Multivibrator?

Jeg trenger en multivibrator. t-on + t-off = t = konstant. Den skal
starte med en meget kort "on"-puls, og denne skal kunne strekkes "langt"
intil multivibratoren "kolapser" med "pulsen" konstant "on".

Jeg ser ingen løsning med 555, 74x121, 122 eller 123

Andre som ser en god løsning?

HM

Re: Multivibrator?

Enhver PWM kreds.

Klaus
  Modeltog, internet, gratis spambekĂŚmpelse, elektronik og andet:
Re: Multivibrator?
/
Hej Harald
Du skriver ikke, hvilke tider det drejer sig om men en mulighed er en
dual opamp. Den ene opamp kobles som en relaxion osc. med komp. for den
ønskede frekvens. Den fremkomne trekantspÌnding tilføres den anden
opamp, der kobles som en schmittrigger. Ved at variere sĂŚtpunktet for
sidstnĂŚvnte fĂĽs en varierende duty cycle pĂĽ udgangen.

Mvh
Bjarne

Re: Multivibrator?

AltsĂĽ bare noget PWM?

http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/index.html

Brian

Re: Multivibrator?

Takk. den har jeg koplet opp, og den kan kanskje gjøre jobben.

Jeg vil forsøke ü modulere den med signalene fra en tackogenerator,
pulser med konstant bredde. Jeg ønsker ü kompensere for
hastighetsvariasjoner p.g.a belastningen.

Jeg benytter ptinsippet i NS 555 databladet, figur 9, puls posisition
modulator.

Spenningen fra tackoen integreres via en diode over en kondensator til
og føres til pinne 5, modulation input. Jeg mü ogsü ha en motstand som
utlader kondensatoren.

Her har jeg ikke matematikkunskaper nok, tror jeg. Vis jeg forsøker ü
finne opp den dype talerkenen pü ny, ønsker jeg en god peker. Jeg
trenger en god veiledning om hvordan denne oppgaven løses, i praksis.

Noe sier meg at TTL kanskje ikke er det rette her, muligens CMOS 0g 12V
er et bedre valg?

HM

Re: Multivibrator?

Hej Harald

Er det noget "Voltage-to-Pulse Duration Converter" du har brug for? Prøv at
kikke pĂĽ side 12 i http://www.doctronics.co.uk/pdf_files/555an.pdf

Mvh. Niels

Site Timeline