. Mit gæt er
stadig det er IEEE-488

Re: Omsætning af parallele printerdata til RS232 e.l.

Der står "PARALLEL PRINTER" på bagsiden. Den har _IKKE_ GPIB !

Tilsyneladende er det den "nye" version der har GPIB - denne har kun
printerport ud...

// Per.

Re: Omsætning af parallele printerdata til RS232 e.l.

http://ap.com/download/file/145

ATS-1 prints graphs, panel setups and measured
data either to laser (PCL compatible)
or inkjet printers. Front panel keys select
two sizes of graph output (including cursor
data), tabular sweep data, bargraphs and
front panels for printing.

IEEE-488.2 GPIB Port:

An IEEE-488.2 GPIB interface port is included

on the ATS-1. The commands closely

model the front panel interface to make

software development more productive.

Brug nu den GPIB port der er bag på den ! - Den anden er til en PCL printer
! Som printer grafer mm.

Men vil du konverterer et PCL print med grafik i til data vær så god, for
der efter at konvertere til et RS232 går du over åen efter vand!
Alternativt - er den AST-1 du har fingre uden GPIB så er du lidt på røven.
Men kan ikke forestille mig den ikke har en GPIB port. Alt det matriale jeg
har fundet uanset hvor fra siger den har en GPIB port.

Mvh.

Niels

Re: Omsætning af parallele printerdata til RS232 e.l.

http://cgi.ebay.com/Audio-Precision-Portable-One-Plus-Audio-Analyzer-/200467212790?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2eacc6e9f6

Du har ret Per - Den "gamle" model findes uden GPIB port...

Så er der kun over åen efter vand løsningen !

Men det bliver ikke skide godt - Skal det død og pine være RS232 ??

Alternativt vill jeg prøve med et af de der gamle parallel link kabler man
brugte i gamle dage til at overføre data mellem 2 computere.

Så har du kablet til at få data ind i computeren så skal du "bare" skrive
programmet der fjerner al unødvendig PCL snask fra printet kassen leverer.

Prøv og lav et PCL print til fil med et par grafer i så du ser hvad du er
oppe i mod. Åben den i eksempelvis notepad... Det er ikke umuligt.

Mvh.
Niels

Re: Omsætning af parallele printerdata til RS232 e.l.

Præcis. Maskinen har kun et Printerstik, intet GPIB.

RS232 var bare et forslag, der skal straks mere til at få en USB ud
istedet, og så skarp en programmør er jeg heller ikke. Jeg er iøvrigt
ikke dygtig nok til at skrive et program der kan ekstrahere grafiske
data mm. på hverken PIC eller en PC.

Printerporten er jo pænt uddød, derfor jeg ville undgå den. De USB til
parallel omsættere der findes er jo noget lort, de kan ikke det som en
gammeldags printerport kan.

Jeg prøver at lodde et linkkabel sammen og prøve med en gammel bærbar
med printerport, og så må jeg se, hvad der dukker op.

// Per.

Re: Omsætning af parallele printerdata til RS232 e.l.

Og nok ikke en brugbar løsning, med mindre at man ved at en given
konverter kan virke den "omvendte" vej rundt således at den aggerer
printer på LPT siden og så eller sender alt råt videre på RS232 siden.

Det er ellers den nemmeste vej, printerporten er opringeligt en 2*4
bits bi-directional port med nogle handshake signaler (derfor kunne
man i gamle dage benytte et såkaldt FXkabel til at koble 2 PCer sammen
med så havde man en 4 bits full duplex forbindelse)

en
De virker eller fint den rigtige ved altså ud til en printer

Husk at få skrevet noget SW der kan få din "gammel bærbar" til at
aggerer printer på printerporten, så skal det nok virke.

Vil tro at der findes dos SW fra gammel tid der kan tricket.

Jeg erindre at man kunne købe en boks der kunne sættes til som printer
og så kunne den ellers gemme det man printede, men hvordan man fik det
ud igen kan jeg ikke huske, men det må jo enten havde været via RS232
eller man satte simpelthen en printer til.
Mener også at det var i en af de populære elektronikblade den var,
Elector ?

/Hans

Re: Omsætning af parallele printerdata til RS232 e.l.

Det tror jeg ikke du kan regne med, for parallel porten er ikke helt så
meget hermafrodit som seriel, mao. er sender og modtager ikke identiske,
en printer kan f.eks. ikke uden videre skrive til PC'en på samme måde
som PC'en kan skrive til printeren.

