Omgangstæller til racerbane

Hejsa,

Min lillebror har fået en racerbane i julegave som han er vældig glad
for. Jeg ville peppe den lidt op, ved at lave en omgangstæller/tidstager
til hans computer.
Jeg har prøvet at detektere bilerne vha. reed-switch placeret under
vejbanen.. Det virker fint - hvis man bare ikke kører for hurtigt. Hvad
gør jeg så? Jeg har prøvet at vende og dreje reed-rørene, men lige lidt
hjælper det. Er jeg virkelig nødt til enten at lave et "dødt" spor og
detektere på den måde, eller lave noget sjov med fotoceller?

Nogen ideer?

Jonas Jalling

Re: Omgangstæller til racerbane
Jonas Jalling skrev d. 30-12-2005 i meddelelse

Jeps, masser ;-)
Deadstrip er klart det bedste system, hvis du placerer den rigtigt på
banen.
Jeg skal lige have en lille lur, så skal jeg forsøge at huske at vende
tilbage med et mere udførligt svar.
Kig på www.scalerace.dk i mellemtiden.
Kai

Re: Omgangstæller til racerbane

Du har selvfølgelig prøvet at vende rørene med det ene tilgangsben opad
? Sådan er de oftest mest følsomme.

Ellers hedder den fotoceller....

Re: Omgangstæller til racerbane

Når man nu har gang i magneterne, ja så kunne det vel
også være en spole eller et Hall ellement.

Mvh Max

Re: Omgangstæller til racerbane
Hej Klaus,

Jo, jeg har prøvet at vende rørende på forskellige måder og efter lidt
eksperimentering har jeg da også fået det til at fungere. Dog ser det ud
til at lpt-porten ikke er hurtig nok til at registrere når bilen kommer
forbi. Jeg har målt lidt med scopet og der kan det ses hver gang bilen
passerer.
Løsningen må derfor være en 555 el. lign.

Jonas Jalling

Re: Omgangstæller til racerbane

Okay, du har brug for en "pulse extender"

Lad reedrøret drive en transistor, der aflader en kondesator og en
modstand der kan lade kondensatoren op igen.

Re: Omgangstæller til racerbane
Mener jeg har har svaret tidligere. en mulighed er at afbryde et stykke
af den ene strømskinne med 3-4mm mellemrum,forbinde en ledning til det
afbrudte stykke således at slæbeskoen laver kontakt til plus eller stel
når bilen passere og dermed giver en impuls til din tæller.
mvh Erik

Re: Omgangstæller til racerbane
Erik Rasmussen skrev d. 31-12-2005 i meddelelse

Jeps, det hedder en deadstrip.
Jeg har strøm direkte fra forsyningen til indgangen på et 12v/30a relæ
fra Bildillen, derfra til højre side af deadstrippen (i køreretningen),
og fra venstre side tilbage til NUL.
Nu har du et signal på relæet som kan bruges til at arbejde videre med.
Hvis du skal til LPT på en PC, så sæt en tilfældig 100-1000 ohm
modstand i serie med pin 10,12 eller 15, relæets kontaktor og tilbage
til pin 25 (hæng mig ikke op på det, det er står i de forskellige
programmer).
Sjovt nok har jeg 1 bil hvor det bare ikke virker, hvorfor ?
Skal jeg sætte 1 eller 2 dioder ind i serie med strømmen til relæet ?
Kai

Re: Omgangstæller til racerbane
skal sku være et hurtigt relæ hvis det skal trigge, måske er det
slæbeskosstørrelsen der gør at kontakttiden bliver for lille?
Lav det med med en prelfjerner og en scmidttrigger så skal det nok funke.
mvh Erik

Re: Omgangstæller til racerbane
Erik Rasmussen skrev d. 31-12-2005 i meddelelse

Det virker på næsten alle biler, undtagen lige 2.

Der må jeg sige som Manuel: QUE ?

Kai

Re: Omgangstæller til racerbane

Nærmere info om tællekredsløb osv, så skal du få et diagram.
mvh og godt nyt hår
Erik

Re: Omgangstæller til racerbane

Snup du en foto diode inder bilen. så bliver det mørkt hver gang bilen
paserer. sådanne et system lavede jeg til an stor stationær bane for 5 år
siden. det virker stadig. banen var stor (over 20m lang) og de holdte
omgangsider på under 5sek.
Smider du to fotodioder med en kendt afstand har man hastigheden når man
passerer start. det går der lidt konkurence i.

Jacob

Site Timeline