NiMH opladning

Hej GRP

Har købt 4 stk. NiMH batterier til mit digicam. 1800mAH (Duracell) på batterierne står, oplades med 180mA i 15 timer (10 % akkurat som NiCD batterier) på instruktionen står, Oplad nye batterier før brug, (Rapid charging action), men hvor mange mA kan de tåle, og hvor lang tid, (det må jo gerne gå lidt hurtigere end 15 timer) ps.: Smarte ladere til flere hundrede kroner har ingen interesse

På forhånd tak M.v.h. Poul

Reply to
Poul R. Thomsen

Jeg har nogle 1200mAh NiMH, hvor der står: 120mA X 15 HRS 360mA X 5 HRS

120mA X 15 HRS = 360mA X 5 HRS = 1800mAH = 1,5*1200mAH

Dvs. at dine batterier sikkert kan lades med 540mA i 5 timer.

MVH, René

Reply to
René Allan Larsen

Normalt kan de fast charges med det der hedder 1c som er lig med kapaciteten, altså 1800mA for 1800mAh batterie, men så skal man have styr på at slukke for laderen, når de er opladet. Altså slukke på temp eller negativ dv/dt. Det med at lade batterierne på

1/10C altså 180mA, tager batterierne ikke skade af at blive overopladet, få mere tid en nødvendig.

ON

Reply to
ON (9220)

Hej Poul,

Så hold dig til C/10-ladningen, for uden timer- eller anden styring går det bare galt ellers. Ved 15-timers ladning sker der ikke det store ved at tiden svinger en time eller deromkring.

Overvej alligevel en intelligent lader hvis du vil have mest muligt ud af cellerne :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Poul Jeg har lige købt en Uniross CXH2 lader på kræmmermarked, da de sidst var på Bellahøj og jeg gav kr.40,-. Den var sprit ny. Den lader 4 stk. AA eller AAA op på 8 timer, men kan også tage et ad gangen. Den kan også lade 2 stk. 9V 6lr61 jeg ved bare ikke hvor hurtigt.

Med venlig hilsen

Ejvind Andersen Fjern"xx"

Poul R. Thomsen skrev i en nyhedsmeddelelse:3f185926$0$13253$ snipped-for-privacy@dread15.news.tele.dk...

Reply to
EA 2730

hvis du har mod på selvbyg, så kig hos Maxim. Deres MAX712/713 er nemme at bruge, og fås som samples. De har også en god del info omkring opladning af batterier. Det har Duracell i øvrigt også.

- patrick

Reply to
Patrick Hayes