NiMH opladning

Hej GRP

Har købt 4 stk. NiMH batterier til mit digicam. 1800mAH (Duracell)
på batterierne står, oplades med 180mA i 15 timer (10 % akkurat som NiCD
batterier)
på instruktionen står, Oplad nye batterier før brug, (Rapid charging
action), men hvor mange mA kan de tåle, og hvor lang tid, (det må jo gerne
gå lidt hurtigere end 15 timer)
ps.: Smarte ladere til flere hundrede kroner har ingen interesse

På forhånd tak
M.v.h. Poul

Re: NiMH opladning

Jeg har nogle 1200mAh NiMH, hvor der står:
    120mA X 15 HRS
    360mA X 5 HRS

120mA X 15 HRS = 360mA X 5 HRS = 1800mAH = 1,5*1200mAH

Dvs. at dine batterier sikkert kan lades med 540mA i 5 timer.

MVH, René

Re: NiMH opladning
Normalt kan de fast charges med det der hedder 1c som er lig med
kapaciteten, altså 1800mA for 1800mAh batterie, men så skal man have styr på
at slukke for laderen, når de er opladet.
Altså slukke på temp eller negativ dv/dt. Det med at lade batterierne på
1/10C altså 180mA, tager batterierne ikke skade af at blive overopladet, få
mere tid en nødvendig.

ON

Re: NiMH opladning
Hej Poul,

Så hold dig til C/10-ladningen, for uden timer- eller anden styring går
det bare galt ellers. Ved 15-timers ladning sker der ikke det store ved at
tiden svinger en time eller deromkring.

Overvej alligevel en intelligent lader hvis du vil have mest muligt ud af
cellerne :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Med venlig hilsen

Ejvind Andersen
Fjern"xx"

nyhedsmeddelelse:3f185926$0$13253$ snipped-for-privacy@dread15.news.tele.dk...

Re: NiMH opladning

hvis du har mod på selvbyg, så kig hos Maxim. Deres MAX712/713 er nemme at
bruge, og fås som samples. De har også en god del info omkring opladning af
batterier. Det har Duracell i øvrigt også.

 - patrick

Site Timeline