Det kan selvfølgelig godt ske at dem der har lavet dimsen har været så
smarte at lave den så den kan køre parallel til seriel, men jeg tror det
ikke.

Hvis du er lidt ferm med en AVR, eller lignende MCU, kan du relativt
nemt lave det du gerne vil, printer protokollen er nem at forstå; der er
et strobe signal man hiver i når der er en byte klar til printeren og et
busy signal man skal vente på inden man gør det.

Hvis du alligevel har en hel PC til at stå og logge output kan du måske
lave det hele i software, bare sæt porten til ECP mode og konfigurer
alle data pins til input, tricket er at opdage at dimsen har sendt et
strobe signal uden at busywaite helt tosset, for det er ikke muligt at
hooke sig på et interrupt uden at skrive en egentlig driver.

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://OSAA.dk /

Re: Omsætning af parallele printerdata til RS232 e.l.

Som Niels skriver så er det vist ikke en 25pin paralle port som er på den
med der imod en GPIB port, så du skal have et GPIB interface i din pc'er
samt et GPIB kabel og der ud over skal du også have noget software til at
gøre det med fordi en GPIB port er ikke bare en printer port med et andet
stik..

Thomas Johansen

Re: Omsætning af parallele printerdata til RS232 e.l.

Det er IEEE-488

http://ap.com/download/p1-ats1#div_category_1

Snuppet fra siden - Se driverne....

ATS-1 / Portable One GPIB Resources v1
Visual Basic programs using AP's proprietary GPIB communication commands and
Portable One. Includes ATS-1/P1 GPIB manuals.

P1-ATS1_GPIB_resources.zip (12.3 MB)

ATS-1 / Portable One LabVIEW Driver v1
Audio Precision has developed a LabVIEW project-style instrument driver for
IEEE 488.2 (GPIB) equipped Portable One or ATS-1 audio analyzers. The
LabVIEW VIs were developed using LabVIEW v5.1, but will open under LabVIEW
versions through v8.21.

If you are using a later version of LabVIEW, visit National Instrument's
knowledge base at http://zone.ni.com/devzone/cda/tut/p/id/8387 for
information on migrating older LabVIEW VIs up to current versions.

P1_ATS-1_LabVIEW_driver.zip (1.2 MB)

Re: Omsætning af parallele printerdata til RS232 e.l.

Som andre har bemærket er det med stor sandsynlighed et IEEE-488 GPIB
interface den har.
Det fordre et GPIB adapterkort i PCen.

Finder manualen til hvorledes man snakker med den over GPIB.
Til selve GPIB adaptorekortet er der ofte noget SW som kan bruge til
at sende og modtage data med. Så er det ellers bare at prøve sig frem.

Nogle gange kan man klare sig med et par bat/cmd filer til
kommunikationen, andre gange skal der lidt mere til.

De har fgl. til download (til dem dar har fået en konto hos dem) og
dette er nok interesant.
ATS-1 GPIB Programmer's Reference Manual v2
ATS1A-DD_GPIB_Prog_Ref_Manual_rev2.pdf (3.6 MB)
ATS-1 GPIB Programmer's Reference Manual 96k Addendum v1
ATS1A_96K_GPIB_Add.pdf (371.8 KB)
82110076_p1dd_96k_gpib_addendum.pdf (834.8 KB)

LabView (kan man kalde det SW til at lave måleopstillinger med
instrumenter over bla. GPIB ?) er måske overkill til det i vil men
måske det kan bruges.

/Hans

Re: Omsætning af parallele printerdata til RS232 e.l.

http://translate.google.dk/translate?hl=da&langpair=en%7Cda&u=http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE-488

En USB til IEE-488  ?

http://www.l-com.com/item.aspx?id91%36

http://www.engineerlive.com/Design-Engineer/Computer_Systems_Software/IEEE-488_GPIB-to-USB_interface_controller_is_cost-effective/21931 /

mvh
JBH

Re: Omsætning af parallele printerdata til RS23 2 e.l.

installerede en ascii tekstprinterdriver(indbygget i alle w-versioner),
brugte den som defaultprinter og udskrev "til fil"

finn

Re: Omsætning af parallele printerdata til RS232 e.l.

Hej Finn.

Og hvordan vil du lige gøre det på måleinstrumentet ???

Har du læst spørgsmålet ???

Næppe !! Dit svar giver ingen mening.

Mvh.
Niels