Omformer 230v til 12v

Jeg ved ikke om denne min forespørgsel er lovlig efter dansk standard.
Men nu er mit problem i Tyrkiet og der er ikke noget der hedder stærkstrøms
reglementet.
Ser i.. Jeg har i vores ferielejlighed 25 halogenspots indbygget i stukken.
Oprindelig var de 230V. Men da spændingen er meget uregelmæssigt dernede, og
der kommer tit strømspidser på op til 260 V
Det kunne halogenpærerene ikke klare i længden. Så en elektrikker dernede
byggede dem om til 12 V.
DVS han koblede en lille elektronisk trafo eller omformer på hver spot. Og
så naturligvis en 12 V pære frem for 230 V
Selve omformeren er som bare en lille dims på størelse med et viskelæder og
2 X 2 ledninger.
Det hjalp på problemet for har ikke sprunget en pære siden.
Dog er kvaliteten på de små omformere som er made in China meget dårlig, men
de koster også kun Kr. 20 Dkr.
Da de kun holder ca et år så brænder de af.
Samt de har det problem at når en omformer brænder af når den lige et smide
230V ud i 12 V halogen pæreren inden omformeren brænder helt af
Jeg vil se om jeg kan finde nogle omformere her i Danmark da de helt sikkert
er af en bedre kvalitet.
Har nogen en ide eller et link til hvor jeg kan finde dem?

På forhånd tak

M.H

Re: Omformer 230v til 12v

"Mads Hald"  skrev i meddelelsen

[...]

Der findes netspændingsstabilatorer, der bl.a. bruges til EDB anlæg og andre
apparater, der er følsomme over for større fluktuationer i netspændingen.
Det er rimeligt voldsomme (tunge) ting, der i hovedsagen består af chokes og
kondensatorer og transformatorer, der koblet i henholdsvis med- og modfase
regulerer variationer i netspændingen til en udgangsspænding, f.eks. 220 V~
± 2%. Man kan være heldig at finde dem brugte, og jeg aner ikke det
fjerneste om prisforhold etc.

-- Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Re: Omformer 230v til 12v

Cu

Det vil sige at pærerne brænde af alligvel?
mon ikke det er samme overspænding der får dine transformatorer til at
brænde af også?

Har du mulighed for at koble flere halogenlamper på samme transformer,
eller skal de have en hver?

Re: Omformer 230v til 12v
De skal desværre have en hver. Da stuk kassen er lavet efter kablerne blev
trukket.
Det hele er muret inde så det at finde tilgangen er umuligt

MH

Re: Omformer 230v til 12v
Jeg har nu monteret en lysdæmper som jo kan minske problemet væsenlig.
Jeg har nu aldrig lyset over 50 % mere
Men hvad hedder de små omformere jeg søger og hvad koster de her i danamark
Har nogen et link til hvor jeg kab købe dem ?
Mvh
M.H

Re: Omformer 230v til 12v
Hej Mads

Måske sådan nogle her

http://www.batteribyen.dk/stroemforsyning_til_halogen_paerer_50_210w-p-3087.html

Måske man også kunne skifte pærene ud med nogle LED
udgaver, måske de er mere tolerante for overspænding.

Max

Re: Omformer 230v til 12v

Det er jo nu du skal tilbage til 230 volts pærerne.....

Re: Omformer 230v til 12v
FUCK hvor er jeg dog dum..

Tak Klaus.. Det har du jo ret i.
Hvor dum kan man være ?
Jeg skal jo aligevel have skiftet 11 af de 25 pærer da de har fået 230V.
Og nye omformere til ca Kr.200.- pr stk.X 25 stk  UHA Avvvv
Det hænger jo slet ikke sammen

Tak for svaret 1000 gange

M.H

Re: Omformer 230v til 12v

Næh.....men oftest ser man sig blind på den løsning man er i gang med
at gennemføre.

Og velbekom.

Klaus
("Problemknuser" i både erhverv og fritid)
Re: Omformer 230v til 12v
Hej K

Mig igen :-)

Nu kommer jeg lige pludselig i Tvivl om lysdæmperen kan klare det når det
bliver 230V
For i stuen er der ca, 20 pærere på lad os sige 35W70%0 Watt
Runder vi op til 800 Watt som så er knap 4 Ah.
Men som sagt kører jeg jo ikke fuld blus på dem Men kun ca halv= 400W= 2Ah
og det giver næppe noget problem

Vh M.H

Re: Omformer 230v til 12v

Om det er 220 eller 12 volts pærer er lige fedt, det er stadigvæk den
samlede effekt.

Så du skal have en dææmper der kan klare 700W.

Re: Omformer 230v til 12v
eller hellere 1000W, for at have lidt overhead. En sådan er iøvrigt
meget lettere at finde til 230V end til 12V, hvor det bliver mere end
60A  :-)

 > Men kun ca halv= 400W= 2Ah og det giver næppe

de skal tåle kunne den fulde belastning - ellers er du hurtigt tilbage
til startproblemet. - Iøvrigt har det intet med Ah at gøre :-)

//finn

Site Timeline