Multivibrator?

Jeg trenger en multivibrator. t-on + t-off = t = konstant. Den skal starte med en meget kort "on"-puls, og denne skal kunne strekkes "langt" intil multivibratoren "kolapser" med "pulsen" konstant "on".

Jeg ser ingen løsning med 555, 74x121, 122 eller 123

Andre som ser en god løsning?

HM

Reply to
Harald Mossige

Harald Mossige skriver:

Enhver PWM kreds.

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Klaus D. Mikkelsen

Harald Mossige skrev:

/ Hej Harald Du skriver ikke, hvilke tider det drejer sig om men en mulighed er en dual opamp. Den ene opamp kobles som en relaxion osc. med komp. for den ønskede frekvens. Den fremkomne trekantspænding tilføres den anden opamp, der kobles som en schmittrigger. Ved at variere sætpunktet for sidstnævnte fås en varierende duty cycle på udgangen.

Mvh Bjarne

Reply to
BjarneL

Altså bare noget PWM?

Brian

Reply to
Brian Lund

Takk. den har jeg koplet opp, og den kan kanskje gjøre jobben.

Jeg vil forsøke å modulere den med signalene fra en tackogenerator, pulser med konstant bredde. Jeg ønsker å kompensere for hastighetsvariasjoner p.g.a belastningen.

Jeg benytter ptinsippet i NS 555 databladet, figur 9, puls posisition modulator.

Spenningen fra tackoen integreres via en diode over en kondensator til og føres til pinne 5, modulation input. Jeg må også ha en motstand som utlader kondensatoren.

Her har jeg ikke matematikkunskaper nok, tror jeg. Vis jeg forsøker å finne opp den dype talerkenen på ny, ønsker jeg en god peker. Jeg trenger en god veiledning om hvordan denne oppgaven løses, i praksis.

Noe sier meg at TTL kanskje ikke er det rette her, muligens CMOS 0g 12V er et bedre valg?

HM

Reply to
Harald Mossige

"Harald Mossige" skrev i en meddelelse news:47eb737e$0$15002$ snipped-for-privacy@news.wineasy.se...

Hej Harald

Er det noget "Voltage-to-Pulse Duration Converter" du har brug for? Prøv at kikke på side 12 i

Mvh. Niels

Reply to
Niels Ø.